חוק חדש: לא יידרש אישור רשות מקומית בכדי לרשום משכנתא

החוק, שעבר במסגרת חוק ההסדרים, צפוי לחסוך לציבור כסף, זמן ובירוקרטיה. הוא מאפשר לקבל משכנתא ללא אישור העדר חובות לרשות המקומית כפי שהיה נהוג עד כה
%d7%92%d7%99%d7%9c%d7%99-%d7%a1%d7%99%d7%95%d7%95%d7%9f-%d7%9b%d7%94%d7%9f |
אילוסטרציה envato

נוטלי משכנתאות לא יידרשו עוד להמציא אישור רשות מקומית להעדר חובות בכדי לרשום את המשכנתא במרשם המקרקעין התיקון, שעבר במסגרת חוק ההסדרים יחסוך לציבור זמן וכסף.

במסגרת חוק ההסדרים, שעבר בשבוע שעבר בקריאה שלישית, נערך תיקון למצב החוקי שנהג עד כה. בעקבות התיקון, נוטלי המשכנתאות לא יידרשו עוד להמציא אישורים של הרשויות המקומיות בגין היעדר חובות ארנונה, לצורך רישום המשכנתאות במרשם המקרקעין.

המהלך יחסוך בירוקרטיה, וכן את העלויות הכרוכות בהמצאת אישור העדר חובות לרשויות המקומיות, ובתוך כך, תשלום אגרה לרשויות בגין המצאת האישור, השקעת זמן ועוד. מדובר בהקלה רגולטורית נוספת, שיזמה הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין, לקידום שוק הנדל"ן וקידום הזכויות הקניינות של הציבור.

במשרד המשפטים מציינים כי מדובר בהקלה רגולטורית משמעותית, שכן בהתאם לפסיקת בג"ץ נדרשו נוטלי המשכנתאות במשך שנים רבות להמציא לטאבו אישור העדר חובות ארנונה לרשויות המקומיות.

עוד בנדל"ן: משרדים ריקים לא יקנו הנחה בארנונה

בית המשפט העליון קיבל ערעור של עיריית תל אביב וקבע כי חברות הייטק שמשרדיהם יהיו ריקים לא יזכו להפחתה בארנונה שהם משלמים, זאת לאחר שבית המשפט המחוזי, קבע כי כיוון שהנכסים עומדים ריקים יש לחייבם לפי התעריף הנמוך של בית תוכנה.

מדובר במחלוקת בין עיריית ת"א לחברת שובל, שהחזיקה בארבעה נכסים בתל אביב מאוקטובר 2017, אך הנכסים עמדו ריקים מיום החזקתם ועד לחודש יולי 2018. החברה טענה בפני העירייה כי היא זכאית לפטור מתשלום ארנונה בגין חלק מאחד הנכסים, אשר נוכח שיפוצים שהתקיימו בו לא היה ראוי לשימוש במשך אותה תקופה, ובנוסף כי הסיווג הזול ביותר לנכסים בעודם ריקים הוא סיווג המשנה "בית תוכנה", חלף הסיווג השיורי "בניינים שאינם משמשים למגורים, לרבות משרדים, שירותים ומסחר", כפי שסיווגם מנהל הארנונה.

בעקבות סירוב העירייה, פנתה החברה לבית המשפט המחוזי שקבע כי כיוון שהנכסים עומדים ריקים יש לחייבם לפי התעריף הנמוך של בית תוכנה.עיריית ת"א לא ויתרה ופנתה לבית המשפט העליון, שם הרכב השופטים הפכו את ההחלטה וקבעו כי למרות שהשימוש של בית תוכנה הינו אפשרי ומותר על פי היתר הבניה של הנכס, אין הנכס זכאי ליהנות מסיווג זול של בית תוכנה כאשר הוא עומד ריק.


שלומי הראל – עורך דין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות