הקרנת "ג'נין ג'נין" – היועמ"שית מתנגדת לדיון נוסף בעליון

פרשת הקרנת הסרט ג'נין ג'נין מסרבת לגווע: לאחר שמוחמד בכרי פנה בבקשה לקיים דיון נוסף, הודיעה המדינה על התנגדותה: "חובה מוסרית לעמוד לימינם של לוחמי צה"ל"
גילי סיוון-כהן |
מוחמד בכרי בבית המשפט העליון, ביקש לפסול את השופט סולברג. צילום: אביר סולטן, פלאש 90

סאגת הקרנת הסרט ג'נין ג'נין לא נגמרת, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הגישה את תגובתה לבקשה לקיום דיון נוסף בעניינו של מוחמד בכרי וסרטו "ג'נין ג'נין" ולעמדתה לא מתקיימים במקרה זה התנאים לקיומו של דיון נוסף. "רואים חובה מוסרית, ציבורית ומשפטית לעמוד לימינו של הלוחם ושל לוחמי צבא ההגנה לישראל ולסייע בהגנה על שמם הטוב, עת מתפרסמים אודותיהם פרסומים שקריים וכוזבים אך בשל שירותם הקרבי בצבא ההגנה לישראל", נכתב בהודעת המדינה לבית המשפט העליון.

התביעה מתייחסת לסרטו של מוחמד בכרי "ג'נין ג'נין" אשר יצא לאור באפריל 2002. הסרט מתיימר להציג עדויות של אנשי מחנה הפליטים בג'נין לגבי הנעשה שם במבצע חומת מגן ומאשים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה חמורים. במהלך השנים הוגשו כמה עתירות ותביעות בנוגע לסרט ובית המשפט העליון קבע "שבמסווה של סרט תיעודי שולבו בו עלילות שקריות". על אף קביעות אלו, הסרט המשיך להיות מוקרן בהקרנות פומביות ובאתר Youtube.

"חריגה מגבולות השיח המוגן"

בחודש נובמבר 2016 הגיש קצין מילואים שהשתתף בלחימה, תביעה נגד בכרי בגין לשון הרע, על כך שתמונתו משולבת בזמן שאדם מבוגר ממחנה הפליטים מספר על כך שחיילי צה"ל בזזו את כספו אשר יועד לטיפולים רפואיים. בית המשפט קיבל את התביעה ופסק לתובע פיצוי של 175 אלף שקלים וצו המונע את המשך הקרנת הסרט.

בכרי ערער על פסק הדין וטען שהתמונה המוצגת בסרט לא מיוחסת לתובע אשר מופיע בסרט 4 שניות בלבד. בנוסף טען בכרי להתיישנות. בית המשפט העליון דחה את הערעור ולכן הבקשה לדיון נוסף. היועצת המשפטית לממשלה שוללת את עילת ערעורו של בכרי לקיומו של דיון נוסף ובתגובה לבקשה נכתב כי פסק הדין של בית המשפט העליון וקביעותיו הברורות מעבירות מסר ערכי- ציבורי ברור בדבר אופיו השקרי של הסרט, וחופש הביטוי אינו נותן לגיטימציה לחופש הביזוי ושמם הטוב של חיילי צה"ל לא יהיה למרמס. ההחלטה לאסור את הסרט עושה צדק עם כלל לוחמי צה"ל.

עוד נכתב בחוות הדעת שמדינת ישראל והיועצת המשפטית לממשלה רואים לעצמם "חובה מוסרית, ציבורית ומשפטית לעמוד לימינו של הלוחם ושל לוחמי צבא ההגנה לישראל ולסייע בהגנה על שמם הטוב, עת מתפרסמים אודותיהם פרסומים שקריים וכוזבים אך בשל שירותם הקרבי בצבא ההגנה לישראל".

״ישנה חשיבות לשוב ולהעביר מסר ברור לפיו מדינת ישראל לא תשלים עם אמירות שחורגות באופן כה ברור מגבולות השיח המוגן, תעמוד לצד לוחמיה ומפקדיה ותביע עמדתה המפורשת נגד אמירות שקריות מעין אלו", נכתב בתגובה.


עו"ד מוטי גרוס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות