פשעי העבר ממשיכים לרדוף את אליהו הרוש

על אף שנפצע קשה והפך נכה, גזר ביהמ"ש העליון חצי שנת מאסר למי שנחשב בעבר ליעד משטרתי של ימ"ר ירושלים. הוא העורשע בסיוע למכירת מטען חבלה
רונן לוי |
צילום: פלאש 90

אליהו (אלי) הרוש (אריש), נחשב בעבר לאחד האנשים היותר מוכרים בעולם הפשע בירושלים, הפך לנכה ב-100 אחוזים לאחר שנורה בגבו לפני מספר שנים. החודש, בית המשפט העליון, החליט להקל עימו ולהעמיד בעניינו עונש מאסר, רק על חצי שנה, זאת לאחר שהורשע בסיוע למכירת מטען חבלה לסוכן משטרתי.

אריש עבריין מוכר ובעברו עבירות סמים, נשק ואלימות, היה נחשב ליעד משטרתי של ימ"ר ירושלים, אך גם יריביו ניסו להתנקש בו מספר פעמים כאשר בתחילת שנת 2020 הוא נפצע באורח בינוני בניסיון חיסול בשכונת רמות בירושלים. כמה חודשים לאחר פציעתו הוגש כנגדו כתב אישום בגין סיוע לעשיית עסקה אחרת בנשק, לאחר שסוכן משטרתי ביקש לרכוש מאריש מטען חבלה וזה אמר לו כי יש בידיו אבקה ממנה ניתן לייצר מטען צינור, אך הסוכן ביקש מטען מוכן וזה הפנה אותו לאדם אחר ובמהלך המפגש המשולש נקבע כי האדם האחר ימכור לו את המטען בסיועו.

סנגורו של הרוש, הגיע להסדר עם הפרקליטות לפיו מרשו יודה והפרקליטות תעתור לעונש של 18 חודשי מאסר בפועל, בניכוי ימי המעצר, וכן עונשים נלווים, ואילו ההגנה תטען באופן חופשי. עוד התברר כי הממונה על עבודות השירות לא הסכים לקבלו זאת בשל הדוחות המודיעיניים שהצביעו על הסיכון לחייו ולסביבתו.

תפקיד מרכזי

בטיעונים לעונש אמר נציג הפרקליטות כי חלקו של הנאשם בעסקה היה משמעותי, על אף שהורשע בסיוע בלבד, זאת עקב כך שהסוכן פנה אליו תחילה והוא זה שתיווך בין הסוכן לנאשם אחר והוא גם קיבל תמורה כספית, המעידה על מעורבותו ועל האינטרס שלו בעסקה, הגם שזה אינו הסכום העיקרי בעסקה.

עוד צוין, כי במקרה זה אין נסיבות המצדיקות סטייה לקולה או לחומרה ממתחם הענישה, גם לא בשל מצבו הרפואי של הנאשם שעברו פלילי הכולל 11 הרשעות קודמות, בגין מגוון רחב של עבירות, ובהן עבירות אלימות, נשק, סחיטה, סמים ועוד והוא ריצה 6 מאסרים קודמים. מנגד הסנגור, ציין כי אין לראות בהרוש עוד את העבריין שביצע את העבירות אלא אדם אחר לחלוטין, כיום הוא סיעודי, שאינו מסוגל לפעול ללא עזרת בני משפחתו הוא סובל מכאבים קשים ומוכר כבעל 100% נכות והוא ביצע את המעשה בטרם נפצע ועל כן שינוי מצבו הרפואי אמור להשפיע על הענישה ובמשך כשנתיים וחצי, לא נפתח לו תיק פלילי והוא מביע מוטיבציה לטיפול ורצון לשקם את חייו.

חשבון נפש

בית המשפט המחוזי שגזר על הרוש לבסוף 14 חודשי מאסר, שחלקם הפעלת עונש מאסר על תנאי, ציין בגזר הדין כי לנאשם היה חלק מרכזי בקידום ומימוש עסקת מכר של מטען חבלה רב עוצמה. "הנאשם אמנם לא ייצר ולא מכר את המטען עצמו, ובהתאם לכך הורשע כמסייע בלבד לביצוע עסקה אחרת בנשק, אך ניכר היה כי הוא מעורה בעולם הנשק, מעמדו כמסייע היה ממשי ותרומתו לקידום העסקה הייתה מהותית", כתב השופט אך הוסיף: "בעניינו של הנאשם מתעורר שיקול כבד משקל בהקשר העונשי, המתמקד במצבו הרפואי בעקבות פציעתו הקשה מירי שכוון כלפיו"

על גזר הדין הוגש ערעור לבית המשפט העליון שם צוין בין השאר כי נכון יהיה שבית המשפט יפעיל את מידת הרחמים כנגד מרשו שאינו אותו אדם שהיה לפני שנפצע מהירי ומאז הוא ממוקד כל כולו בשיקום מצבו הבריאותי ודאגה לילדיו, ולהערכת שירות המבחן "מגבלתו הפיזית סייעה לו לעשות חשבון נפש על התנהלותו במשך השנים ולהבין את המחירים אשר משלם בגינה". השופטים החליטו להקל עם הרוש באופן משמעותי והעמידו את תקופת המאסר על חצי שנה שממנה ינוכו החודשיים בהם ישב במעצר.

_____________________________________

עו"ד ירון לונדון

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות