למרות המלחמה באוקראינה – נגבים כספי מזונות עבור נשים

הסיוע המשפטי פועל לגביית מזונות עבור נשים הזכאיות למזונות מאבי ילדיהן, גם כשהן מתחבאות בבונקר בחרקיב: המלחמה היא לא סיבה למניעת התשלום
רונן לוי |
פליטים מאוקראינה בנתב"ג (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: נתי שוחט, פלאש 90

המלחמה באוקראינה השפיעה על עשרות נשים וילדים בישראל שהפסיקו לקבל את דמי המזונות המגיעים להם דרך הסיוע המשפטי במשרד המשפטים.

לעיתים ההליך המשפטי הוקפא בשל המצב. אבל באחרונה חלה התקדמות, כאשר מחלקת מזונות חו"ל בסיוע המשפטי, הצליחה במקרה אחד לגבות בישראל מעל 100 אלף שקלים עבור אישה שעדיין מתגוררת בבונקר בחרקיב ובמקרה נוסף, פסק דין ישראלי ראשון הוכרז אכיף באוקראינה במהלך המלחמה.

כעשרה אחוזים מהבקשות שמתקבלות בסיוע המשפטי מדי שנה לגביית "מזונות חו"ל" על פי פסק דין, הם עבור נשים וילדים באוקראינה – אך מתחילת הלחימה היה קושי ממשי בטיפול מול עשרות חייבים השוהים באוקראינה, וכן בטיפול של רשויות המשפט שם,

מול אזרחיה השוהים בישראל וחייבים מזונות לילדיהם שבאוקראינה. הסיבה: חוסר התקשורת העכשווי בין הסיוע המשפטי בישראל למשרד המשפטים האוקראיני.

באחד המקרים מדובר באב, ישראלי שהתחתן עם אוקראינית והתגורר עימה בישראל תקופה קצרה. לאחר שיחסיהם לא עלו יפה, חזרה האישה לאוקראינה כשהיא בהיריון וילדה שם את בנם המשותף.

לאחר שביהמ"ש באוקראינה פסק מזונות, התבקש הסיוע המשפטי לעזור בגבייה, אך האב התכחש לאבהותו.

מדובר היה באישה שהיא ובנה הקטין עדיין מתגוררים בבונקר בעיר חרקיב בחרפת רעב ותחת איום לנפשם ולחייהם והאב בישראל התעלם מבקשות חוזרות לתשלום המזונות.

הצלחות קטנות

בימים האחרונים, כך נודע, צוות מזונות חו"ל הצליח לגבות את מלוא סכום חוב העבר עבור המשפחה ובאמצעות עו"ד הייתם נאסר, האישה העבירה אליהם את פרטי חשבון הבנק שלה וכעת הכספים אנו בתהליך העברת הכספים אליה.

במקרה נוסף, למרות הלחימה, פסק דין ישראלי ראשון הוכרז אכיף באוקראינה.

כאשר בית המשפט באוקראינה קבע כי אישה עם מוגבלות – חרשת ואילמת ולא דוברת עברית כשפת אם, שייצגה על ידי עורך הדין המייצג מטעם מערך מזונות חו"ל, הצליח לתקשר עימה ולעבור את כל מסכת הדרישות של בית המשפט האוקראיני, על מנת להשיג את ההחלטה של בית המשפט במחוז דניפרופטרובסק לפיה תושב אוקראינה ישלם לה מזונות של 1,500 שקלים עבור בתה רטרואקטיבית החל משנת 2018, עת הפסיק לשלם. כעת בזכות פסק הדין הזה, למרות שהמלחמה לא נפסקת, יוכלו מחלקת מזונות חו"ל לדרוש לגבות את הכסף עבור האישה.


עו”ד ונוטריון ארז קרט

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות