הכנסת אישרה: איחוד תיקים לחייבים בעת מתן צו תשלומים

מדובר בהוראת שעה שהפכה להוראת קבע, במסגרתה מסמיך החוק את רשמי ההוצאה לפועל לבצע איחוד תיקים לחייב בעת מתן צו תשלומים בתיק
גילי סיוון-כהן |
משרדי ההוצאה לפועל בירושלים. ארכיון. צילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה תיקון לחוק ההוצאה לפועל ההופך את הוראת השעה בחוק ההוצאה לפועל העוסקת באיחוד תיקים לחייבים להוראת קבע.

במסגרת חוק ההוצאה לפועל, נקבעה הוראת שעה, המסמיכה את רשמי ההוצאה לפועל לאחד את תיקי החייב בעת מתן צו תשלומים בתיק. בשל נחיצות הוראת השעה והצלחתה היא אושרה כאמור כהוראת קבע.

בדברי ההסבר לתיקון נאמר, כי צו תשלומים שמעניק רשם ההוצאה לפועל לבקשת חייב, ניתן ביחס לתיק שבו הוגשה הבקשה. +

רק במקרה שהחייב מגיש בקשה לאיחוד תיקים, קובע לו הרשם צו תשלומים אחד ביחס לכל התיקים שבאיחוד כאמור בסעיף 74יא לחוק.

לעיתים, מזהים הרשמים במהלך דיון בצו תשלומים בתיק פרטני, כי יש הצדקה לבצע איחוד של כל תיקי החייב, במטרה להסדיר את כלל החובות שיש לו בהוצאה לפועל.

כשרשם רואה לפניו את מכלול התיקים של החייב, יש באפשרותו לתת החלטה אחידה וקוהרנטית של צו חיוב בתשלומים בכל התיקים של החייב חלף מגוון החלטות שניתנות בתיקי החייב השונים.

אומנם, יש לחייב אפשרות להגיש בקשה לאיחוד תיקים, אך חייבים רבים אינם מודעים לזכותם לכך או לאופן המימוש שלה או שאינם יכולים לעמוד בתנאי הסף של איחוד התיקים – תשלום חודשי של 3 אחוזים מסכום החוב.

הסמכת הרשם להורות על איחוד תיקים במסגרת החלטתו להעניק צו תשלומים מעניקה לרשם כלי נוסף בניהול התיק וגמישות רחבה.

מגמה חיובית

עוד צוין, כי מהנתונים שהתקבלו מיישום הוראת השעה עולה שהסמכות הקבועה בהוראה זו הגדילה את שיעור תיקי האיחוד שנפתחו בשנת שלאחר חקיקתה (2021) בכ-50%.

כך, בעוד שבשנת 2020 ניתנו 2,746 החלטות לאיחוד תיקים, בשנת 2021 עלה מספר ההחלטות לאיחוד תיקים ל- 4,062. בכ-1,411 מהמקרים בוצע איחוד התיקים ביוזמתו של רשם ההוצאה לפועל מכח הוראת השעה.

ב- 2022 ניכרת עליה קטנה נוספת במספר התיקים המאוחדים ומספר התיקים שאוחדו עמד על 4,272 תיקים.

נתונים אלו מעידים על מגמה חיובית מאוד ועל התרומה של הוראת השעה להגדלת שיעור תיקי האיחוד והסדרת התשלום של חובות בשיעורים.

בהצעת החוק שאושרה בוועדת חוקה של הכנסת, נקבע כי רשם ההוצאה לפועל ישקול בעת מתן החלטתו לגבי צו תשלומים אם לאחד את כל תיקי החייב ולקבוע, כי צו התשלומים יחול על כלל חובות החייב, לאחר שיידע את החייב בדבר תוצאות צו האיחוד והחייב הסכים לאיחוד תיקיו כאמור.

עוד נקבע, כי ניתן לאחד גם תיק המתנהל במסלול המקוצר, כאשר ביצוע ההליך במסלול המקוצר יעוכב כל עוד החייב עומד בתשלומים לפי צו האיחוד.

גם מסלול מקוצר

כמו כן, נקבע כי אין מניעה לפתוח תיק במסלול המקוצר, גם אם קיים לחייב תיק איחוד. כן נקבע כי יש לשנות את סעיף 74ו לחוק ההוצאה לפועל, כך שמבוטלת החובה להפקיד 3% כתנאי לבקשת איחוד תיקים ובמקום ההוראה הזו נקבע כי על החייב המבקש איחוד תיקים להפקיד כתנאי להגשת הבקשה את הסכום המוצע על ידו, כאשר סכום זה לא יפחת מצו התשלומים שניתן לקבוע לפי סעיף 7א1(ב) לחוק ההוצאה לפועל.

החייב עצמו יצרף לבקשת האיחוד תצהיר הנתמך במסמכים, המאמת את הפרטים הכלולים בה; בבקשת האיחוד יציין החייב את שיעור התשלומים החודשי שביכולתו לשלם ובלבד ששיעור זה לא יהיה נמוך מצו התשלומים שניתן לקבוע. כמו כן, עם הגשת הבקשה, ישלם החייב תשלום בגובה השיעור שהציע אלא אם כן קבע רשם ההוצאה לפועל אחרת, מטעמים שיירשמו.


עו"ד יעל בן דוד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות