הערעור התקבל: הורשע בפלילים שוטר שהיכה עצור

המחוזי קיבל את עמדת המדינה והפך את עמדת ביהמ"ש השלום שביטל את ההרשעה. השופטים: "דווקא משום היותו שוטר – עבירת האלימות שביצע חמורה"
גילי סיוון-כהן |
עו"ד יוני ג'ורנו
שוטר, ארכיון.

בית המשפט המחוזי מרכז-לוד קיבל את ערעור המחלקה לחקירות שוטרים וקבע כי יש להרשיע שוטר בתקיפה של עציר שהיה כבול באזיקים ובכתיבת דוח פעולה כוזב זאת לאחר שבית משפט השלום ביטל את הרשעתו בפלילים. "אמון הציבור במשטרת ישראל מותנה, בין היתר, בכך שהציבור יכול להיות משוכנע כי שוטרים יוכלו לרסן עצמם ולנהוג באופן מקצועי, גם כאשר התנהגות האזרח העומד מולם מרגיזה… במעשיו גרם המשיב נזק למערכת אכיפת החוק בכללותה", לשון פסק הדין.

על פי כתב האישום בו הורשע השוטר בן כוכב, בעת שהיה המתלונן כבול באזיקים בידיו וברגליו, בתוך תחנת המשטרה בלוד, השוטר דחף והכה אותו בכל חלקי גופו. לאחר האירוע כתב הנאשם דוח פעולה כוזב אודות התנהגותו של המתלונן והשמיט פרטים אודות המעשים שהוא בעצמו ביצע. הנאשם הורשע, על בסיס הודאתו, בעבירות שיוחסו לו בגין תקיפה ושיבוש מהלכי משפט. בגזר הדין ביטל ביהמ"ש השלום בראשון לציון את הרשעתו והשית עליו 140 שעות שירות לתועלת הציבור.

פגיעה באמון הציבור במשטרה

במסגרת הערעור שהגישה המחלקה לחקירות שוטרים נטען, כי בית המשפט סטה באופן בולט מהמדיניות המשפטית המקובלת בעבירות אלה והתעלם לחלוטין מנסיבותיו של התיק לחומרה ולא העניק משקל של ממש לערכים המוגנים על ידי האיסורים הפליליים שהופרו על ידי הנאשם ולכן יש להרשיע את הנאשם ולהחמיר בעונשו.

הרכב שופטי בית המשפט המחוזי מרכז-לוד קיבל את הערעור, קבע יש להרשיע את השוטר. בפסק הדין ציינו השופטים כי "עבירת האלימות שביצע המשיב חמורה ביותר, דווקא משום היותו שוטר, שכן שוטרים במשטרת ישראל מהווים את הביטוי היומיומי של שלטון החוק ברחבי המדינה".

"אמון הציבור במשטרת ישראל", נכתב עוד בפסק הדין, "מותנה, בין היתר, בכך שהציבור יכול להיות משוכנע כי שוטרים יוכלו לרסן עצמם ולנהוג באופן מקצועי, גם כאשר התנהגות האזרח העומד מולם מרגיזה… במעשיו גרם המשיב נזק למערכת אכיפת החוק בכללותה. בתי-המשפט מקבלים מדי יום הכרעות והחלטות בהסתמך על דוחות שנערכו על-ידי המשטרה, החל בהליכי מעצר וכלה בהרשעות בעבירות המיוחסות לנאשמים בכתבי אישום. מצווה על בתי-המשפט לשמור על חזקת התקינות שעומדת לרשויות האכיפה, ולהעביר מסר עונשי הרתעתי ברור מקום בו מעשיו של שוטר פוגעים בחזקה זו".

____________________________________________

עו״ד פלילי ניר ליסטר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות