מפגין מבלפור זוכה מתקיפת שוטר: "לא הוכח כי היכה"

בביהמ"ש בירושלים מתח ביקורת על המשטרה לאחר שהתברר כי אף בסרטונים שהציגו לא נראתה כל תקיפה: "יש פער גדול בין תיאור השוטרים לתיעוד מהשטח"
גילי סיוון-כהן |
המחאה נגד רה"מ, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: פלאש 90

מפגין מבלפור הואשם בתקיפה בנסיבות מחמירות של קצין משטרה בדרגת נצ"מ, בבית המשפט התברר שהקצין אפילו לא ראה מי היכה אותו ואף ציין כי המכה הבודדת שקיבל היתה כתוצאה של צפיפות ודוחק במקום ולא מכה מכוונת וגם בסרטונים שתיעדו את האירוע, לא ניתן היה להבחין בשום שלב במכת אגרוף או מכה אחרת שהיכה הנאשם והוא זוכה מהאשמה החמורה. לצד זאת, הורשע המפגין בעבירה של הפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו, כי בזמן שהעבירו אותו מניידת אחת לשנייה הוא הפריע לשוטרים לבצע את תפקידם. השופטת ג'ויה סקפה-שפירא ציינה כי התנהלות המשטרה, על מחדליה, יש בה כדי להשפיע על העונש שייגזר במקרה זה.

על פי כתב האישום שהוגש לבית משפט השלום בירושלים, במהלך הפגנה שהתקיימה בסמוך למעון ראש הממשלה שברחוב בלפור, הכריזה המשטרה על ההפגנה כבלתי חוקית, אולם מפגינים רבים, וביניהם הנאשם, לא נשמעו להוראות השוטרים, במהלך הפינוי התכופף נצ"מ קובי יעקבי על מנת לשוחח עם המפגינים שישבו על הארץ ואז על פי כתב האישום, היכה הנאשם באגרופו את נצ"מ יעקבי בכתפו. לאחר מכן בזמן העיכוב נטען על ידי המשטרה כי השוטרים ביקשו להעביר את הנאשם לניידת אחרת והוא ניצל את העובדה שהשוטרים לא אחזו בו ופתח בריצה על מנת להימלט. השוטרים שהבחינו בכך מיהרו לתפוס את הנאשם והובילו אותו לניידת.

מחדלי חקירה

הנאשם הכחיש כי הכה את נצ"מ יעקבי, וטען כי בחומרי החקירה יש תיעוד של אדם שלא מוכר לנאשם, שנראה ספק דוחף, ספק מכה, את תנ"צ יעקבי, אך זה אינו הוא. הנאשם הודה כי עוכב ונעצר לחקירה, אך לא מיד לאחר המגע הפיזי שהיה בינו לבין נצ"מ יעקבי. אשר לטענת הבריחה במעבר בין הניידות, נטען בתשובה לאישום, כי הנאשם הזדהה לפני השוטרים, שידעו מיהו והחזיקו אצלם את תעודת הזהות שלו. עוד טען הנאשם, כי בשלב מסוים השוטרים ביקשו ממנו לצאת מהניידת והוא חשב שמשחררים אותו ופנה ללכת. לטענתו, איש לא אמר לו שהוא מועבר לניידת אחרת וכשיצא קפצו עליו באלימות, ואמרו לו שהוא מנסה לברוח הגם שהוא לא רץ.

לבית המשפט הובא נצ"מ יעקבי למתן עדות במהלכה ציין כי: "היות ולא ראיתי את המכה, זה יכול להיות ממכת ברק ועד דוחק. אם הייתי רואה מי שמכה אותי הייתי עוצר אותו או רושם שהוא נתן לי את המכה".

הקצין אף הוסיף כי אם כל אדם שדוחף במהלך הפגנה היה נעצר, הרי שההפגנה הייתה מסתיימת עם מאות עצורים. כמו כן הוברר כי בסרטון המתעד את האירוע לא נראית ההתרחשות שתוארה על ידי שניים מהשוטרים וגם התביעה המשטרתית הודתה בכך בסיכומיה שבהם ביקשה לקבוע כי אף אם לא הייתה מכת אגרוף, הייתה, לכל הפחות, דחיפה.

הרשעה מינורית

השופטת סקפה-שפירא שכאמור זיכתה את הנאשם מהסעיף החמור של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות ציינה בהחלטתה כי גם בסרטונים לא ניתן להבחין בשום שלב במכת אגרוף או מכה אחרת שמכה הנאשם את תנ"צ יעקבי, וגם הקרבה הפיזית שנראית בין השניים היא כזו, שנראה כי נובעת יותר מתוך דוחק ודחיפות של המפגינים הסובבים אותם ולא מתוך תקיפה מכוונת של הנאשם את תנ"צ יעקבי, לא באגרוף ולא בדחיפה וגם בעדות הקצין הוא לא שלל את האפשרות כי המכה הבודדת שקיבל באותו אירוע היא תוצאה של צפיפות ודוחק במקום ולא מכה מכוונת.

השופטת גם ציינה כי מחדל חקירה משמעותי של המשטרה נוגע לעובדה, כי לאיש מבין העדים שהעידו ביחס לאירוע לא הוצגו הסרטונים במהלך גביית אמרותיו ולא התבקשה התייחסותו לסרטונים אלה, ולפער בין הנראה בהם לבין תיאורי השוטרים בהודעות ובדוחות הפעולה ומדובר בהתנהלות החורגת מסדר הדברים הטבעי והרגיל של חקירה ומחדל חקירה זה יש בו כדי להשפיע על המשקל שיינתן לעדויותיהם של כלל השוטרים שהעידו.

בסיכומו של דבר השופטת סקפה-שפירא הרשיעה את הנאשם בעבירה של הפרעה לשוטר וציינה כי לא ניתן לבטל את כתב האישום מחמת אכיפה בררנית, אולם תהיה לה השפעה משמעותית בפרשת העונש, לרבות בשאלת האפשרות לסיים את ההליך בדרך של קביעת אשמה ללא הרשעה. בימים הקרובים ייגזר דינו של המפגין.

________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת ג'ויה סקפה-שפירא

________________________________________________

עו"ד אורי קינן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות