נהג מונית סירב להעלות כלב נחייה – יפצה את בעליו

הפיצוי, של 5,000 שקל, לבעל הכלב ניתן במסגרת כתב אישום שהוגש ע"י נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. הנהג גם נקנס ב-8,000 שקל
דניאל בן חמו |
כלב נחייה עיוור בעל מוגבלות
אילוסטרציה evanto

נהג מונית שסירב להסיע אדם עיוור המלווה בכלב נחיה בטענה שאין לו מקום לכלב וצעק והשפיל את האדם העיוור ואת אשתו, שליוותה אותו, חוייב בפיצוי לעיוור בסך 5,000 שקלים ובתשלום קנס בסך 8,000 שקלים, לאחר שהוגש נגדו אישום בגין עבירה של הגבלת זכותו של אדם עם עיוורון להשתמש בתחבורה הציבורית.

המדובר באדם עיוור, המלווה על ידי כלב נחייה ומוכר כנכה בשיעור של 100%, הלך עם אשתו לקניות, כשבשלב מסוים הרגיש לא טוב, הם החליטו להזמין מונית חזרה לביתם. עם הגעת המונית, הניחה האישה את הקניות שערכו בספסל האחורי של המונית ופתחה את הדלת הקדמית, על מנת שבעלה וכלב הנחייה יוכלו להיכנס. בשלב זה, הנהג סרב להכניס את המתלונן, בטענה שהוא אינו מסיע כלבים.

לטענת התובע, כל ההסברים כי מדובר בכלב נחייה ושהוא מחויב להסיעם על פי חוק, עלו בתוהו. בנוסף, נהג המונית צעק על אשתו של המתלונן ש"תסתלק מהמונית" ולאחר שהיא הוציאה את הקניות מהמונית, נסע הנאשם מהמקום. הנהג התקשר לתחנת המוניות וביקש לשלוח מונית אחרת. כתוצאה מהתנהגותו, המתלונן נפגע, חש אובדן שליטה, בושה וזלזול והרגשתו הפיזית הורעה.

הפליה בוטה

כנגד נהג המונית הוגש כתב אישום, על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, שייחס לו עבירה של הגבלת זכותו של אדם עם עיוורון להשתמש בתחבורה ציבורית. הנאשם כפר בתחילה במיוחס לו, והתיק נקבע לשמיעת ראיות, אולם בטרם הושמעו הראיות, הודיעו הצדדים שהגיעו להסדר טיעון, שבמסגרתו הנאשם חזר בו מהכפירה, הודה בעובדות כתב האישום המתוקן והורשע על פי הודאתו.

בעדותו הדגיש המתלונן, כי בהיותו עיוור הוא מופלה בצורה בוטה בעקבות תופעה של נהגים, שמסרבים להעלות עיוורים עם כלבי נחייה, דבר הפוגע בביטחון העצמי ובתחושת העצמאות. בנוסף, ב"כ המאשימה טענה כי התנהגותו הקשה והבוטה של הנהג כלפי המתלונן וסירובו להסיע את המתלונן עם כלבו מהווים פגיעה משמעותית בשוויון וביכולת ההתניידות וקיום חיים עצמאיים של אנשים עם מוגבלות.

ב"כ הנאשם לא הקל ראש בחומרת האירוע, אך טען כי אין מדובר בתופעה. בנוסף, ביקש לתת משקל להודאתו של הנאשם, לזמן שחלף מהאירוע ועברו הנקי של הנאשם. כמו כן, ביקש לתת משקל לכך שהנאשם הזמין מונית חלופית למקום, ולנסיבותיו האישיות, הבריאותיות והכלכליות, של הנאשם.

השופטת, טל תדמור-זמיר, הדגישה כי העבירה בה הורשע הנאשם פוגעת בעיקרון השוויון ובמתן הזדמנות לכלל אזרחי המדינה, לרבות אנשים עם מוגבלות, לחיות חיים עצמאיים ומלאים. השופטת גזרה על הנהג הנאשם עונש של קנס כספי, תשלום פיצויים למתלונן והתחייבות להימנע מלעבור עבירה דומה.

_____________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת טל תדמור-זמיר

_____________________________________

עו"ד אמיר אבו חאטם

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות