ישראל גזענית? הנתונים המלאים של הממשלה

היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות מפרסמת כי במהלך השנה החולפת נפתחו 415 תיקי תלונה על גזענות והפליה – מרבית הפונים הם בני החברה הערבית
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

מחר (יום ד') יצוין ברחבי העולם היום הבינלאומי למאבק בגזענות, בארץ הגזענות עדיין מרימה ראש, מנתוני היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, 32% מהפניות ליחידה התקבלו בטענה לגזענות והפליה נגד בני החברה הערבית; 17% התקבלו בטענה לגזענות והפליה נגד ישראלים יוצאי אתיופיה, כאשר עיקר התלונות: הפליה במתן שירות, הפליה בתעסוקה והתבטאויות גזעניות במרחב הציבורי.

במהלך השנה האחרונה נפתחו ביחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות 415 תיקים בגין תלונות בנושא גזענות והפליה.

השוואת היקף התיקים שנפתחו ביחידה בשנים האחרונות מלמדת על ירידה מסוימת בהיקף התלונות שמוגשות ליחידה, וביחידה מייחסים את הירידה, בין היתר, להיעדר כלים משפטיים למאבק בגזענות בשימוש היחידה ולכך שטרם הוסדרה סמכות היחידה בחוק.

חשוב לציין כי הדיווח, כפי שמפורט בדו"ח זה, מתייחס רק לתלונות שהתקבלו ביחידה ולפעילות היחידה ולא בהכרח מהווה שיקוף של המציאות הקיימת.

מפילוח עיקר התלונות לפי נושאי הפניה עולה כי 19% מהתלונות הן בנושא אפליה במתן שירות ציבורי לפי חוק איסור הפליה, 12% בנושא אפליה בתעסוקה, 11% בנושא התבטאות גזענית במרחב הציבורי, 9% פרסום גזעני/סטריאוטיפי במרחב הציבורי, 7% בנושא משטרה וגורמי אכיפה, 6% התבטאות גזענית בשירות המדינה, 6% בנושא חינוך, 3% בנושא עבירות ממניע גזעני. 32% מהפונים משתייכים לישראלים בני החברה הערבית, 18% ישראלים ממוצא ברה"מ לשעבר, 17% ישראלים ממוצא אתיופי, 5% בני עדות המזרח, 5% מהחברה החרדית, 15% בנושאים שאינם בתחום סמכות יחידת התאום ואחרים.

אלימות שוטרים

בין שאר הנתונים, הוצגו חלק מהתלונות שהתקבלו, כאחת מהן התקבלה תלונה על העלבת עובד ציבור ממוצא אתיופי, כאשר התלונה התבססה על אדם שהתבטא באופן גזעני כלפי שוטר ממוצא אתיופי, במהלך פעילות מבצעית של מג"ב סמוך ליישוב טלמון, היחידה פנתה למשטרת ישראל בבקשה לפתוח בחקירה בגין חשד לעבירה ממני גזעני או עוינות כלפי ציבור, המשטרה פתחה בחקירה ובעקבותיה הוגש כתב אישום, וביום 31.10.22 ניתנה הכרעת הדין בבית המשפט השלום בפתח תקווה בתיק, אשר הרשיע את הנאשם בביצוע עבירה של העלבת עובד ציבור מתוך מניע גזעני.

תלונה אחרת, היתה על חשד לאלימות שוטרים כלפי משפחה ערבית בחיפה על רקע מוצאה. התקבל תיעוד על אלימות שוטרים לכאורה כלפי משפחה ערבית בחיפה.

דוחות שוטרים מהאירוע לא תאמו את התיעוד המצולם ועלה כי תיעוד מצולם של האירוע על ידי שכנים של המשפחה סתר את המתואר בדוח האירוע שערכו השוטרים.

התלונה הועבר לטיפול מח"ש. מהיחידה לחקירות שוטרים נמסר כי נחקרו ארבעה שוטרים שהיו מעורבים באירוע והוחלט על העמדת אחד השוטרים לדין פלילי, כלפי שני שוטרים נוספים הוחלט להעביר הטיפול למשטרת ישראל לנקיטת הליך משמעתי.

בידוק משפיל

גם נגד חברת ישראייר התקבלה תלונה, על התנהלותם כלפי קבוצת תלמידים ערבים, את התלונה קיבלו ממנהל אגף החינוך של מועצה מקומית בצפון, אשר ליווה קבוצת תלמידים ומורים שיצאו לבוסניה לאחר שזכו בפרס על הישגיהם הלימודיים.

בתלונה תואר כי בעת שובם לישראל חוו התלמידים בידוק בטחוני ותשאול מפלה ומשפיל מצד מאבטחי חברת ישראייר, לרבות הפניית שלוש תלמידות לחדר צדדי לעריכת בידוק על גופן, בעוד שאר הטסים עברו ללא כל בידוק.

המתלונן תיאר חוויה מפלה ומשפילה אשר הותירה את התלמידים בתחושות השפלה וביזוי.

התלונה הועברה לסיוע המשפטי במשרד המשפטים לבחינת האפשרות להגשת תביעה כנגד חב' ישראייר בהתאם לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים.

במקרה נוסף, מתלוננת ערבייה פנתה ליחידה לאחר שרופאה שבדקה את בנה התינוק בבית החולים וולפסון כינתה את התינוק: "מחבל קטן". התלונה הועברה לטיפולו של הממונה למניעת גזענות במשרד הבריאות אשר פנה לבית חולים וולפסון לבירור. לאחר שנמצא כי מדובר בתלונה ראשונה נגד הרופאה, היא הוזהרה והובהר לה כי ככל שמקרה כגון זה יישנה, יינקטו נגדה פעולות משמעת. בנוסף, הפעוט הועבר לטיפול רופא/ה אחר/ת בבית החולים.


שלומי הראל – עורך דין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות