הערעור נדחה: הותרה על כנה הרשעתם של בכירי ברשת אורט

הבכירים הורשעו במעורבותם באירוע שהתרחש ביריד מדע בכיכר רבין בשנת 2014 במהלכו נפצעו 3 ילדים שהגיעו לצפות באירוע. השלושה נידונו לעבודות שירות ולפיצוי
גילי סיוון-כהן |
צילום: דוברות מד"א
צילום: דוברות מד"א

בית משפט המחוזי בתל אביב קיבל בימים האחרונים, את עמדת המדינה ודחה את ערעורם על הרשעתם של שלושה בכירי רשת "אורט" על מעורבותם באירוע "יריד המדע" שהתרחש בשנת 2014, בכיכר רבין בתל אביב וגרם לפציעתם של שלושה ילדים שהגיעו לצפות באירוע.

כזכור, על פי כתב האישום שהוגש על ידי פרקליטות מחוז תל אביב, שלושת הילדים, לקחו חלק באירוע יום המדע הישראלי שהתקיים, בכיכר רבין בת"א בשנת 2014, ביוזמת משרד החינוך ובהפקת רשת אורט באמצעות הבכירים, המפיק ומהנדס הבטיחות. במסגרת היריד הוחלט לקיים ולבצע את "ניסוי הסירה".

ניסוי זה כלל שימוש באש וכוהל לקיח להנעת סירה, ולמרות הסיכון הטבוע מטיבו וטבעו למבצעים ולצופים, כשלו הנאשמים בהכשרה ראויה לתלמידים המבצעים, בשמירת כללי הניסוי בפרט ובנדרש בטיחותית במסגרת אירוע המוני ככלל, והכל תוך התעלמות מהעובדה כי ניסוי זה נפסל לשימוש בציבור שנה קודם בשל הסיכון הטמון בו.

חוסר הפעלת שיקול דעת בטיחותית זו, הובילה לכך שביום האירוע, נעמדו המבקרים בו בצמוד לשולחן בו נערך הניסוי ובמהלך אחד ההדגמות, שפך אחד המדגימים כמות נוספת של חומר דליק אשר הובילה לכך שאש אחזה בשלושה הילדים שהגיעו לצפות בניסוי, אשר הובילה לתוצאה החמורה ולפינוי הקטינים לבית החולים לאשפוז ממושך.

ללא שיקול דעת

בבית המשפט השלום הורשעו שלושת בכירי אורט – סמדר אור, רן סופר ושרונה קלדרון – במעשי פזיזות, רשלנות וחבלה ברשלנות, וכן הורשעו המפיק ומהנדס הבטיחות.

בית המשפט קבע כי שרונה קלדרון, מנהלת האירוע, לא הקפידה הקפדה יתרה בתחום הבטיחות וכל כן נגזר עליה חודשיים עבודות שירות ופיצוי על סך 45 אלף שקלים לכל אחד משני הילדים שנפגעו ועוד 7,000 שקלים פיצוי לילד השלישי.

סמדר אור לפי בית המשפט לא הפעילה כל שיקול דעת בטיחותי ועל כן נגזר עליה שלושה חודשי עבודות שירות ועוד 60 אלף שקלים לשני הילדים ו-10 אלף שקלים לילד השלישי

ורן סופר קיבל חודשיים עבודות שירות ופיצוי של 45,000 שקלים לשני הילדים, ו-7,000 שקלים לילד השלישי.

בערעור שהגישו שלושת הבכירים טענו לצדקת הסתמכותם על אחרים, כי אין זה מתפקידם לטפל בסוגיית הבטיחות ולהיותם בעלי תפקידים שוליים באירוע, אם בכלל. הפרקליטות טענה בדיון כי יש לחזק את הכרעת הדין החשובה של בית המשפט השלום אשר ביסס אחריות בטיחותית של כל מי שנוטל על עצמו ליזום, לארגן להפיק ולקיים הפקה תקדימית – בשילוב תכנים חינוכיים ומיתוגים – כל בעל תפקיד וחלקו, כמו גם באחריות משותפת להפקה.

לאחר שני ימי דיונים בהם נשמעו טענות כל הצדדים, הציע בית המשפט לצדדים לחזור בהם מערעורם, תוך הסכמה על הפחתת עבודות השירות מעונשו של המערער סופר, ובכך קיבל בית המשפט קיבל כאמור את עמדת המדינה והותיר את הרשעתם של השלושה, ואת המסגרת הנורמטיבית המחייבת מוסד חינוכי בבטיחות תלמידים וציבור בקיימו אירוע הפקה תקדימי על כנה.


עו"ד חיים אומסי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות