יאיר נתניהו הפסיד בתביעת לשון הרע לסתיו שפיר

ביהמ"ש פסק כי בנו של רה"מ יפצה את חברת הכנסת לשעבר ב-60 אלף שקלים. תביעת הנגד שהגיש נתניהו נדחתה. השופט על אמירותיו: "גזעניות"
אייל חן |
יאיר נתניהו בביהמ"ש, מרץ 2021. צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

יאיר נתניהו חויב לפצות את סתיו שפיר ב-60 אלף שקל כולל הוצאות ושכ"ט עו"ד לאחר ששופט בית משפט השלום קבע כי הפרסומים נגדה היוו לשון הרע. התביעה שכנגד של נתניהו נגד שפיר נדחתה, והוא חויב בהוצאות בסך 10 אלף שקל נוספים.

בליל סדר הפסח של שנת 2020 השתוללה מגפת הקורונה במדינת ישראל. מגבלות תנועה הוטלו על היושבים בישראל. מפגשים משפחתיים נאסרו למעט מפגשים של המתגוררים יחד בבית אחד. בתקופה זו פורסמה ברבים תמונת ראש הממשלה המסב לשולחן הסדר יחד עם אחד מבניו הבוגרים אשר שכר עם בת זוגו דירה נפרדת ואינו מתגורר בבית ראש הממשלה.

הנתבעת, חברת כנסת עד שבועות ספורים לפני חג הפסח, פרסמה ברשתות החברתיות באינטרנט ביקורת על ראש הממשלה. הביקורת זכתה לתגובה מיאיר נתניהו ומכאן התגלגל השיח בין השניים לשורה של אמירות קשות. כשנה לאחר האירועים הוגשה כנגד נתניהו הבן נתבע תביעה על שני פרסומים במסגרת הרשת החברתית טוויטר.

הראשון: "את בטוחה שאת רוצה לדבר על מוסר לאור הפרויקט הכושל שניסית להקים עם חובב פדופילים ומבקר קבוע באי הפדופילים של אפשטיין?. מכוערת מבחוץ ומבפנים. תמצאי כבר בעל ערבי קבוע שלא יזרוק אותך, תלכי לאיזה כפר תתאסלמי ותעזבי אותנו בשקט״. הפרסום השני שפרסם "קומוניסטית, טיפשה, חובבת פדופילים שכמוך את שמות הגנאי שקראת לי תשמרי לאפשטיין, ברק ושאר החברים שלך. אני לא לקחתי בחיים שלי שקל מהמדינה. את לעומת זאת חייבת למשלם המסים 8 מיליון שקלים".

השופט קבע ששלוש אמירות בפרסומי נתניהו שהן בגדר לשון הרע "חובבת פדופילים" וייחוס חברות עם פדופילים, "תמצאי כבר בעל ערבי קבוע שלא יזרוק אותך" ו"את לעומת זאת חייבת למשלם המיסים 8 מיליון שקלים". השופט ברקאי כתב בפסק הדין כי בעת קביעת סכום הפיצוי הוא התן דעתו לכך לתפוצה הרחבה הפוטנציאלית של הפרסום – כאשר לנתניהו היו בעת הרלוונטית כ-76 אלף עוקבים.

"מתפרנס מכספנו"

"עוד נתתי דעתי לכך שהפרסומים נעשו בכתב וכן התייחסתי לכך שהנתבע התכוון לפגוע בפרסומיו וכלשונו – "לא ננקום?"", אולם הוסיף: "מנגד התייחסתי בכל זאת לכך שהתובעת היא אשת ציבור אשר מלכתחילה הכניסה עצמה לזירה הציבורית. בנסיבות העניין כאן אין בכך כדי לאיין ולבטל את עוולת הוצאת לשון הרע אך יש בכך כדי להביא בהתחשבות בסכום הפיצוי".

סתיו שפיר, צילום: פלאש 90

השופט שדחה את תביעת לשון הרע שהגיש נתניהו ציין כי נתניהו אומנם ציין בהקשר למשפט אותו כתבה שפיר, "מתבטל מכספנו", שהוא עובד, פעיל ומתפרנס, אולם החשוב לענייננו אינו מה הן הכנסות הנתבע אלא החשוב הוא, האם הוצאות הנתבע הן אכן "מכספנו" כפי שטענה התובעת. "הנתבע, שהיה כבן שלושים שנה במועד הרלוונטי לתביעה מתגורר בבית ראש הממשלה ונהנה מהוצאות הבית שהתובעת הדגישה שהם "מכספנו" כלשונה. יודגש שאין כל פסול בכך שאדם מתגורר עם הוריו, בכל גיל שהוא. בכל מקרה – אין זה עניינו של הציבור כיצד הנתבע בוחר לנהל את חייו. הדבר היחיד אותו יש לבחון, הוא האם התובעת נהנית מהגנת "אמת דיברתי" כאשר היא טוענת שהנתבע נהנה מכספי המדינה או כלשונה – "מכספנו"", כתב השופט.

גזענות, גם אצלנו

עוד הוסיף: "עולה, על פניו, שהנתבע אכן נהנה מכך שהוצאות הדיור, הוצאות האוכל והמחיה היומיומיים שלו ממומנים מכספי מדינת ישראל. די בכך כדי להקים לתובעת הגנת "אמת דיברתי" ביחס לטענה בדבר התנהלות הנתבע 'מכספנו'".

באשר לכינוי גזען קבע השופט ברקאי האמירה של נתניהו ששלח את התובעת להינשא לבעל ערבי, להתאסלם ולעזוב "אותנו בשקט" הינה אמירה גזענית.

"נעתיק את האמירה להקשר יהודי במדינה אחרת. נשווה לנגד עיננו מדינה זרה שאינה מוגדרת כמדינת העם היהודי, בה חברת פרלמנט פורשת זוכה לאמירות מבנו של מנהיג המדינה המטיח בה תוך כדי ויכוח על מגבלות מגפת הקורונה כאמירות השולחות אותה להתחתן דווקא עם בעל יהודי, לשנות את הדת ולעזוב את כולם בשקט, כך: "תמצאי כבר בעל יהודי קבוע שלא יזרוק אותך, תלכי לאיזה עיירה, תמירי את דתך ליהדות ותעזבי אותנו בשקט" באותה מדינה זרה, האמירה הזו היתה עלולה להיחשב כאמירה גזענית. גם אצלנו".


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות