משטרת ישראל מציגה: עבירה אחת, שני רישומים פליליים

מ"מ נציבת תלונות הציבור מתחה ביקורת על התנהלות החוקרים לאחר שפתחו 2 תיקי חקירה על אותו המקרה ויצרו רישום פלילי שגוי לחשוד: "יש חשיבות לדיוק המידע"
מעיין לביא |
מעצר
אילוסטרציה

המשטרה פתחה שני תיקי חקירה שונים נגד חשוד בעבירת איומים. התיקים הכפולים יצרו רישום מטעה במרשם הפלילי של החשוד שכלל שני תיקים שונים בגין אותה עבירה.

מ"מ נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות שהתייחסה לנושא קבעה, כי "לא ניתן להשלים עם מצב דברים זה כאשר קיימת חשיבות מירבית על דיוקו של המידע המופיע במרשם הפלילי".

המדובר היה בתלונה של סנגור, לנציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, כאשר לדבריו נפתחו נגד מרשו שני תיקי חקירה בגין אותו אירוע יחיד, דבר שהתבטא בכפילות שגויה במרשם הפלילי אודותיו.

עוד הלין הסנגור, על אופן טיפולן של התביעה המשטרתית ויחידת הסדר המותנה בעניין.

בהתייחסותה למ"מ הנציב מסרה התביעה המשטרתית, כי על פי שיטת העבודה הנהוגה במשטרה, במקרים בהם נפתח תיק נגד מספר חשודים, ונמצא כי למי מן החשודים מתאים הליך של הסדר מותנה, היחידה החוקרת נוקטת בהליך טכני, הנחוץ לצורך מעקב ודיווח, אשר במסגרתו משוכפל תיק החקירה, על כל חומרי החקירה שבו, ונפתח לאותו חשוד תיק נוסף בעל מספר חדש.

עוד נמסר בהתייחסות, כי במקרים האמורים, סטטוס החשוד בתיק המקורי משתנה מ"חשוד" ל"מעורב כללי", על מנת שתיק זה יוסר מהמרשם הפלילי אצלו, אלא ששינוי סטטוס זה במערכת הממוחשבת לא תמיד מתאפשר בסמוך לקבלת ההחלטה על שכפול התיק. זאת, משום שההחלטה על שינוי הסטטוס ניתנת על ידי תובע, ואילו ההגדרה המחשובית נעשית על ידי בעל תפקיד ביחידה החוקרת.

תיקים דומים, אך שונים

בהחלטתה ציינה מ"מ הנציב, כי במקרה דנן, עד לעריכת שינוי סטטוס החשוד במערכת הממוחשבת, במשך חודש ימים היו תלויים ועומדים במרשם הפלילי אודות החשוד שני תיקי חקירה נפרדים, הנחזים על פניהם להיות שונים, ואף משתי שנים נפרדות, הגם שמדובר למעשה באותו תיק ובאותה פרשיה בדיוק. עוד נקבע על ידה כי לא ניתן להשלים עם מצב דברים זה והדגישה, כי אין צורך להכביר מילים על חשיבות דיוקו של המידע המופיע במרשם הפלילי, המהווה אינדיקציה רשמית בכל הנוגע למצבו הפלילי של אדם. כפי שהומחש במקרה זה,

שינוי הסטטוס המחשובי עלול להתעכב זמן בלתי מבוטל, ולהוביל לתקופה משמעותית בה המרשם הפלילי יהיה שגוי ומטעה. כמו כן, קבעה מ"מ הנציב, כי היה ראוי שגורמי התביעה המשטרתית יעדכנו את החשוד בדבר שכפול התיק, על מנת למנוע את אי ההבנה שנגרמה לו.

כפל תיק

נוכח כך המליצה מ"מ הנציב, כי במקרים כדוגמת המקרה מושא התלונה, שבהם קיים צורך לשכפל תיק חקירה, באופן שנפתח תיק נוסף עם מספר שונה, יש לוודא כי התיק יופיע במרשם הפלילי בד בבד עם הסרת התיק המקורי ולא קודם לכן; וכי החשוד שנגדו נפתח התיק החדש יעודכן בהקדם האפשרי אודות מספר התיק החדש שנקבע (למשל במסגרת הזמנה לבחינת הסדר מותנה בענייננו), על מנת למנוע אי הבנות.

לאחר קבלת ההחלטה מסר הפונה, כי על פי הנמסר לו מן המשטרה, בעקבות המלצת הנציבות, בכוונתה להציע פיתוח מחשובי במערכות המשטרה, לפיו במקרים של פתיחת "כפל תיק", בעניינו של חשוד המתאים להליך של הסדר מותנה, כאשר התיק המקורי ממשיך להתנהל ביחידת התביעה בהליך רגיל נגד חשודים אחרים, לא ניתן יהיה לפתוח תיק חדש נגד החשוד מבלי שהסטטוס שלו בתיק המקורי ישונה מ"חשוד" ל"מעורב" ובשלב הביניים, עד לפיתוח האמור, יונחו התובעים המטפלים להורות על פתיחת "כפל תיק" במקרים הרלוונטיים ובה בעת להורות על סגירת תיק (שינוי סטטוס) לחשוד בתיק המקורי.


עו"ד אסף גל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות