עוקץ חובק עולם: משכו מיליוני דולרים מחשבון של איש עסקים

כתב אישום הוגש למחוזי בת"א נגד 4 ישראלים ולפיהם הם הצליחו להוציא במרמה 4.1 מיליון שקלים מחשבון של איש עסקים המתגורר בחו"ל תוך שימוש במסמכים מזויפים
אייל חן |
ביהמ"ש אישר את הסכם הפשרה. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגש כתב אישום כנגד אפי כהן, 40 מחולון, אלי דדיה, 55 מקריית אתא, מיכאל פרץ, 31 מאשדוד וניר מרציאנו, 38 מראשון לציון, ולפיו הם משכו במרמה מתוך חשבונו של איש עסקים ישראלי מעל 4.1 מיליון שקלים אותו העבירו לחשבונותיהם.

מכתב האישום עלה כי הארבעה קשרו קשר להוציא במרמה כספים מחשבונות הבנק של איש עסקים ישראלי החי בחו"ל, תוך שימוש במסמכים מזויפים ובתעודת זהות מזויפת של איש העסקים, ובה תמונתו של דדיה. במסגרת הקשר, סוכם בין הנאשמים כי הכספים שיתקבלו במרמה יועברו לחשבון הבנק של פרץ ולאחר מכן יועברו בחלקם למרציאנו. כהן השיג במרמה כרטיס SIM ובו פרטי הטלפון הנייד של איש העסקים, כאשר הוא עושה בו שימוש על מנת להתחבר דרך מכשיר טלפון הנייד שברשותו לחשבונות הבנק שלו.

בשני מקרים, הגיע דדיה לסניפי הבנק הבינלאומי והזדהה בכזב כאיש העסקים, כאשר כהן ממתין לו בחוץ. דדיה ביקש לפתוח לו הרשאה לצורך ביצוע פעולות בחשבון הבנק באמצעות האינטרנט, ובקשתו נענתה. בהמשך ועקב חשדו של הבנק, נחסמה הגישה לחשבון הבנק של המתלונן. כמו כן, התחזה דדיה לאיש העסקים על מנת לפתוח חשבון בנק ביישומון "פפר".

בשיחת וידאו עם נציג הבנק, מסר דדיה את פרטיו של איש העסקים, וכן ציין כי הוא מבקש לנייד את אחד מחשבונותיו של איש העסקים לחשבון החדש שייפתח בבנק זה. עקב חשדו של הבנק, לא בוצע הניוד המבוקש.

ביחס לחשבון שהיה בבנק מרכנתיל, שלח כהן או מי מטעמו מסמך מזויף הנחזה להיות חתום על ידי איש העסקים ובו הוראה להעברת סך 516,067 דולר וכן סך עמלת פירעון בסך 8,437 דולר מחשבון מטבע החוץ של איש העסקים, לחשבון העובר ושב שלו.

סמוך לאחר מכן, שלח כהן, או מי מטעמו, הוראה להמרת מטבע חוץ בחשבון הבנק של איש העסקים כ-446 אלף דולר, וכן הוראה לבצע העברה בנקאית לצורך רכישת נכס, בסך 1.5 מיליון שקלים לחשבון הבנק של פרץ.

מסמכים מזויפים

עוד מפורט בכתב האישום, כי על מנת לתמוך בבקשתו לביצוע ההעברה, צירף כהן הסכם מכר מזויף הנחזה להיות הסכם למכירת דירת מגורים בתל אביב בין איש העסקים לבין פרץ. בעקבות כך, העביר הבנק את הסכום לחשבונו של פרץ, שמתוכו הועבר מאוחר יותר סך של 150 אלף שקלים וסך נוסף של 405 אלף שקלים לחשבונו של מרציאנו, בשני מועדים שונים. בנוסף, בוצעו שתי העברות נוספות במרמה לחשבון הבנק של פרץ, בסך כולל של 300 אלף שקלים.

במסגרת תוכנית המרמה, התייצב דדיה בסניף של בנק דיסקונט, והציג בפני פקיד הבנק תעודת זהות מזויפת של איש העסקים. דדיה ביקש לשנות את פרטי הקשר של איש העסקים בבנק, לפרטי הקשר שהיו בשימושו של כהן. בנוסף, מילא טופס בקשת הצטרפות לערוץ תקשורת דיגיטלית תחת שמו של איש העסקים, בה ביקש לכלול גם אפשרות העברות כספים למוטבים מזדמנים.

סמוך לאחר מכן, יצר קשר אדם אחר, על דעתם ובידיעתם של הנאשמים, עם המוקד הטלפוני של בנק דיסקונט, כשהוא מתחזה לאיש העסקים. האדם האחר הנחה את פקידת הבנק בכזב לבצע המרה של המטבע הזר בחשבון הבנק של המתלונן ולהעביר אותו לחשבון העובר ושב.

בעקבות הנחיה זאת, סכום של כ-1.2 מיליון שקלים הועברו במרמה לחשבון העובר ושב של המתלונן. עוד באותו היום, פעלו הנאשמים בהעברת סך של 300 אלף שקלים במרמה מחשבון הבנק של איש העסקים בבנק זה לחשבון הבנק של פרץ. במועד מאוחר יותר, נשלח על ידי מי מהנאשמים מסמך מזויף הנחזה להיות מסמך החתום על ידי איש העסקים ובו הנחיה להמרת מטבע חוץ בסך 700 אלף שקלים לחשבון הבנק של איש העסקים, וכן העברת סך 1.6 מיליון שקלים לחשבון הבנק של פרץ, וזאת לצורך קניית נכס.

על בסיס המסמך המזויף, פעל הבנק לביצוע ההנחיות והעביר את הסכום. מספר ימים לאחר מכן, פעלו הנאשמים במרמה בהעברת סך 150 אלף שקלים מחשבון הבנק של איש העסקים לחשבון הבנק של פרץ.

מתוך סך הכספים שהועברו במרמה לחשבון הבנק של פרץ, קיבל מרציאנו כספים ביודעו כי מדובר בכספים שהתקבלו במרמה, בסך כולל של כ-1.5 מיליון שקלים ובחלוקה למספר מועדים. עוד במסגרת תכנית המרמה, יצר קשר אדם אחר מטעמם של הנאשמים, עם המוקד הטלפוני של דיסקונט. במסגרת השיחה עם פקידת הבנק, התחזה האחר לאיש העסקים והורה לה בכזב בדבר העברת סך של 280 אלף שקלים לחשבון הבנק של פרץ. האחר ציין כי הסך האמור מועבר לצורך 'השלמת' קניית נכס מפרץ, וכי קיים הסכם מכר בסניף הבנק.

חגיגת קניות ודולצ'ה וגאבנה

מספר ימים לאחר מכן נקרא פרץ לסניף הבנק בו מתנהל חשבונו, לצורך בירור מול מנהלת הסניף בדבר הכספים שהתקבלו בחשבונו. על מנת להניח את דעת גורמי הבנק באשר לכספים שהתקבלו, טען פרץ בכזב כי לפני כחודש הכיר את איש העסקים בתיווכו של מרציאנו, וכי הסכים לתת לו הלוואה בסך 5 מיליון שקלים, וזאת ללא ריבית, למשך שנה. במסגרת הפגישה, ועל מנת לתמוך בטענת הכזב, הציג פרץ את תעודת הזהות המזויפת של איש העסקים, יחד עם תמונתו של דדיה.

סך הכספים שהתקבלו במרמה מחשבונות הבנק של איש העסקים הינו 4.1 מיליון שקלים. כתוצאה מיכולת השליטה שהייתה לכהן על הטלפון הנייד של איש העסקים, פתח במרמה ארנק דיגיטלי מסוג Apple pay תחת פרטיו של איש העסקים, באמצעות יישומון של חברת "ויזה כאל". בעת ששהה באמסטרדם, עשה שימוש בפרטי האשראי של איש העסקים, בין היתר לצורך רכישת פריטים בחנויות מותגי יוקרה – "בלנסיאגה", "פנדי", "דולצ'ה וגאבנה" ו-"כריסטיאן לובוטין" בסך כולל של 177 אלף שקלים.

בבקשת המעצר עד תום ההליכים ציינה הפרקליטות כי "מסוכנות המשיבים נלמדת ראשית מהעובדה כי בתקופת זמן קצרה, תוך שימוש בטלפון נייד ומסמכים מזויפים, הצליחו להוציא במרמה סך 4.1 מיליון שקלים מחשבונות הבנק של המתלונן, ולהעבירם לידיהם. מעשים אלו דורשים חיבור מרשתת זמין בלבד, ועלולים להתבצע בכל מקום, כפי שבפועל אירע בכתב האישום".


עו"ד חיים אומסי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות