המדינה: המצב הביטחוני מחייב הגבלת איחוד משפחות

בתשובה לבג"ץ שעניינו בהגבלת איחוד משפחות ישראלים עם בני זוג מהרש"פ, אומרת המדינה כי על רקע האתגרים הביטחוניים – הוראת השעה בנוסחה הנוכחי היא חוקתית
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

המדינה השיבה לבג"ץ בנוגע לעתירות שעניינן בטלות חוק האזרחות והכניסה לישראל, המגבילה איחוד משפחות של ישראלים עם בני זוג מהרשות הפלסטינית או מדינות אויב. עמדת המדינה היא, כי בהמשך להכרעות בג"ץ בעבר, גם דין העתירות הללו להידחות וכי הוראת השעה בנוסחה הנוכחי היא חוקתית. זאת, משום שהחוק נועד לתת מענה לאתגרים הביטחוניים הייחודיים שעמם מדינת ישראל מתמודדת ולחובתה של המדינה להגן על ביטחון תושביה.

בתשובת המדינה נאמר עוד, כי תכליתו הביטחונית של החוק מבוססת על עמדתו העדכנית של השב"כ לפיה קיים צורך ביטחוני חיוני בהמשך הטלת מגבלות על אוכלוסיית האזור ונתיני מדינות אויב בכל הנוגע למתן מעמד בישראל; וכי הוראת החוק משקפת איזון מידתי בין הפגיעה בזכויות לבין צרכיה הביטחוניים של המדינה.

עוד נטען בתשובת המדינה, כי בכל הנוגע לסוגיות מסוימות המתעוררות בעתירה בנוגע לאופן יישום החוק, שאינן עוסקות בחוקתיות של החוק, אין מקום לבררן עתה. "זאת", כך נכתב, "משום שאנו מצויים לאחר הבחירות לכנסת ובטרם כוננה ממשלה חדשה, ומטבע הדברים יהיה צורך להביאן בפני הדרג המדיני הנכנס, ובפרט בפני שר הפנים הבא".

עוד בחדשות: עונש קל לצעיר שדקר 3 בגלל ריב על רעש

לבית המשפט העליון הוגש ערעור על קולת עונש המאסר שהוטל על מחמד עלאן שהורשע, בין היתר בחבלה בכוונה מחמירה, לאחר שבשל סכסוך מינורי שלף סכין שיסף את בטנו של אחד מנפגעי העבירה ודקר שניים נוספים. בית המשפט הטיל על עלאן שש שנות מאסר בלבד, מאסר מותנה ופיצוי לנפגעי העבירה. במסגרת הודעת הערעור מתבקש בית המשפט להחמיר באופן משמעותי את תקופת המאסר בפועל שהוטלה על עלאן.

עלאן הורשע, על ידי שופט בית המשפט המחוזי ירושלים, אברהם רובין, לאחר שסכסוך מינורי, על יצירת רעש, הסלים להתפרצות אלימות קשה בשכונות מגורים בשעת לילה מאוחרת. הסכסוך החל לאחר שעלאן ואחיו נסעו בנסיעה רועשת בקטנוע, בשעת לילה מאוחרת, הלוך ושוב ברחוב בו מתגוררים נפגעי העבירה. למשמע רעש הקטנועים, ירדו מביתם אחד מנפגעי העבירה ובן משפחתו אליהם הצטרפו אנשים נוספים.

עם הגעת עלאן בסמוך אליהם, הוא עצר את הקטנוע ונשאר רכוב עליו מולם, אז התקדמו השניים לכיוונו של עלאן הכו אותו פעמיים עם מקל על הקסדה והפילו אותו מהאופנוע, בתגובה שלף עלאן סכין ושיסף את בטנו של אחד מהם ודקר שניים נוספים בתקיפה פרועה, באופן שכמעט והביא לאבדן חיים.

בהודעת הערעור ציינו נצידי הפרקליטות, כי הראיות מצביעות על "הקלות הבלתי נסבלת שבה הופך סכסוך מינורי לאירוע אלימות בעל פוטנציאל קטלני", וכי "התנהלותו של עלאן מייצגת 'מכת מדינה' של ממש של פתרון סכסוכים של מה בכך באלימות מוגזמת ובלתי מידתית".

_________________________________________

עו"ד דפנה פלר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות