כמה שוות 12 שעות של מעצר שווא?

תושב המרכז יקבל פיצוי של 3,000 שקל מהמשטרה לאחר שנקבע כי נעצר לשווא בחשד שתקף את בת זוגו. השופטת: "מעצרו של אדם אינו עניין של מה בכך"
גילי סיוון-כהן |
מעצר (אילוסטרציה).

למעלה מ-12 שעות שהה תושב המרכז ללא עבר פלילי במעצר, זאת למרות שבמשטרה כבר החליטו שניתן לשחרר אותו, למרות זאת החליטו להשאירו במעצר ולהביאו לשחרור בבית משפט מאוחר ולטענת נציג המשטרה: "יש קצינים שמוכנים לשחרר ויש כאלה שלא".

לאחרונה נקבע כי הוא יקבל פיצוי מהמשטרה בסך 3,000 שקלים בגין מעצר שווא.

התובע נעצר בתחילת השנה בחשד לביצוע עבירות של בעילה שלא בהסכמה חופשית ותקיפה חבלנית של בת זוג. בתום החקירה החליטו במשטרה לכלוא את החשוד ולמחרת הגיעה המשטרה לבית המשפט השלום בראשון לציון, עם בקשה להאריך את מעצרו למשך 5 ימים ואילו בית המשפט הסתפק ביומיים בלבד.

על החלטת המעצר הוגש ערר שנדחה לאחר שבית המשפט המחוזי, ציין כי ככל שהיחידה החוקרת תגיע למסקנה שאין מניעה לשחרר את החשוד, הרי שמצופה שתעשה כן בתחנת המשטרה, מוקדם ככל האפשר.

למרות החלטת בית המשפט, שציינה שאם אין מניעה לשחררו וכי גם קצין משטרה יוכל לעשות זאת, הגיעו למחרת נציגי המשטרה בבקשה נוספת לבית המשפט.

נציג המשטרה ביקש לשחרר את החשוד בערובה ולשאלת בית המשפט, מדוע לא שוחרר החשוד כבר בתחנה בתנאי קצין ממונה, השיב הטוען בלי לחשוב פעמיים: "שיש קצינים שמוכנים לשחרר ויש כאלה שלא ואיני יודע למה".

לא עניין של מה בכך

הסנגור, קבל על העובדה שמרשו 'סתם' נותר במעצר לילה נוסף.

"כבר אתמול לאחר שגבו עדות מהאמא ועשו את הפעולות המאוד מורכבות של לדבר בטלפון עם המתלוננת ולקבל ממנה מסמכים רפואיים, כבר אז החליטו שניתן לשחרר אותו. למה לא עשו את זה בתחנה? למה האיש הזה שלא עשה שום דבר, כלום. הוא היה צריך לבלות עוד לילה במעצר. התנאים שהמשטרה מבקשת לשחרר הם תנאים שיכול להורות עליהם קצין ממונה", נאמר בדיון, "העיקר צעקו אתמול בבית משפט שאי אפשר לשחרר אותו והיום מבקשים לשחררו".

בית המשפט הורה על שחרורו של התובע ללא תנאים, לא לפני שנמתחה ביקורת על התנהלות היחידה החוקרת על כך שלא שחררה את התובע בתחנה בתנאי קצין ממונה והוא נאלץ לשהות במעצר מיותר לילה נוסף.

"מעצרו של אדם אינו ענין של מה בכך והותרתו מאחורי סורג ובריח כאשר הנחיית ביהמ״ש המחוזי היתה לשחררו ככל שתמצא היחידה החוקרת לעשות כן, לא וכתה למענה ולא ניתן הסבר מניח את הדעת באשר לכך. כל יום שאדם שוהה במעצר נדרש להצדקה ולא מצאתי כי קיימת בשלב זה הצדקה בחומר הראייתי להותרתו של אדם במעצר ללא שחרורו בערובה על ידי קצין בתחנת המשטרה", כתבה השופטת חגית בולמש בהחלטתה.

עם קבלת החלטת השחרור התובע הופנה ליחידה לסיוע המשפטי במשרד המשפטים, על מנת להגיש תביעה אזרחית נגד המשטרה לפיצוי בגין מעצר השווא, ובאחרונה ניתן תוקף של פסק דין להסכם פשרה, לפיו ישולמו לו פיצויים בסך של 3,000 שקלים בגין 12 השעות בהם שהה במעצר שווא.


לצפייה ודירוג כבוד השופטת חגית בולמש


עו"ד אורי קינן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות