העליב שוטרי מג"ב ממוצא אתיופי: "תחזרו למכלאה שלכם"

ביהמ"ש השלום בפ"ת הרשיע את גיא הירשפלד בעבירה של העלבת עובד ציבור מתוך מניע גזעני לאחר שהפנה כלפיהם אמירות בוטות על רקע צבע עורם ומוצאם
אייל חן |
פשיטה למציאת אמל"ח במגזר הערבי.
שוטרי מג"ב בפעילות מבצעית. צילום ארכיון: דוברות המשטרה

שופט בית המשפט השלום בפתח תקווה, דרור קלייטמן, הרשיע את גיא הירשפלד, בן ה-54, בעבירת העלבת עובד ציבור מתוך מניע גזעני לאחר שהפנה אמירות גזעניות לשוטרי מג"ב בזמן פעילות מבצעית.

הירשפלד הורשע כאמור בעבירת העלבת עובד ציבור מתוך מניע גזעני לאחר שהפנה אמירות גזעניות כלפי שוטרי מג"ב. מכתב האישום בו הורשע, עלה כי הירשפלד נכח יחד עם עשרות פלסטינים בהתקהלות שנועדה לחסום מעבר של כוח מג"ב לטובת פעילות מבצעית בסמוך ליישוב טלמון. "פגיעה מהותית וקשה בגרעין המוסרי – ערכי שממנו שואב עובד הציבור את מקור כוחו וסמכותו. "התייחסות אליו בשעת ביצוע תפקידו ובהקשר אליה שכל מהותה מתבסס על מוצאו וצבע עורו, היא פגיעה קשה ביותר בגרעין מוסרי – ערכי זה", כתב השופט קלייטמן בהכרעת הדין.

במהלך התקהלות זו, הובערו צמיגים, יידו אבנים על הכוח ובתגובה, הושלכו לכיוון המפגינים רימוני הלם. אז, פנה הירשפלד לעבר שני שוטרי מג"ב (א.א וב.ב) ממוצא אתיופי ואמר: "תחזור תחזור למכלאה שלך, תחזור למכלאה, לא נותנים לך להיכנס למועדון אז אתה בא לפה להוציא את העצבים שלך? … את כל המשפחה כבר העלו מאתיופיה, או שהם נשארו באתיופיה כי הם לא בצבע הנכון? ככה זה דופקים אתכם בישראל אז אתם באים לפה מרגישים גברים…" ואמירות גזעניות נוספות.

בגלל צבע העור

השאלה שעמדה על הפרק הייתה האם במעשים אלו נעברה עבירה פלילית של העלבת עובד ציבור שכאמור נענתה בחיוב. בית המשפט קבע כי: "צפייה בסרטון המתעד את האירוע מצביעה על כך שהנאשם, אשר עומד בפני כוח שוטרים, פונה בדבריו לשניים מהשוטרים אותם הוא מזהה אך ורק על פי צבע עורם וקורא לעברם קריאות העוסקות בהנחות שבסיסם אך ורק על פי צבע עורם של אותם שוטרים… במקום נוכחים שוטרים נוספים המבצעים אותו תפקיד שבוצע על ידי השוטרים א.א וב.ב, אולם הנאשם בוחר לפנות דווקא אליהם".

השופט קלייטמן הוסיף, כי האבחנה שבוצעה בכלל דבריו של הנאשם בין חיילים שמוצאם אתיופי לחיילים אחרים שנכחו במקום וזאת אך ורק על סמך צבע עורם של החיילים, מהווה "פגיעה מהותית וקשה בגרעין המוסרי – ערכי שממנו שואב עובד הציבור את מקור כוחו וסמכותו. "התייחסות אליו בשעת ביצוע תפקידו ובהקשר אליה שכל מהותה מתבסס על מוצאו וצבע עורו, היא פגיעה קשה ביותר בגרעין מוסרי – ערכי זה", כתב השופט קלייטמן בהכרעת הדין.

_____________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט דרור קלייטמן

_____________________________________

עו"ד איתמר פלג

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות