2023: שורדי השואה עדיין נלחמים על זכויותיהם

בישראל מציינים היום (ג') את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אך גם כיום, 78 שנה לאחר שחרורם רבים השורדים שזקוקים לעזרה ולקבלת קצבה – הסיוע המשפטי נרתם לסייע
אייל חן |
מספר על זרועו של שורד שואה. צילום ארכיון: פלאש 90

מעל 140 אלף ניצולי שואה, עדיין חיים בינינו וגם כעת כ-78 שנה אחרי, נפתחו כ-2,400 תיקים של ניצולי שואה שביקשו עזרה במימוש זכויותיהם, בהם מאות שורדי המצור על לנינגרד שהוכרו לראשונה כשורדי שואה והחלו לקבל קצבה חודשית.

במהלך השנה החולפת רוכזו מאמצים במתן עזרה משפטית ומימוש זכויות לשורדי המצור על לנינגרד, זאת בעקבות ההכרה של ממשלת גרמניה בזכאות של מי שהיה לפחות שלושה חודשים תחת המצור לקבלת קצבה מוועידת התביעות, קבלת מענקים והשלמה מהרשות לזכויות ניצולי שואה. רבים משורדי המצור שפנו בעניין לסיוע המשפטי קיבלו עזרה גם במימוש זכותם לקבלת תגמול מוגדל, שכן לרבים מהם אין הכנסות נוספות.

נלחמו בצבא היפני

עד היום הוכרו כמאה וחמישים לוחמים ולוחמות בנאצים, חלקם גם מול הצבא היפני. אחד מהם הוא ראובן קלי, בן 83 ניצול מראנגון, בירתה של בורמה, והוא למעשה המקרה הראשון שטופל בסיוע המשפטי להכרה במי שנמלט מבורמה שהייתה תחת השלטון היפני. בעת עדותו בפני עורכת הדין אוקסנה גרונימוס שטיפלה בפנייתו מטעם הסיוע המשפטי, הוא סיפר כי עזב את רנגון בעת שהיה ילד בשנת 1942, להודו, לאחר חודשים בהם ספגה העיר התקפות הרסניות שהובילו להרוגים רבים וניתוק העיר מהעולם החיצוני.

עוד הוא סיפר כי במסע מבורמה להודו כל משפחתו חלתה במלריה, וכך גם רבים מהקהילה היהודית מבורמה שעשות את אותה דרך, ורבים מהם לא הצליחו להגיע להודו. "נכון להיום רק אני בחיים, לא ביקשתי להכיר בי כניצול, כי פחדתי לדבר על זה", סיפר קלי.

אחרי המלחמה ההיא

שורד אחר, הינו ישראל קולקר, בן 93, שנולד בפולין ובמהלך מלחמת העולם השנייה, לאחר שהגרמנים כבשו את פולין, ברח עם משפחתו לבלארוס, אולם, גם לשם הגיעו הגרמנים ולקחו אלפי יהודים לכיכר העירייה, בהם גם את משפחתו של ישראל, והוציאו אותם להורג. ישראל, שהיה אז רק בן 12, התחבא בתוך תנור והצליח להינצל.

הניצולים מההרג נשלחו לגטו.

בהמשך, חזר אחיו הגדול של ישראל שהצליח להימלט ליערות, להצילו מהגטו.

השניים הצליחו לברוח יחדיו ולהצטרף לפרטיזנים. שני האחים נלחמו בגרמנים במארבים, הטמנת מטעני חבלה במסילות רכבת ועוד, עד לסיום המלחמה בשנת 1960 הוא עלה לישראל, נולדו לו שני ילדים ויש לו שני נכדים וארבעה נינים. ישראל קיבל את ההכרה כניצול שואה, אך עד לאחרונה לא הוכר כלוחם. לאחר פנייתו לסיוע המשפטי, הסיוע המשפטי הגיש עבורו תביעה להכרתו כלוחם בנאצים ב- 2021, ובשנת 2022 החל לקבל קצבה נוספת.


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות