עבודות שירות לטכנאי מזגנים שהורשע בגניבת עתיקות

תושב השפלה הורשע בלא פחות מ-9 עבירות של חפירה וחיפוש עתיקות ללא רישיון וכן בהחזקת אוסף שלא דווח לרשויות. ביהמ"ש גזר עליו גם קנס של 15 אלף שקלים
גילי סיוון-כהן |

נראה, כי תושב אזור השפלה, בן 41, העובד כטכנאי מזגנים, הפך את גניבת העתיקות למקצוע של ממש.

לאחרונה הוא הורשע בתשע עבירות של חפירה וחיפוש עתיקות ללא רישיון, ובהחזקת אוסף עתיקות שלא דווח עליו למנהל רשות העתיקות ובית המשפט גזר עליו חצי שנת עבודות שירות ו-15 אלף שקלים קנס.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי רשות העתיקות, הנאשם הגיע הנאשם לאתר העתיקות המוכרז "גאליה", שבאזור העיר רחובות שבעבר נמצאו שברים ארכיטקטוניים, בית קברות מתקופת הברונזה וקבר חצוב, כשברשותו גלאי מתכות ומברג, במטרה לחפש עתיקות, חפר במקום ונתפס כשברשתו 11 מטבעות ברונזה עתיקים.

במקרה אחר הגיעה הנאשם לאתר העתיקות המוכרזים "אל חדיתה" (בו התגלו בעבר, בין היתר שרידי פסיפס, קברים ומערות), ואתר "חדיד" (בו התגלו בעבר קברים חצובים מהתקופה הביזנטית, גתות חצובות וחרסים מתקופת הברזל) הנמצאים באזור יער בן שמן, כשברשותו גלאי מתכות ומברג וזאת במטרה לחפש עתיקות, ונתפס כשברשותו שני מטבעות עתיקים אותם ליקט שלא כדין. במועד זה החזיק הנאשם בביתו עתיקות שלא כדין: 53 מטבעות ברונזה עתיקים מתקופות שונות, 2 מטבעות אסלאמיים עתיקים, 11 מטבעות ברונזה ביזנטיים עתיקים, 52 כדורי מתכת נחזים לעתיקים, ושתי משקולות ברוזנה עתיקות.

שאלת הנזק

רשות העתיקות ציינה בבית המשפט כי היא עותרת לעונש מאסר בפועל וזה שונה מהפסיקה הנוהגת, אך נטען על ידה כי מדובר במספר רב של עבירות ובאוסף עתיקות גדול מאוד שנתפס בבית הנאשם. עוד הודגש כי בשנת 2019 חולטו העתיקות שנתפסו ברשות הנאשם, והוא הוזהר מפני ביצוע עבירות דומות, אך שב על ביצוע העבירות ונתפס בחודש פברואר 2021, ואחר כך שוב בחודש נובמבר 2021.

השופטת אילה אורן, ציינה בהחלטתה כי לקחה בחשבון את הקושי באיתור ולכידה של מבצעי עבירות מסוג זה, אלו מול הקלות של ביצוען ולכן בצדק עתרה התביעה להחמרת הענישה ולהשתת עונשים משמעותיים, חמורים מאלו שהוטלו בעבר, שיהא בהם משקל נגד מרתיע מפני ביצוע עבירות הפוגעות בשכיות החמדה הארכיאולוגיות וההיסטוריות בישראל.

"לא נטען שהנאשם גרם לנזק לאתרי העתיקות, ולכך יש משמעות רבה בקביעת מתחם העונש. בה בעת, מרכז הכובד של חומרת העבירות דעסקינן נובע מריבוי המקרים בהזדמנויות שונות, לאורך שלוש שנים. המעשים שביצע הנאשם מצריכים ידע מוקדם, תכנון מראש, וכלי חפירה וחיפוש מתאימים, ואכן הנאשם עשה שימוש בגלאי מתכות. התרשמתי כי "תחביבו" של הנאשם, כפי שהגדירו בא כוחו, הפך לעיסוק של ממש, ואוסף העתיקות הגדול מסוגו והיקפו שהחזיק בביתו – גם לאחר שהוחרם חלקו, מדבר בעד עצמו", כתבה השופטת אילה אורן בגזר הדין.


לצפייה ודירוג כבוד השופטת אילה אורן


עו"ד חיים אומסי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות