האם ניתן לבטל צו ירושה?

חלוקת רכוש בין יורשים היא מורכבת ולא פשוטה. מה קורה כשרוצים לבטל צו ירושה? האם זה אפשרי? כל המידע החשוב והעיקרי בנוגע לביטול צו ירושה
עו"ד אדי סוברי |
מה קורה כאשר קטין הינו חלק מצו ירושה?
אילוסטרציה envato

חלוקת רכוש בין יורשים בלכתו של אדם הופכת לעיתים לעניין לא פשוט לצדדים המעורבים בעניין. במקרים מסויימים, ניתן צו ירושה המחלק את הרכוש על פי דין.

לעיתים, אדם המוגדר כבעל עניין במקרה מבקש לבטל את צו הירושה מסיבות שונות. אמנם ביטול צו ירושה הוא משימה קשה, אך אפשרית. לפניכם, המידע החשוב והעיקרי בנוגע לביטול צו ירושה.

מתי מגישים בקשה לביטול צו ירושה?

יש להבדיל בין בקשה לביטול צו ירושה לבין התנגדות לצו ירושה. בקשה לביטול צו ירושה תוגש רק לאחר שניתן צו קיום ירושה. זאת לעומת התנגדות לירושה שתוגש רק במידה וטרם ניתן צו קיום ירושה. תוגש בקשה לביטול צו ירושה כאשר התגלתה עובדה או טענה חדשה העשויה לשנות את ההחלטה שניתנה לגבי צו הירושה. לדוגמא, כאשר הבקשה לצו ירושה נגועה בכוונת זדון מצד אחד המעורבים, הליך שנעשה בחוסר תום לב ועוד.

מי רשאי להגיש בקשה לביטול צו ירושה?

סעיף 72(א) לחוק הירושה קובע כי מי שרשאי להגיש בקשה לביטול צו ירושה הינו רק מי ש"מעוניין בדבר". נשאלת השאלה, מיהו "המעוניין בדבר"? המעוניין בדבר הוא אדם אשר צומחת לו זכות כלכלית ישירה מביטול צו הירושה. אדם שיש לו עניין בדבר, מסביר עו"ד אלי לוטן, יכול להיות לדוגמא יורש על פי דין, נושה של העיזבון, נושה של יורש ועוד.

כיצד מגישים בקשה לביטול צו ירושה?

לאחר תשלום אגרה, יש להגיש את הבקשה המלאה לביטול צו ירושה בצירוף המסמכים הרלוונטיים. לאחר הגשת הבקשה, רשם לענייני ירושה יעביר אותה לבית משפט לענייני משפחה במידה וראה כי המבקש לבטל את צו הירושה לא הביא את העובדה או הטענה החדשה בהזדמנות הסבירה הראשונה שהייתה לו. במידה וביטול צו הירושה ייעשה על ידי הרשם לענייני ירושה, יודיע ליורשים או לנהנים על הביטול.

מהם התנאים לביטול צו ירושה?

סעיף 72 לחוק הירושה מסדיר מהן הסיבות בגינן ניתן להגיש בקשה לביטול צו ירושה: הראשונה, היא כאשר קיימות עובדות שלא היו נתונות בפני הרשם לענייני ירושה או בפני בית המשפט בעת מתן צו הירושה. השניה, היא כאשר קיימות טענות שלא נטענו בעת מתן הצו.

הפסיקה במרוצת השנים העניקה פירוש לסעיף זה, וקבעה שלושה מבחנים העומדים לנגד עיניו של בית המשפט בעת קבלת ההחלטה האם יש לקבל את הבקשה או שיש לדחותה.

  1. יש לבחון האם העובדה או הטענה שבאה לפניו היא עובדה חדשה שלא הייתה נתונה בפני הרשם או בית המשפט בעת מתן צו הירושה? במידה והתשובה לשאלה זו היא חיובית, כלומר, העובדה או הטענה היא אכן חדשה, יש לעבור למבחן השני.

  2. במידה והטענה או העובדה הייתה נתונה בפני בית המשפט או הרשם לפני מתן צו הירושה, יש לבחון האם התוצאה הייתה משתנה? כלומר, האם לא היה ניתן צו ירושה לנוכח ידיעת העובדה? כאשר תשובה זו חיובית, יש לעבור למבחן השלישי.

  3. יש לבחון האם המבקש לבטל את צו הירושה יכול היה להביא את העובדה החדשה לפני מתן צו הירושה? במידה ולא היה באפשרותו לעשות כן, האם הביא את העובדה בהזדמנות הסבירה הראשונה?

במבחן השלישי, הפסיקה פיתחה כלי עזר לקביעה מהי "ההזדמנות הסבירה הראשונה":

• מהי מידת האיחור במסירת העובדה החדשה

• מהו ההסבר לאיחור בהבאת העובדה החדשה ומהי מידת סבירותו של ההסבר

• האם האיחור יוצר קושי בבירור העובדות והאם האיחור בהבאת העובדה מקשה על אחד הצדדים המעוניינים בעיזבון בהבאת ראיות לבית המשפט.

יש לציין, כי ביטול צו ירושה הוא החריג ולא הכלל. לכן, כל מקרה לגופו שכן החלטה לביטול צו ירושה תלויה בנסיבות המקרה בהתאם לשימוש במבחנים ובכלים שהובאו לעיל.

באילו מקרים הבקשה לביטול צו ירושה תדחה?

בקשה לביטול צו ירושה תדחה בהתאם למבחנים שצויינו לעיל, שכן כמו שצויין קודם, כל מקרה לגופו וההחלטה תלויה בנסיבות. כך, ניתן לראות בפסיקה במרוצת השנים מקרים שונים בהם הבקשה לביטול צו ירושה נדחתה מסיבות שונות. למשל, דחיית בקשה מחמת מרמה, דחיית בקשה בשל סכסוך על בעלות העיזבון, דחיית בקשה מחמת היעדר סמכות למתן צו ירושה של גוף אחר ועוד.

כפי שהובהר, ביטול צו ירושה הוא החריג ולא הכלל. מדובר במשימה לא פשוטה שכרוכה בהוכחות ממשיות לסיבה לביטול הצו, ועמידה במבחנים של סעיף 72 לחוק הירושה ושל הפסיקה. בהתאם לזאת, מומלץ ורצוי לפנות לייעוץ וליווי משפטי של עורך דין לענייני ירושה, על מנת להעלות את סיכויי התביעה ולטפל בעניין במהירות וביעילות.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות