האם זוג הקשישים יוכלו למנוע מהמדינה להעבירם למוסד סיעודי?

נציגי הרווחה דרשו לחייב את בני הזוג לעבור למוסד, בניגוד לרצונם. ביהמ"ש קבע כי הקשישים יוכלו להישאר בביתם לאחר ששעות הזכאות שלהם לקבלת טיפול הורחבו
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה Envato

בית המשפט קבע כי זוג קשישים שורדי שואה שרשויות הרווחה ביקשו להוציאם בניגוד לרצונם מדירתם והעברתם למוסד, ישארו בביתם, זאת לאחר ששעות הזכאות של בני הזוג לטיפול בביתם הורחבו, ובעקבות הפרסום קיימים גם מקורות עצמיים והצעות של גורמים בציבור לסייע באופן פרטי זאת בעקבות הפרסום.

כזכור, מדובר היה בבני זוג קשישים ניצולי שואה, האישה בת 87 והבעל בן 83, המתגוררים בדירה בת שני חדרים בדיור מטעם משרד השיכון. לשניים בן שעקב מצבו אינו מסוגל לדאוג להם.

הנכד נמצא בקשר עימם והם מטופלים מזה כמה שנים על ידי המחלקה לשירותים חברתיים. השניים הם אנשים שמורים קוגניטיבית, בעלי שיפוט ותובנה תקינים, מתמצאים במקום ובזמן.

הבעיה העיקרית של האישה שהינה סיעודית והיא זקוקה לעזרה בכל הפעולות הבסיסיות פרט לאכילה, שאותה היא מבצעת בעצמה אך זקוקה לעזרה בחיתוך האוכל.

המחלקה לשירותים חברתים טענה כי מדובר בבני זוג סיעודיים, שדרושים להם השגחה וטיפול באופן קבוע.

בהעדר יכולת לטפל בהם בדירתם על ידי עובד סיעודי זר, הטיפול יכול להינתן רק במחלקה סיעודית בבית אבות.

מנגד, האפוטרופסית סבורה כי צעד של השמה מוסדית בכפיה הוא צעד קיצוני, שאין מקום לנקוט בו במקרה זה. לטענתה, חובתה של המבקשת לפעול לגיוס אמצעים אחרים שיאפשרו טיפול במשיבים בדירתם.

להישאר בבית

השופטת, מעיין צור, ציינה אז בהחלטתה כי לצערה אינה רואה, שתיתכן חלופה שתאפשר המשך מגוריהם של השנים בדירה, תוך מתן מענה שיבטיח את שלומם הגופני, אולם נתנה שהות של מספר שבועות על מנת לבחון את הדבר.

לאחר פרסום הכתבה בישראל היום, החלו להגיע פניות מגופים פרטיים שמעוניינים לעזור ועו"ד אירנה צ'רניאק, ממערך ייצוג זקנה וכשרות משפטית בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, שמונתה לשמש כאפוטרופסית לדין של בני הזוג, לבין הביטוח הלאומי וגורמי הרווחה, במטרה להשאיר את בני הזוג בביתם בצורה מטיבה.

בהמשך לכך, נמצא מתווה שמאפשר את הישארותם בבית בשלב זה, כפי שהביעו את רצונם המלא והעקבי, שאף אושר על ידי בית המשפט, וכעת ממשיכים בסיוע המשפטי לעזור להם למצות את זכויותיהם.

לשם כך, צורפה להליך המשפטי עורכת דין מטעם מערך ייצוג ניצולי שואה בסיוע המשפטי, במטרה לפעול יחדיו למיצוי מלא של זכויותיהם מול הרשויות השונות.

גורמים המעורים בתחום מציינים כי עלות אשפוזם הסיעודי, כפי שהמדינה ביקשה, היה מגיע ל-40 אלף שקל בחודש (עלות עבור כל אחד כ-20 אלף שקל), אולם לעומת זאת אין סעיף תקציבי שמאפשר את הישארות האדם הסיעודי בבית, ולכן בשלב זה הם נעזרים במטפלים מטעם הביטוח הלאומי למשך כמה שעות ביום המגיעות להם ובמטפלת פרטית בסופי שבוע, מכיסם הפרטי.

מי שיצרה את הקשר עם המטפלת הסיעודית הפרטית היא עורכת הדין מהסיוע המשפטי שפנתה למטפלת של שכנתם של בני הזוג, וזו הסכימה לעזור לבני הזוג בסופי שבוע, כאמור מכיסם הפרטי.


עו”ד ונוטריון ארז קרט

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות