ייצוגית נגד הביטוח הלאומי: "מחזיר כסף, אבל לא את הכל"

לביה"ד לעבודה הוגשה הבקשה, המוערכת במיליוני שקלים, ולפיה כאשר המוסד לביטוח לאומי משיב כספים שנגבו ביתר הוא מחסיר את המדד האחרון
גילי סיוון-כהן |
המוסד לביטוח לאומי. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

לבית הדין לעבודה הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית במיליוני שקלים, נגד המוסד לביטוח לאומי, שבמסגרת הבקשה נטען כי כאשר הביטוח הלאומי משיב כספים שנגבו ביתר הוא מחסיר את המדד האחרון.

במכתב שקיבל מגיש הבקשה מהביטוח הלאומי נטען כי תיקון מערכות המוסד לביטוח לאומי יעשה בהקדם אולם מאחר ומדובר בתיקון מורכב זה ייערך מספר חודשים.

על פי הבקשה, כחלק מפעילותו של הביטוח הלאומי, הוא אמון על גביית דמי ביטוח לפי חוק הביטוח הלאומי או כספים לפי הוראות דין אחרות.

ככל ושולמו לו דמי ביטוח או כספים ביתר, הרי שהוא חייב להחזיר לזכאים את תשלום היתר בצירוף תוספת לפי שיעור השינוי במדד האחרון שפורסם לפני היום שבו הוחזר התשלום בפועל, לעומת המדד האחרון שפורסם לפני היום שבו שולם תשלום היתר על-ידי הזכאים.

ואולם, נטען שהביטוח הלאומי אינו פועל כאמור, אלא מחזיר לזכאים את תשלום היתר בצירוף תוספת לפי שיעור השינוי במדד שפורסם, עובר למדד האחרון שפורסם לפני היום שבו הוחזר התשלום בפועל.

"התנהלות הביטוח הלאומי, יוצרת לחברי הקבוצה נזק ממון, אשר בא לידי ביטוי בהפרש התוספת לפי שיעור השינוי במדד לפיו המשיב החזיר לזכאים את תשלום היתר, לעומת תוספת שיעור השינוי במדד לפיו היה המשיב צריך להחזיר לזכאים את תשלום היתר, קרי המדד האחרון שפורסם לפני היום שבו הוחזר התשלום בפועל", נכתב בבקשה.

החזר של מיליוני שקלים

לטענת המגיש, זה קרה לו פעמיים ולפי חישוביו נגרם לו נזק מצטבר של 128 שקלים.

אחרי 3 חודשים בהם פנה אליהם, המל"ל שלח לו מכתב בו הוא הודיע לו שיתקן את המערכות שלו.

"לאחר בחינת הדברים והתייעצות עם הגורמים הרלוונטיים, יערוך המוסד תיקון במערכותיו כך שגם במקרה כמתואר בפנייתך יבוצע החישוב כך שההצמדה תחושב בין המועד שנקבע לתשלום המקדמה לבין מועד ביצוע ההחזר בפועל.

תיקון זה ייעשה במערכות המוסד בהקדם הניתן אולם בשים לב כי המדובר בתיקון מורכב הרי שתיקון זה ייעשה במהלך החודשים הקרובים", נכתב במכתב התשובה מהביטוח הלאומי.

כעת בבקשה מתבקש מבית הדין לעבודה, להורות לביטוח הלאומי לחדול לאלתר מהתנהלותו לפיה הוא מחזיר את תשלום היתר ללא צירוף תוספת לפי שיעור השינוי במדד האחרון שפורסם לפני היום שבו הוחזר התשלום בפועל, לעומת המדד שפורסם לפני היום שבו שולם תשלום היתר וכן לחייב את הביטוח הלאומי להשיב לכלל חברי הקבוצה את הפרשי התוספת לפי שיעור השינוי במדד האחרון שפורסם לפני היום שבו הוחזר התשלום בפועל, בתוספת ריבית והצמדה כחוק עד למועד ההשבה בפועל.


עו"ד אחמד בטאח

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות