מחדל החלפת הביציות: תביעה ייצוגית ראשונה נגד אסותא

בעקבות המקרה שבו הוחזר לאישה עובר שאינו שלה, הגישה מטופלת אחרת בקשה לייצוגית: "פרשה חמורה מאין כמותה, בהתנהלות בלתי נתפסת וברשלנות פושעת"
רונן לוי |
ביה"ח אסותא. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

אחרי פרשת מחדל החלפת הביציות בבית החולים אסותא בראשון לציון, הגיע הזמן לתביעה ייצוגית.

לבית משפט המחוזי מרכז, הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד רשת בתי החולים של אסותא, וספציפית נגד בית החולים אסותא בראשון לציון.

הבקשה הוגשה על ידי אישה שעברה טיפולי פוריות (IVF) בפברואר 2021.

על פי הבקשה, כאשר אדם פונה לבית חולים לקבלת טיפול רפואי, הוא "סומך על בית החולים שיטפל בו במקצועיות ויעניק לו את הטיפול הטוב ביותר ואולם במקרה זה מדובר בפרשה חמורה מאין כמותה ובהתנהלות בלתי נתפסת של אסותא, אשר ברשלנות פושעת החזירה לרחמה של אישה עובר שאין לו קשר גנטי אליה.

כלומר, הביצית ממנה הופרה אינה הביצית שלה, וגם הזרעון ממנו הופרה אינו שייך לבן זוגה, ממנו ביקשה להתעבר".

"התוצאה המצערת מדברת בעד עצמה", כך נכתב עוד, "ומובילה למסקנה אחת ברורה: אסותא התרשלה רשלנות רבתי, נקטה שיטות עבודה פסולות, בניגוד לדין, לנהלים ולכל סטנדרט רפואי ראוי. התנהלות אסותא משקפת זלזול חמור ביותר במטופלים וגם בילדים שנולדו ועתידים להיוולד כתוצאה מטיפולי הפוריות, אדישות לטובת המטופל ורשלנות חמורה ביותר.

באסותא היו מודעים לרגישות הרבה בטיפולי הפוריות, ולמרות זאת עוולו כלפי המטופלים, חברי הקבוצה, כאשר בין היתר חרגו מנהלים, הפרו את החוק, נהגו בזלזול וברשלנות פושעת כלפי המטופלים, תוך שהם מפירים הוראות, הנחיות ופרוטוקולים, וגורמים לפגיעה קשה ביותר במטופלים".

"חיינו הפכו גיהנום"

עוד עולה, כי העובדה שהעובר שהוחזר לרחמה של האישה אינו נושא את המטען הגנטי שלה או של בן זוגה לא היתה מתגלה לעולם אלמלא התגלו בעיות רפואיות בעובר, שהצריכו טיפול במהלך ההיריון. כלומר, אסותא לא דיווחה ביוזמתה על ההפרות ועל המחדלים.

ולא די בזאת, גם לאחר הפרסומים שגרמו לפאניקה בקרב נשים וזוגות שטופלו בטיפולי פוריות באסותא לא טרחה אסותא לנקוט בשום פעולה למזעור החרדות, המתח הנפשי והתחושות השליליות ולתת מענה לסימני השאלה הרבים.

מעשי ומחדלי אסותא, שיש בהם גם פגיעה חמורה באוטונומיה, גרמו למגישת הבקשה ולחברי הקבוצה לתחושות שליליות קשות של מתח נפשי, חרדה, כעס, תסכול, זעזוע עמוק, חוסר אונים, כאב, צער ועוגמת נפש, וחייהם הפכו גיהינום עקב המחדלים של אסותא. מדובר במסכת מעשים חמורה מאין כמותה, ומכאן חשיבותה הציבורית הרבה של התביעה, זאת לאור ההתנהגות חסרת הרסן של אסותא, אשר בחרה להציב את עצמה מעל להוראות החוק, תוך זלזול מקומם בגופם ובנפשם של בני אדם. הבקשה הוגשה בדרישה לפיצויים כספיים בשמם של "כל מי שטופלו בהפריה חוץ-גופית בבתי החולים של אסותא החל מספטמבר 2015 ועד ספטמבר 2022".

 

התביעה הייצוגית הוגשה לבית משפט המחוזי מרכז בלוד על ידי עורכות הדין נופר טל וגלית קרנר.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות