היועמ"שית: "חברה גלובלית צריכה לעמוד בדיני הצרכנות המקומיים"

חברת התיירות "אגודה" טענה כי אין לנהל בעניינה תובענה ייצוגית בישראל אלא בהתאם לדין הסינגפורי. היועמ"שית: "חושף את הצרכנים לפגיעה"
גילי סיוון-כהן |
רישום מקוון. אילוסטרציה envato

היועצת המשפטית לממשלה, הגישה לבית המשפט העליון תשובה בעניין בקשת רשות הערעור של חברת Agoda (אגודה) בתביעה ייצוגית נגדה בנושא הטעיית מחירים בנוגע לבתי המלון הישראליים באתרה.

לפי העמדה שהוגשה לבית המשפט, על חברה המנהלת את עסקיה בישראל בהיקף ניכר, להיות ערוכה להתדיין על פי דיני המדינה.

"יש הצדקה להגן על הלקוחות הישראליים ולקבוע כי תניית ברירת הדין המפנה את מי שהתקשר עם אגודה לדין הסינגפורי היא תנייה מקפחת בחוזה אחיד", נכתב בעמדה.

בכתב התביעה הייצוגית נגד אגודה נטען שהחברה מציגה את המחירים בבתי המלון בישראל באופן חלקי, בלי לכלול את רכיב המע"מ, מה שגורם להטעיית הצרכן ופוגע באפשרותו לערוך השוואת מחירים.

אגודה טענה מנגד כי תניית ברירת הדין בתנאי ההתקשרות עמה היא בסינגפור, ולכן יש למחוק את התביעה.

בית המשפט המחוזי בתל אביב, דחה טענה זו ופסק כי מדובר בתנייה מקפחת בחוזה אחיד, שדינה בטלות, ואין בכוחה של תניית ברירת הדין כדי לגבור על חוק הגנת הצרכן.

חוזה מקפח

אגודה הגישה בקשת רשות ערעור על פסק הדין, במסגרתה ביקשה להורות על ביטול ההחלטה בדבר אישור ניהול התובענה כייצוגית ולהורות כי הדין הסינגפורי הוא הדין שיחול ביחסים בין אגודה לבין חברי הקבוצה.

היועצת המשפטית לממשלה טוענת בתשובת לבית המשפט העליון, כי צדק בית המשפט המחוזי בתל אביב בהחלטתו וכי "במציאות של המסחר המקוון הגלובלי, דרישת החברות לשלילה מוחלטת וגורפת של דיני הגנת הצרכן הישראליים והוראות צרכניות שנכללות בהן לטובת הצרכן הישראלי, מעניקה לחברות הגלובליות יתרון לא הוגן ומותירה את הצרכנים הישראלים חשופים לפגיעה".

לעמדת היועמ"שית, "חברה המנהלת את עסקיה בישראל בהיקף ניכר, צריכה להיות ערוכה להתדיין על פי דיני המדינה ובעסקאות מכר מרחוק, שם פערי הכוחות בין החברה הגלובאלית לצרכן הישראלי גדולים עוד יותר, יש הצדקה להגן על הלקוחות הישראליים ולקבוע כי תניית ברירת הדין המפנה את מי שהתקשר עם אגודה לדין הסינגפורי היא תנייה מקפחת בחוזה אחיד". על כן, כך צוין בפני בית המשפט, סבורה היועצת המשפטית לממשלה כי יש לדחות את ערעורה של חברת Agoda.


עורך דין יריב ואקנין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות