היועמ"שית מתנגדת להסדר הפשרה בייצוגית נגד מיטב דש

בתביעה נטען כי קרן הפנסיה לא עדכנה מבוטחים על הכוונה לגבות דמי ניהול מקסימליים ובמסגרת פשרה הוחלט על פיצוי של כ-1.4 מיליון שקל לעמיתים
גילי סיוון-כהן |
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב את התנגדותה להסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור ניהול תובענה כייצוגית שהגישה עמיתה בקרן הפנסיה "מיטב דש".

בבקשת האישור טוענת עמיתה בקרן הפנסיה "מיטב דש" כי בעוד שזכתה להנחה בדמי הניהול של קרן הפנסיה המקיפה שלה, "מיטב דש" לא עדכנה אותה כי בכוונתה לגבות את דמי הניהול המקסימליים בקרן הפנסיה הכללית.

במסגרת הסדר הפשרה הסכימו הצדדים כי עמיתים שהצטרפו לקרן החל ממרץ 2014 ועד יולי 2018 ומהם נגבו דמי ניהול מקסימליים, מבלי שנשלח אליהם מכתב בנושא או שהושגו עימם הסכמות יפוצו בסך של כ-1.4 מיליון שקלים שיתחלק בין העמיתים הזכאים, בתוך 150 ימים מאישור ההסדר.

הצדדים הסכימו כי ההחזר לעמיתים לשעבר יחול רק כלפי עמית שסכום ההטבה עבורו עולה על 40 שקלים וכן כי ככל שהעברת הכספים באחת הדרכים לא תצלח, יתרת הכספים תועבר בתוך 170 ימים לקרן לניהול וחלוקת כספים שנפסקו כסעד לפי חוק תובענות ייצוגיות.

פיצוי מלא?

הטעם העיקרי להגשת ההתנגדות מטעם היועצת המשפטית לממשלה הוא שיעור הכספים שיושבו לחלק מחברי הקבוצה.

לנוכח ההסדרה המפורשת בעניין דמי הניהול, שנכנסה לתוקפה בחודש יוני 2018, סבורה היועצת המשפטית לממשלה כי ראוי שהחל מחודש זה ישולם פיצוי מלא לחברי הקבוצה.

במסגרת ההתנגדות היועצת המשפטית לממשלה ביקשה שיקבע כי לאור ההסדרה המפורשת של הסוגייה בשנת 2018, ככל שסכום ההטבה הכולל שנקבע (כ-1.4 מיליון שקלים) לא יספיק לפיצוי כלל חברי הקבוצה, קרן הפנסיה מיטב דש תדאג להגדיל את סכום ההטבה.

עוד התבקש שיקבע כי הפיצוי כולו ישולם מכספי החברה המנהלת ולא מכספי הקרן עצמה, על מנת שנכסי העמיתים בקרן לא ייפגעו.

על פי עמדת היועצת המשפטית לממשלה, לעניין הפיצוי לעמית קיים, רכיב התשואה צריך להיות מחושב מהיום שבו היה זכאי העמית להנחה ועד למועד התשלום בפועל וכן ראוי שהחברה תגלם את המס שינוכה מהתשלומים בסכום ההטבה, ככל ובמקור היה פטור ממס.

באשר לעמיתים לשעבר, התשלום יועבר לקרן הפנסיה הנוכחית שלהם.

במידה והעמית משך כספים מהקרן, התשלום יועבר לחשבון הבנק.

דחיית מועד התשלום

לעניין הסכום המינימלי שישולם לעמית לשעבר, לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, יש לבחון, לאור פסיקות עבר, האם מוצדק להוריד את הרף לפיצוי פרטני שהועמד על 40 שקלים.

כמו כן, לעמדתה אין כל הסבר לדחיית מועד תשלום הכספים, כך שאלה ישולמו 150 יום לאחר שניתן פסק דין המאשר את הפשרה.

מדובר בתקופה ארוכה ביותר להתחלת ביצוע התשלום מבלי שניתן הסבר מספק.

עוד עמדה היועצת על כך שיש לקבוע שיש לעמוד על כך שההפרה תופסק ממועד פסק הדין החלוט ולא ממועד העברת התשלום, כך, שהחל ממועד זה אם ההפרה לא תיפסק, חברי הקבוצה לא יצאו נפסדים מכך ויושבו להם מלוא הכספים החל ממועד אישור פסק הדין.

בנוסף על המפורט לעיל, ביקשה היועצת המשפטית לממשלה להסב את תשומת לב בית הדין לכך שבהסדר המוצע הוסכם בין הצדדים כי שיעור הפיצוי בגין התשואה החסרה יעמוד על 60% בלבד, בעוד ששיעור הפיצוי בגין התשואה החסרה בהסדר עבר, עליו מבוסס הסדר זה, עמד על 75%.

היועצת המשפטית לממשלה טענה בנוסף כי יש לקבוע כי יתרת הכספים שמיטב דש לא תצליח לשלם לחברי הקבוצה הזכאים, יחולקו תחילה בין שאר חברי הקבוצה שיאותרו, באופן שישלים את הפיצוי, ככל הניתן עד ל-100% הפיצוי והתשואה המגיעים לחברי הקבוצה.

רק אם לאחר ביצוע ההעברה האמורה תיוותר יתרה כספית, זו תועבר בהעברה לקרן לניהול וחלוקת כספים שנפסקו כסעד לפי חוק תובענות ייצוגיות.


עו"ד יוסף-חי אביעזיז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות