לאחר שנים של פעילות שלא כחוק – פונו מסעדות מחוף ראשון לציון

בעקבות הכרעת ביהמ"ש ובתום עונת הרחצה, קיבלה רשות מקרקעי ישראל את החזקה ב-5 מתוך 6 המסעדות שפעלו ברצועת החוף והמבנים נהרסו
אייל חן |
מסעדות בחוף הים בראשל"צ. צילום: דורון הורוביץ, פלאש 90

לאחר החלטת בית המשפט, עם סיום עונת הרחצה, קיבלה רשות מקרקעי ישראל את החזקה בחמש מתוך שש המסעדות שפעלו במשך עשרות שנים בחוף הים המוכרז של ראשון לציון שלא כדין. לאחר הליך משפטי ממושך התבצעה הפינוי ורמ"י השלימה את הריסת חמש המסעדות, כולל ניפוי מלא של החול במטרה למנוע סיכונים מציבור המבקרים בחוף ולהשיב את רצועת החוף לציבור.

מדובר במסעדות שהיו מוכרות בשמות "ארבע על ארבע", "קלדרון", "איביזה", "מאווי" ו"החוף השקט". לפני עשרות שנים החליטה העירייה על הקמת מזנונים קטנים לשירות הציבור, אולם עם השנים התרחבו המזנונים והפכו למסעדות והשתלטו על שטחים נוספים בתחום שטח החוף ובכך גם מנעו מהציבור שימוש והנאה בשטחי החוף שלהם זכאי הציבור ללא תשלום.

בשנת 2017 הגיש מרחב השמירה על הקרקע תל אביב-מרכז ברשות מקרקעי ישראל שש תביעות סילוק יד נגד המסעדות, בהובלת פרקליטות אזרחית מרכז, אשר ייצגה את המדינה. לאחר הליך משפטי ממושך ניתן בחודש יוני 2021 פסק דין המקבל את תביעות סילוק היד.

מיגור תופעת ההשתלטות

לאחר שהמסעדות הגישו ערעור, התקבל בחודש מאי 2022 פסק דין הדוחה את הערעור, ובין היתר, קבע כי "אין נימוק שיצדיק להעדיף את עניינם של המערערים על פני עניינו של הציבור הרחב, הזכאי לגישה חופשית לחוף הים. אין גם נימוק שיצדיק להעדיף את המערערים על פני אדם אחר המבקש לקיים במקום עסק, ואין גם מקור שבדין למנוע התמודדות בין כלל המעוניינים באמצעות מכרז כדין". בחודש יולי 2022 גם בית המשפט העליון דחה בקשת ערעור של המסעדות.

בתום התקופה שקבע בית המשפט פינו בעלי המסעדות את המבנים, למעט מסעדה שישית בשם "לה-מר" אשר פינויה נדחה למועד מאוחר יותר ומפקחי רמ"י פעלו לניקוי החוף והשבתו לצבור. פינוי זה הוא חלק ממאבק כולל שמנהלת המדינה למיגור תופעת ההשתלטות על חופי הים.

_______________________________________

עו"ד אלי סרור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות