המדינה דורשת פיצוי של מיליוני שקלים: "פלש לקרקע וגרם לנזק"

בתביעה שהוגשה בשם משרד החקלאות ורמ"י, דורשת המדינה כי רועי הרצל יהודה ישלם פיצוי על כך שהקים חוות סוסים מאולתרת בשטח העיר רמת גן
גילי סיוון-כהן |
סוס, צילום ארכיון: פלאש 90

המדינה הגישה לאחרונה לבית המשפט השלום בפתח תקווה תביעה בשם משרד החקלאות ורשות מקרקעי ישראל, במסגרתה דרשה מהנתבע, רועי הרצל יהודה, תשלום בסך 2.4 מיליון שקלים בגין נזקים כספיים שנגרמו כתוצאה מעבירות חוזרות ונשנות על חוק ותקנות צער בעלי חיים וכן מעלויות פינוי פלישות. לפי כתב התביעה, הנתבע החזיק בעלי חיים באופן לא חוקי ובתנאים קשים, לעיתים תוך פלישה למקרקעי הציבור, באופן שחייב את המדינה להעבירם למקומות מוסדרים לצורך טיפול ושיקום ובהמשך מסירתם לעמותות/משפחות מאמצות, ולפנות את הנתבע מהפלישה למקרקעי הציבור, כנדרש בדין.

מכתב התביעה עולה כי הנתבע הורשע במספר הזדמנויות בביצוע עבירות לפי חוק צער בעלי חיים. בתוך כך, הנתבע החזיק סוסים וחמורים לרכיבה, תוך שבעלי החיים מוחזקים בתנאים ירודים וקשים. מעשיו הפליליים אשר גרמו לצער ולפגיעה בבעלי החיים אילצו את המדינה לנקוט שוב ושוב בהליכים לתפיסת בעלי החיים שבחזקתו ולפנותם למתקנים מוסדרים, שם הוחזקו בתשלום בתנאים נאותים עד שהתאפשרה העברתם לצדדים שלישיים. בכך, המדינה נשאה בהוצאות כספיות משמעותיות ונגרמו נזקים כספיים כבדים לקופה הציבורית, בגינם מוגשת תביעה זו.

כך, למשל, בחודש אוגוסט 2016 פונתה חוות סוסים מאולתרת שהקים יהודה בתחומי העיר רמת גן. במסגרת הפינוי, נתפסו קרוב ל-40 סוסים וחמורים שהוחזקו על ידו בניגוד לחוק, בתנאים ובמצב גופני קשה כשמרביתם סבלו מתת משקל קיצוני. במעמד זה, חלקם הועברו למתקן מוגן לצורך החזקתם בתנאים נאותים ועל מנת שיקבלו טיפול רפואי, ובחלקם האחר בוצעו המתות חסד בשל מצבם הרפואי הירוד. בקשות חוזרות ונשנות של יהודה להשיב לו את בעלי החיים נדחו ע"י משרד החקלאות בטענה שהחזיק את בעלי החיים כאמור באופן בלתי חוקי ובצורה שהסבה להם סבל רב. גם בקשות שהגיש הנתבע לבתי המשפט, להחזרת בעלי החיים לרשותו, נדחו.

חוסר תום לב

באוגוסט 2019 נמצא כי יהודה פלש לשטח ציבורי בפתח תקוה. הוא פונה ממנו ע"י רשות מקרקעי ישראל, בסיוע גורמי אכיפה נוספים, לאחר שהתעלם ממכתב התראה ומצו סילוק שהוצאו נגדו ולא פינה את השטח. בשתי הזדמנויות נוספות, באוקטובר 2020 ובינואר 2022, נתפסו בחווה ברמת השרון ובסמוך למושב בני ציון (בהתאמה) עשרות סוסים, חמורים וכלבים שהיו בחזקת יהודה, והוחזקו בתנאים קשים ובניגוד לחוק.

גם במקרים אלה פנה יהודה לביהמ"ש בבקשה להשיב לו את בעלי החיים, אך בקשותיו נדחו ובעלי החיים נמסרו לרוב לצדדים שלישיים. בגין שניים מהמקרים הוגשו נגדו כתבי אישום בין היתר בגין ריבוי עבירות של התעללות בבעלי חיים. בכל המקרים, משרד החקלאות נשא ברוב עלויות ההובלה וההחזקה של בעלי החיים. באמצעות תביעה זו מבקשת המדינה להשיב לקופה הציבורית, קרי למשרד החקלאות ולרמ"י, את ההוצאות בהן נשאו לאחר שמילאו את חובתם לפנות את השטחים הציבוריים, לתפוס את בעלי חיים ולהעבירם למתקנים מוסדרים.

בהקשר זה צוין בכתב התביעה, כי "עלויות אלה תפחו והתעצמו בין היתר נוכח רשלנותו ומחדליו המתמשכים של הנתבע והפרת חובות הקבועות בחוק על ידו…., עת פעם אחר פעם ובאופן עקבי, השתהה בפניותיו לתובעות וגם לאחר שכבר פנה ודרש את השבת בעלי החיים, נמנע מלהציג בפני המדינה (ובהמשך בפני בתי המשפט) מקום מוסדר וחוקי אליו ניתן יהיה להעביר את בעלי החיים ונמנע מלשלם את עלויות ההחזקה ובכך הגדיל את נזקי המדינה".

"חלף זאת", נכתב עוד, "בחר הנתבע להשקיע את משאביו ומרצו בניהול הליכי סרק, בכל הערכאות השיפוטיות הקיימות, תוך ניצול לרעה של הליכי משפט, בחוסר תום לב, תוך בזבוז משאבי המדינה, ותוך שהנתבע, במו ידיו, גורם למדינה לנזקים כספיים כבדים".

_________________________________________

עו"ד יעל מנדלוביץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות