שוחרר שב"ח שנעצר כשליווה את אשתו ללדת: "המקרה מחייב אנושיות"

תושב יריחו נעצר במחסום בכניסה לישראל, בניסיון להעביר את אשתו הישראלית ללדת בביה"ח סורוקה. השופט קבע כי ההומניטריות במקרה זה מצדיקה את שחרורו
דניאל בן חמו |
משפחת אומנה זמנית
תינוק. צילום ארכיון: פלאש 90

איפה החמלה? תושב יריחו בן 37, שליווה את אשתו הישראלית שכרעה ללדת נעצר במחסום בכניסה לישראל. בית המשפט החליט לשחרר אותו וציין כי הנסיבות מחייבות גם את אנושיותו של בית-המשפט בלי להקל ראש בחומרת המיוחס כשהוא לעצמו.

המדובר בפלסטיני שנשוי לישראלית שהיתה בחודשי הריון מתקדמים, שהגיעה לכפר יטא בשטחים כדי לבקר קרובי משפחה. האישה בשעות הבוקר חשה רע מאחר והחלו לה צירים. השניים נסעו למרפאה בכפר ושם מסרו לה שהיא עתידה ללדת בשעה הקרובה ועליה להגיע בדחיפות לבית החולים סורוקה. האישה ובעלה, התקשרו לאימה וביקשו שתחכה להם בצד הישראלי של המחסום כדי לקחתה לביה"ח כך שהבעל שאינו מחזיר בהיתר כניסה לא יצטרך להיכנס לשטח ישראל.

האישה נהגה לכיוון המחסום – נסיעה של עשר דקות – ובאמצע הדרך אמרה לבעל שאינה מסוגלת עוד לנהוג והוא, למרות שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה, החליף אותה לשתי הדקות האחרונות של הנסיעה והם הגיעו למחסום. שם ביקשו ממנה תעודה והיא פתחה את תא הכפפות והוציאה תעודות ובהיסח הדעת מסרה בטעות את התעודה שלה ושל אחיה במקום של הבעל. למרות שאף אחד לא טען שהשם שבתעודת הזהות הוא שמו של הבעל, שאפילו לא ראה מה היא מגישה, והאם המתינה בצד השני של המחסום, המאבטח במחסום עיכב את הבעל והשוטרים עצרו אותו השוטרים בגין חשד לעבירות של כניסה שלא כחוק לישראל, התחזות לאחר ונהיגה ללא רישיון.

בזמן שהתינוק נולד – האב נחקר

האישה עברה בינתיים את המחסום ואימה הסיעה אותה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם ילדה כעבור 40 דקות. האב המאושר, קיבל את ההודעה שאשתו ילדה בעת שהוא היה כלוא בתחנת המשטרה. למחרת הוא הובא להארכת מעצר, שם ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו בשלושה ימים. בבית המשפט אמר נציג המשטרה לשאלת בית המשפט כי הוא עבר את העבירות האלה בעבר והם מתנגדים לכל חלופה ורק לאחר שיוגש כתב האישום ניתן יהיה לטעון לחלופה.

מנגד, הסנגור טען כי אין פה עבירה של כניסה לישראל, לכל היותר יש פה ניסיון של כניסה לישראל. "הוא לא עבר את המחסום אלא היה מצידו השני. הוא גם לא ניסה להיכנס, ולראיה – קבעו עם אימו בצד השני. תוך ארבעים דקות היא ילדה. כשהוא היה במעצר הרגיעו אותו וסיפרו לו שאשתו ילדה", אמר הסנגור והוסיף: "גם בתיקים אחרים של כניסה לישראל אנו עדים לשחרורים של חשודים. אפשר להגיש פה כתב אישום בדרך הרגילה ואפשר לקבוע תנאים שיבטיחו את התייצבותו לדיון… מרשי מוסר לי גם שאשתו נמצאת בסורוקה ואימה מטפלת בה, לאחר מכן היא תשהה בבאר-שבע, והיא תגיע אליו אם יהיה צורך".

השופט אריה דורני-דורון, קיבל לבסוף את בקשת הסנגור, שיחרר בתנאים מגבילים את האב הטרי ממעצרו וציין בין השאר כי החשד הסביר בנסיבות המתוארות ראוי לשיקול דעת רחב בהקשר לחשדות המיוחסים, בהיבט יותר רחב של הדין הפלילי.

"נראה", כתב השופט בהחלטתו, "כי בנסיבות האנושיות ההומניטריות המתוארות והנכונות בכל הנוגע לתכלית הנסיעה ותוצאותיה בסופו של יום, כאשר רעייתו של המשיב הובהלה לבית החולים בהמשך למעצרו במחסום הכניסה וילדה בשעה טובה את בנם, יש לשקול ולראות בהרחבה מעצרו של זה הן מצד נסיבות המיוחס באשר הדיוק בו הן מצד המכלול הכולל של טענות הגנה ונסיבות הצורך לאי-הותרתו של המשיב מאחורי סורג ובריח על רקע זה של הולדת בנו".

השופט הוסיף עוד: "יש להניח כי גם ההיבטים הפרקטיים המעשיים של הקשר עם היולדת במיוחד בימים הקרובים וכל הנוגע לאירוע המשפחתי מחייבים גם את אנושיותו של בית-המשפט בלי להקל ראש בחומרת המיוחס כשהוא לעצמו".

_________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אריה דורני-דורון

________________________________________

עו"ד בן מעוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות