בניגוד לרצון המטופל – הרופאים יכרתו את רגליו

ביהמ"ש קיבל את עמדת משרד הרווחה והורה על ביצוע הניתוח בשל היותו "מציל חיים" אף שהחולה מתנגד להליך. השופט: "מצווה עלינו לעשות, כבני אנוש, לשמר את חייו"
נעמה כהן |
אילוסטרציה envato

בית המשפט קיבל את בקשת משרד הרווחה והורה על ביצוע ניתוח כריתת רגלים כהליך מציל חיים כנגד רצונו של החולה שביקש לשים קץ לחייו והתפתח זיהום ברגליו.

"סבור אני כי בסופו של דבר אין אני מוכן לוותר על א. וגם אם לא גדולים הסיכויים, מצווה עלינו לעשות, ככל בני אנוש, לשמר את חייו", כתב השופט ארז שני בהחלטתו.

בעקבות ניסיון אובדני נוסף, לאחר לפחות שישה ניסיונות קודמים, הובא א. למרכז הרפואי ת"א ואושפז בטיפול נמרץ כשהוא מורדם ומונשם ונעזר במכונת אקמו.

הניסיון האובדני בוצע, באמצעות חומרים אשר גרמו לכשל מערכתי, המתרכז במערכת כלי הדם. המרכז הרפואי איתר נמק מתפשט הנובע כנראה מן הפגיעה בכלי הדם, קרי – סכנה מוחשית ממשית לחייו של א. המלווה בזיהום חמור.

על פי התיעוד הרפואי, אם לא ייקטעו רגליו של א. בגבהים ובאופן כפי שיקול הדעת של הצוות הרפואי, אזי מותו הקרוב הוא בגדר וודאי.

מצווה לשמר חיים

השופט שני שיצא לבית החולים, על מנת לפגוש את א. ובני משפחתו ציין כי נראה הוא, כשכיב מרע, אף שלעת הזו הוא מתקשר היטב.

"מששב א. להכרתו, נשמע קוהרנטי, לא יכולה להתקבל החלטה גם ללא שמיעת דבריו של א. וכך עשינו. זה האחרון מסרב לקטיעה ומביע בברור רצונו להיפרד מהעולם. התרשמותי מא. שהוא מביע רצון ורבלי ברור לסיים את חייו, רצון זה הוא אחיד ומתמיד לאורך תקופה כבת שנה לערך, ולא הועילו הטיפולים אותם קיבל ואשפוזיו כדי להניעו מרצון זה. משפחתו חיה איפוא תחת 'איום' מתמיד כי אם תרפה השגחתה, ישוב וינסה להתאבד", כתב השופט שני.

עוד הוסיף השופט, כי משיחתו עם א. עולה חשיבה ילדותית, בלתי מבוססת, המתרכזת יותר בדרישה לכבד את רצונו מאשר בשיקול מקיף שיש מאחוריו חשיבה רצינית וא. אינו מסביר באמת את טעמיו לניסיונות האובדניים.

בהחלטתו ציין השופט כי אומנם גם אם יצלח הניתוח, איש אינו יודע אם הזיהום לא יתפשט מעל הרגליים, מה שיחרוץ את דינו בין עם קטיעה ובין בלעדיה וההחלטה אינה צריכה להיוותר בידיו של האפוטרופוס ואינה צריכה לרבוץ על מצפון הרופאים במקרה זה.

"מדובר בהחלטה מוסרית, מצפונית שהאפוטרופוס, שהוא האב, אינו צריך לשאת על שכמו. סבור אני כי בסופו של דבר אין אני מוכן לוותר על אשל"א, וגם אם לא גדולים הסיכויים, מצווה עלינו לעשות, ככל בני אנוש, לשמר את חייו", סיכם השופט שני.


לצפייה ודירוג כבוד השופט ארז שני


עורכת הדין כרמל פיזואתי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות