מה קרה לתלונה נגד קצין המשטרה הבכיר?

מ"מ נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות מתח ביקורת על מח"ש, שהעבירה את מסקנות התלונה על הקצין למחלקת משמעת ואך לא התדעכנה בגורלה
נעמה כהן |
עו"ד יוני ג'ורנו
שוטר, ארכיון.

"יש לפעול לשיפור ממשק העבודה בין מח"ש למחלקת משמעת, באופן שימנע מתלונה על איש משטרה ליפול בין הכיסאות ולהיוותר בלא טיפול ראוי", כך קבעה מ"מ נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, זאת לאחר שהתברר כי לא עדכנה את מח"ש אודות תוצאות הליך משמעתי שהתנהל בעניינו של קצין משטרה בכיר.

המדובר בתת ניצב אשר ניהל יחסים עם פקודתו שקידם במקביל, בתחילה נפתחה במח"ש חקירה בחשד לביצוע עבירה פלילית, אולם כעבור מספר חודשים, הועבר העתק תיק החקירה על ידי מח"ש לבחינת מחלקת משמעת במשטרה, זאת מאחר והמעשים המיוחסים לקצין הבכיר, עולים לכאורה כדי עבירות משמעת, ועל כן מומלץ לשקול לנקוט בצעדים משמעתיים נגדו. בסוף מכתבה ביקשה מח"ש להתעדכן בתוצאות ההליכים עם סיום הטיפול. אולם, עדכון כאמור, לא התקבל שם.

עורך דין הלין לפני הנציבות על ממשק העבודה בין מחלקת משמעת במשטרת ישראל לבין המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה. על פי התלונה, מחלקת משמעת לא עדכנה את מח"ש אודות תוצאות הליך משמעתי שהתנהל בעניינו של שוטר בדרגת תת ניצב במשטרת ישראל, זאת חרף המלצות הנציבות בעבר לעגן בהנחיות נהלי עבודה מחייבים בין מחלקת משמעת למח"ש.

היזון חוזר

במסגרת בירור התלונה מסרה מנהלת מח"ש, כי מדובר במקרה נקודתי בו לא הועבר דיווח כמקובל ממחלקת משמעת למח"ש, וכי אין במקרה זה כדי להעיד על טיב ההיזון החוזר המתקיים בין שתי המחלקות. עוד נמסר, כי בעקבות התלונה נעשתה פנייה יזומה מצד מח"ש למחלקת משמעת, לצורך קבלת עדכון בנושא.

מ"מ הנציב, עו"ד ליעד מאיר צדר, בהחלטתה, ציינה כי על אף נהלי עבודה שנתגבשו בין מח"ש למחלקת משמעת במשטרה, וחרף בקשתה המפורשת של מח"ש ממחלקת משמעת להתעדכן בתוצאות ההליך המשמעתי עם סיומו – עדכון כאמור לא התקבל. רק לאחר למעלה משנה ושלושה חודשים, בעקבות התלונה שהוגשה לנציבות, פנתה מח"ש למחלקת משמעת לקבלת עדכון כמבוקש.

עו"ד צדר, הבהירה בהחלטתה, כי ככלל, מחלקת משמעת במשטרת ישראל אינה חוסה תחת שבט ביקורת הנציבות, ולכן אין בידיה לברר טענות בעניינה.

בין הכיסאות

"עם זאת", הוסיפה עו"ד צדר, "לאחר שמח"ש העבירה הטיפול בעניין מושא התלונה למחלקת משמעת, ואף ביקשה ממנה מפורשות להתעדכן בתוצאות ההליך המשמעתי, מצופה היה ממנה – בחלוף זמן ניכר מן המועד שבו הועבר הטיפול כאמור – לפנות באופן יזום למחלקת משמעת בבקשת עדכון סטטוס הטיפול בתיק זה, חלף הותרת העניין ללא מעקב ובדיקה, באופן העלול להביא לכך שתלונה על איש משטרה תיפול בין הכיסאות ותיוותר בלא טיפול ראוי".

בנסיבות אלה, מצאה מ"מ הנציב, להמליץ לפני מנהלת מח"ש להפיק לקחי מקרה זה לצורך מניעת הישנותו בעתיד. כמו כן, מצאה מ"מ הנציב לשוב על המלצתו הנ"ל של הנציב דאז ולהמליץ לפני פרקליט המדינה לעשות בכוחו כדי להשלים את יישומה.

____________________________________________

עו"ד אורי קינן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות