מה העונש על פרסום דיבה על שופטים?

אדם שהורשע בעבירות זילות ביהמ"ש, נידון ל-14 חודשי מאסר בפועל ולקנס של 5,000 שקלים. בין היתר כתב: "שמואל בר יוסף שקרן נוכל מושחת וסאדיסט"
גילי סיוון-כהן |
פייסבוק

שופט בית משפט השלום בנתניה, גיא אבנון, גזר 14 חודשי מאסר בפועל ו-5,000 שקלים קנס על נאשם שהורשע לאחר כפירה וניהול משפט בעבירות זילות בית המשפט ואיסור פרסום דיון שהתנהל בדלתיים סגורות.

על פי כתב האישום, המדובר בנאשם שפרסם עשרות פוסטים מכפישים, מבזים ומשפילים כלפי שופטים שדנו בעניינו בבית המשפט לענייני משפחה וכלפי מערכת המשפט, ושיתף תכנים חסויים. בין השאר כתב: "שמואל בר יוסף שקרן נוכל מושחת וסדיסט מבית המשפט לענייני משפחה בויצמן 1 תל אביב תתפטר!!!" וגם: "חברים יקרים בשעה הקרובה אעלה סרטון בלייב. מערכת ביהמ"ש לענייני משפחה ומשרד הרווחה מושחתים!!! השופט ליאור ברינגר מושחת!!!".

השופט אבנון ציין, כי לנאשם ניתנו הזדמנויות רבות לחדול ממעשיו. בחקירותיו במשטרה הוזהר הנאשם פעם אחר פעם מפני משמעות מעשיו, חומרתם והשלכותיהם. בתגובה בחר להסלים את התבטאויותיו, הזמין את גורמי האכיפה להעמידו לדין, וקרא לאחרים לפעול כמותו.

חופש השיסוי

בהכרעת הדין נדחתה טענתו של הנאשם להגנת חופש הביטוי, שבינה לבין התבטאויותיו המחפירות פעורה תהום בלתי ניתנת לגישור. במעשיו פגע הנאשם באורח חמור במגוון ערכים מוגנים: הוא פגע במישרין בשופטים שדנו בעניינו, פגע במעמדם כשופטים, פגע בהליכים משפטיים בהם היה צד להליך, ופגע במערכת המשפט בכללותה, באמון הציבור בה ובחובה לכבד את פסיקותיה.

על רקע מדיניותה הזהירה של הפרקליטות הממעטת בהגשת כתבי אישום בעבירות מסוג זה, וחרף חומרת מעשיו של הנאשם, מצא בית המשפט לקבוע את מתחם העונש, בין 24-12 חודשי מאסר. במעמד הטיעונים לעונש קיבל הנאשם לראשונה אחריות על מעשיו, הביע צער וחרטה, וביקש להקל בעונשו. בית המשפט דחה אמנם את טענותיו של הנאשם בדבר הפנמה מאוחרת של משמעות מעשיו, אך החליט לתת משקל רב לרקע הנורמטיבי של הנאשם, והסתפק בגזירת עונשו מעט מעל תחתית המתחם.

הנאשם נידון ל-14 חודשי מאסר בפועל, מאסרים על-תנאי וקנס בסך 5,000 שקלים או חודש מאסר תמורתו. בית המשפט הזהיר כי "לנוכח קלות ביצוע העבירות, סביר להניח כי ככל שיתרחשו מקרים דומים בעתיד, הענישה תהא חמורה יותר".

_______________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט גיא אבנון

_______________________________________

עו"ד אורי קינן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות