בעקבות פסק דין – הורחב מעגל הרשאים לסייע בניידות

בהסכמת הביטוח הלאומי ובאישור ביה"ד הארצי לעבודה, גם בני הזוג של קרובי משפחה יוכלו לסייע בניידות של מי שהוגדרו כנכים המוגבלים בניידות
גילי סיוון-כהן |

הרכב ביה"ד הארצי לעבודה, בראשות הנשיאה, ורדה וירט-ליבנה הרחיב, בהסכמת הביטוח הלאומי, את מעגל הרשאים לסייע בניידות כך שיכלול גם את בני זוגם של מי שהוגדרו כקרובי משפחה בהסכם.

במסגרת ההליך הסכים המוסד לביטוח לאומי להרחיב את המונח קרובי משפחה כך שיכללו בתוכו גם בני הזוג.

במדובר בערעור על פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, במסגרת אותו הליך, נדחתה תביעתה של המערערת להכיר בבן הזוג של בת דודתה, כמורשה נהיגה שלה לצורך קבלת הלוואה עומדת לרכישת רכב, מכוח ההסכם בדבר גמלת ניידות שנערך ונחתם בין המוסד לביטוח לאומי לבין משרד האוצר.

סעיף 2 להסכם הניידות מורה, כי רק אדם העומד בהגדרת "קרוב משפחה" רשאי לשמש כ"מורשה נהיגה" עבור מוגבל בניידות. "קרוב משפחה" מוגדר בהסכם הניידות.

בית הדין האזורי דחה את תביעתה של המערערת מן הטעם שבהתאם להסכם הניידות, מאחר והוא אינו מוגדר כ"קרוב משפחה" מאחר והוא בן זוגה של בת דודתה וככזה אינו ברשימת קרובי המשפחה המורשים לשמש כ-"מורשה נהיגה" של המערערת.

בית הדין גם מצא כי לא התעוררה שאלה פרשנית בנוגע להוראה לא בהירה בהסכם הניידות, או כזו הנתונה לפירושים שונים וכי בתביעתה ביקשה המערערת לשנות הוראה מפורשת וברורה בהסכם הניידות –דבר אשר אינו מצוי בסמכותו של בית הדין.

שאלות פרשניות

במסגרת הערעור, טענה המערערת כי הסכם הניידות מעלה שאלות פרשניות ובקשה לצרף את משרד האוצר כצד להליך. לטענת המערערת, שגה בית הדין קמא בפרשנות אשר העניק להסכם הניידות, שגה בקבעו כי קבע שבן הזוג של בת דודתה אינו עונה על הגדרת "קרוב משפחה" בהסכם הניידות, שגה בקבעו שהמונח "בן דוד" אינו כולל את מי שנשוי לבת דודתה של המערערת, שגה בקבעו כי ההסכם אינו מעלה שאלה פרשנית באשר לתחולתו וכן שגה בקבעו שבית הדין אינו מוסמך לפרש את הסכם הניידות באופן המרחיב את המונח "בן דוד" למי שנשוי לבת דודה של התובעת ובפרט כאשר אין קרוב משפחה קרוב יותר אשר יכול לסייע לה וגם ושגה באשר לא התייחס לפסיקה בה נקבע כי יש לפרש את הסכם הניידות בהתאם לתכליתו.

לאחר שבית הדין הארצי, שמע את טענות הצדדים, הוא הציע לבאי כוח המוסד ומשרד האוצר לשקול את הרחבת הסכם הניידות, כך שהגדרת "קרוב משפחה" תורחב באופן שיאפשר לבני זוגם של בני הדודים להיחשב כ"קרוב משפחה" לצורך ההסכם. בעקבות כך נתקבלה החלטה על ידי הגורמים הרלוונטיים במוסד לביטוח לאומי ובמשרד האוצר, לפיה גם "בן דוד" ייחשב כ"קרוב משפחה" לצורך החלת הסכם הניידות וכי כאשר יתוקן הסכם הניידות הוא ישונה בהתאם לכך. המוסד לביטוח לאומי יידע את הציבור בדבר השינוי ופועל כיום בהתאם להחלטה זו.


לצפייה ודירוג כבוד השופטת ורדה וירט-ליבנה


תומר בכר – משרד עורכי דין ונוטריון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות