כמה קל לאשפז במדינת ישראל אדם בכפייה?

שופט המחוזי בת"א, ציון קפאח בביקורת חמורה על משרד הבריאות ועל האופן שבו, ללא תשתית ראייתית מספיקה, מורה על אשפוז פסיכיאטרי של אדם בכפייה
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

כמה קל לאשפז במדינת ישראל אדם בכפייה, כאשר הוועדה של משרד הבריאות, שמתכנסת כדי לקבוע האם להמשיך אשפוז בכפיה, לא אוספת תשתית ראייתית מספיקה, כך ציין בפסק דין, שופט בית משפט המחוזי בתל אביב, ציון קפאח כאשר הורה על ביטול צו של אשפוז בכפיה של אישה שאושפזה לראשונה בחייה, לאחר שנטען כי היא מסוכנת לאימה מאחר והשכנים שמעו אותה צועקת עליה.

מדובר באישה, שרטטת בעברה, אשר אושפזה אשפוז ראשון בחייה, לאחר שנטען כי מנעה מאמא שלה לקבל טיפול רפואי בסיסי.

שכניה הזמינו לה משטרה לאחר ששמעו צעקות ומשם סברו שהיא פוגעת באמא שלה הקשישה.

חודשיים קודם לכן הופנתה למיון בית החולים וולפסון על רקע אי שקט וצעקות, קיבלה טיפול תרופתי, הוזמן ייעוץ פסיכיאטרי אך היא עזבה את חדר המיון על דעת עצמה.

האישה אושפזה אשפוז כפוי ולאחר מכן הועדה מטעם משרד הבריאות הורתה לאשפז אותה לחודש נוסף, על החלטה זו הוגש ערעור בו נטען בין השאר הבת שאושפזה בכפייה היא זו שמסייעת לאמא ואילו האם מסרבת לקבל טיפול תרופתי ולא ההיפך.

נזק מיותר

השופט ציון קאפח שקיבל את הערעור והורה לשחרר את הבת, דיבר בנפרד גם עם האמא וגם עם הבת ועלתה תמונה שונה לחלוטין ממה שהציגה הועדה.

בפסק הדין ציין השופט קאפח לפיה הוא כבר נלאה מלהזכיר על חשיבות בדיקת העובדות לאשורן ומתח ביקורת חריפה מאוד על משרד הבריאות וציין כי התשתית הראייתית בפני הוועדה לא היתה קיימת.

"ככל שהזמן נוקף שומה על הוועדה שהיא גוף סטטוטורי לדאוג לכך שהתשתית הראייתית הנדרשת תהיה מונחת בפניה. כך הם פני הדברים בדרך כלל וכך הם פני הדברים ביתר שאת בנסיבות מקרה זה, כאשר מדובר באשפוז ראשון ובפניה של המחלקה לוועדה מצוינים גורמים שלישיים ובהם משטרת ישראל ועובדת סוציאלית, אולם תיעוד כלשהו מהגורמים הללו לא היה מונח בפני הוועדה, ואם היה מונח, הרי שהוא לא מצא ביטוי בפרוטוקול ובהחלטה", כתב השופט קאפח.

עוד הוסיף: "האימא חפצה בשוב בתה אליה. שוחחתי עם השתיים, כל אחת בנפרד. אני מדגיש כי המערערת הוצאה מהאולם שעה ששוחחתי עם אמה באמצעות מתורגמנית. הגרסה שמסרו השתיים לאשר ארע הינה זהה. הטענה כי המערערת מונעת מאמה לקבל טיפול תרופתי הוכחשה על ידי השתיים. כך גם ניתן הסבר על ידי השתיים, כאמור כל אחת בנפרד, כי האימא היא שמסרבת לקבל מטפלת וכי המערערת מכבדת את רצונה. האימא הדגישה כי די לה בטיפול שמוענק לה על ידי המערער. האמור לעיל מהווה דוגמא מובהקת לנזק שנגרם כתוצאה מאי איסוף התשתית הראייתית הנדרשת".


לצפייה ודירוג כבוד השופט ציון קאפח


דניאל בר-גולדמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות