חוקרים על תנאי: ענישה לחוקרים פרטיים שפעלו בניגוד לדין

ועדת משמעת קבעה כי שני חוקרים פרטיים שפעלו בניגוד לתקנות האתיקה ייענשו בהתליית רישיונם על תנאי: "יצרו מצג שווא כאילו הם חוקרים מטעם הרשויות"
אייל חן |
גרם להטלת עיקולים ושיבוש חייו. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

ועדת המשמעת של החוקרים הפרטיים, גזרה התליית רישיון על תנאי לשנה לשני חוקרים פרטיים, שהועסקו על ידי חברה שחשדה בעובדת שהיא מועלת בכספים, לאחר שהשניים פעלו לא כדין ובניגוד לתקנות האתיקה כלפי הנחקרת והבליטו את עברם בשירות המדינה. הוועדה גם הטילה על השניים הוצאות בשל ניהול הגנה טורדנית וקנטרנית. לעמדת חברי הוועדה, בפעולותיהם, התנהגו הנאשמים "באופן שאינו הולם את המקצוע ובניגוד להוראות היסוד בתקנות האתיקה… תוך יצירת מצג כאילו הם חוקרים מטעם הרשויות. כל זאת בניגוד לדין".

ועדת המשמעת שלפי חוק החוקרים הפרטיים, הרשיעה את שני החוקרים הפרטיים, אשר חקרו עובדת של חברה מסחרית בחדר ישיבות וניהלו מולה חקירה תוקפנית. את החוקרים שכרה החברה בה מועסקת העובדת, בחשש למעילה בכספי החברה. החוקרים לא בחלו באמצעים ותוך כדי דפיקות על שולחן, הרמת קול וויכוח קולני, הם הציגו עצמם כחוקרים מטעם החברה והבליטו את עברם כחוקרים בשירות המדינה. נדגיש, כי תקנות החוקרים הפרטיים העוסקות באתיקה, אוסרות על הבלטה של עברו של החוקר בשירות המדינה ואף מחייבות את החוקר הפרטי להציג עצמו כחוקר פרטי.

מצג שווא

בסופו של דיון, שהתנהל ברובו שלא לפרוטוקול, גזרה ועדת המשמעת את דינם של החוקרים הפרטיים והטילה עליהם התליית רישיון על תנאי למשך שנה, במשך שלוש שנים, וכן הוצאות בשל ניהול של הגנה טורדנית וקנטרנית. הרכב הוועדה כלל את השופט בדימוס יהודה פרגו, ד"ר מורן נגיד ועו"ד מנחם מעיין, אשר הביעו מורת רוח מהתנהלות החוקרים הפרטיים.

בקובלנה המשמעתית שהוגשה נגד החוקרים, על ידי התובעת המשמעתית נכתב: "בפעולותיהם התנהגו הנאשמים באופן שאינו הולם את המקצוע ובניגוד להוראות היסוד בתקנות האתיקה, החלות על חוקרים פרטיים, מבלי לציין כי הם חוקרים פרטיים ותוך הבלטה של תפקידיהם בעבר בשירות המדינה, תוך יצירת מצג כאילו הם חוקרים מטעם הרשויות. כל זאת בניגוד לדין".

___________________________________

עו"ד נורית מעטוק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות