ביהמ"ש הורה על סגירת מפעל שפעל ללא רישיון בלב שכונת מגורים

חברת הבטון זלפה, הפועלת מזה שנים באזור המועצה האזורית מעלה עירון, תפסיק לפעולה במיקומה הנוכחי לאחר שנקבע כי גרמה למפגעים סביבתיים רבים
גילי סיוון-כהן |
300 שופטים בשלוש שנים. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה בקשה למתן צו הפסקה שיפוטי, של חברת בטון זלפה שפעל מזה שנים רבות ללא רישיון עסק, בצמידות לבתי מגורים בזלפה שבמועצה האזורית מעלה עירון. בית המשפט קיבל את כל הטענות והורה על מתן צו הפסקה שיפוטי. בסיור שביצע מחוז חיפה של המשרד במתחם, בסמוך לאחר ההחלטה, נמצא כי המפעל פורק ואינו נמצא עוד במקום.

חברת בטון זלפה הפעילה מפעל בטון, אשר במסגרתו עסקה גם באחסנת דלקים והפעילה מוסך באזור רגיש ובצמידות לאזורי מגורים ביישוב זלפה. תהליכי הייצור, השינוע והאחסון במפעל בטון כמו גם העיסוקים הנלווים, גורמים מעצם טיבם למפגעים כדוגמת מפגעי אבק וזיהום אוויר, זיהום מים ולכלוך רשות הרבים.

לאור זאת, עסקים אלה הם עסקים טעוני רישיון עסק. במסגרת תנאי רישיון העסק, המשרד מסדיר את עיסוקים אלה וקובע את הצורך בהקמת תשתיות ובדרישות תפעול, שיובילו לצמצום מפגעים ומטרדים סביבתיים.

מפגע סביבתי

בעקבות פעילות פיקוח שנעשתה על ידי מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, עלה כי מפעל של חברת בטון זלפה פועל בלב שכונת מגורים, בניגוד לדיני התכנון והבניה, ללא רישיון עסק ותוך גרימת מפגעים סביבתיים רבים. מבדיקה שנעשתה עלה כי העסק אינו מוסדר תכנונית, אלא הוקם באזור אשר נועד לשמש למסחר ולמגורים ובו אסורה הקמת מפעלי בטון, ולפיכך גם לא יוכל להסדיר את פעילותו ולמנוע את המשך גרימת המפגעים לתושבי האזור ולסביבה.

לאחר הליך שימוע שניהל מחוז חיפה של המשרד, הגיש המשרד לבית המשפט, באמצעות פרקליטות המחוז, בקשה לצו סגירה שיפוטי כנגד העסקים, ובחודש ספטמבר 2021 ניתנה החלטת בית משפט השלום אשר מאשרת את הבקשה.

לאחר החלטת בית המשפט, נעשתה פעילות של מחוז חיפה, בסיוע המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה ומשטרת ישראל לסגירת העסק בפועל, תוך תפיסת רכבים, אשר שימשו את העסק. סמוך לאחר מכן, הגיש העסק ערעור על החלטת בית המשפט, תוך שהוא טוען כי הוא מחזיק רישיון עסק כדין, ועל כן הוחזר הדיון לבית משפט השלום לדיון מחדש.

המשרד להגנת הסביבה המשיך לעמוד על בקשתו, ולאחר הליך הוכחות ממושך קבע בית המשפט כי שוכנע ברמת ודאות גבוהה, כי רישיון העסק שהוצג במסגרת ההליך לא הוצא כלל על ידי הרשות המוסמכת להוצאתו, וככל שהוצא על ידי גורם כלשהו הוא לא הוצא כדין ולא קיבל את ההסכמה והאישור של המשרד להגנת הסביבה. לאור זאת הורה בית המשפט על מתן צו הפסקה שיפוטי והמפעל פורק ואינו נמצא עוד במקום.

________________________________________

עו”ד אפרת טרוים

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות