למה אסור למנות מקורבים ללא מכרז ברשויות המקומיות?

יחיאל אדרי, לשעבר סגן ראש עיריית נשר, נידון ל-60 ימי עבודות שירות וקנס של 8,000 שקלים לאחר שהורשע במינוי מקורבים ללא מכרז
גילי סיוון-כהן |
בית הדין לעבודה מחק תביעת מנכ"ל שעבד בסין ותבע את מעסיקיו בארץ
אילוסטרציה: shutterstock

השנה יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, לא מעט מהנבחרים ממנים את אנשי שלומם ומקורבים לתפקידי, אך יש כאלה שעושים זאת ללא מכרז מסודר כולל זיוף מסמכים להצדיק את המינוי. יחיאל אדרי, לשעבר סגן ראש עיריית נשר וממלא מקומו, נידון באחרונה ל-60 ימי עבודות שירות וקנס של 8,000 שקלים לאחר שמינה שני מקורבים ללא מכרז והורשע בעבירות של זיוף בידי עובד ציבור ומרמה והפרת אמונים.

על פי עובדות כתב האישום, בהן הודה אדרי, כאשר הוא שימש כסגן ראש עיריית נשר וממלא מקומו, הוא מינה מקורבת אליו, לתפקיד מזכירתו, וזאת לאחר שהבטיח לה את התפקיד, ומבלי לקיים מכרז כדין, על אף שלמשרה פורסם מכרז. הנאשם יחד עם מזכיר וגזבר העיר, חתמו על פרוטוקול שמעיד על קיומה של וועדת מכרזים.

לאחר שאותה מקורבת פוטרה מתפקידה, מינה אדרי מקורב אחר שלו, לתפקידה שלה וגם כאן נעשה הדבר לאור ההיכרות ביניהם מבלי שנערך מכרז כדין.

הבעיה החלה כאשר במסגרת ביקורת של מבקר המדינה, אשר התייחסה בין היתר, לקבלת עובדים והעסקת מקורבים, פנו נציגי המבקר ושוחחו באופן אישי עם הנאשם והציגו בפניו את נושא הביקורת, לרבות את המינויים של השניים וביקשו לקבל את כל המסמכים הנוגעים בדבר.

אדרי, נטען באישום, הורה לרכזת משאבי אנוש בעירייה, לערוך מסמכים הנוגעים למינויה של הדס, בדיעבד, ביודעו כי הם כוזבים, על מנת שמסמכים אלה יתויקו ברישומי העירייה שיועברו למבקר וזאת הכינה במצוות הנאשם, פרוטוקול מזויף, אשר שיקף מצג שווא, לפיו המקורבת נבחרה כמועמדת ראשונה למכרז, והמקורב השני היה מועמד שני וכן נערך גם מכתב מזויף, בהנחיית אדרי, בו נכתב, כי יש למנות את המקורב, הואיל והוא נבחר במכרז כבעל כשירות שני. גם על מכתב זה חתם הנאשם. שני המסמכים המזויפים הללו, תויקו ברישומי העירייה, והועברו למבקר המדינה, במסגרת הליך הביקורת שערך בעירייה.

"רעה חולה"

התביעה בטיעונים לעונש ביקשה להשית על הנאשם עונש הולם, בנסיבות, שלדידה עומד על 3 חודשי מאסר בעבודות שירות ואילו הסנגורית טענה כי מדובר ברף הנמוך ביותר של העבירות, שבוצעו באופן ספונטני, מבלי שנגרם נזק בגין העבירות, אף לא נזק כלכלי, שכן העובדים המקורבים שהתקבלו לעבודה, היו בעלי הכישורים המתאימים. אדרי עצמו ביקש שבית המשפט יחוס עליו, ולא יטיל עליו עונש מאסר בעבודות שירות, הוא רוצה לחזור לשקם את חייו.

השופט שלמה בנג'ו, הסתפק בעונש של חודשיים עבודות שירות וציין בהחלטתו כי העדפת מינוי מקורבים במגזר הציבורי, היא רעה חולה, שיש למגרה.

"לא תמיד ניתן לעמוד", כתב, "על טובת ההנאה המופקת מכך, ולעיתים רבות הטובה הנצמחת אינה ישירה. כמו כן, בכל הנוגע לעבירות של זיוף המסמכים, הנאשם ביצע את העבירות, כאמור, על מנת להציל את עורו מפני ביקורת מבקר המדינה, ועל מנת להסתיר את התנהלותו הפסולה".

עוד הוסיף: "אין הוא משמש עוד כעובד ציבור, ואינו צפוי לשוב לזירה הפוליטית, כשהמשמעות היא, שלא יהיו בידיו עוד סמכויות בשירות הציבורי, והיכולת לשוב ולבצע מעשים דומים בעתיד, מצאתי למקם את עונשו של הנאשם, ברף הנמוך מעט מתקרת הסדר הטיעון".


\לצפייה ודירוג כבוד השופט שלמה בנג'ו


עו"ד חיים אומסי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות