הוחמר עונשו של סוהר שהורשע בעבירות שוחד וסמים

שופטי העליון קיבלו את ערעור הפרקליטות על קולת עונשו של אלירן ערן, שהורשע כי הבריח לכלא תחליפי סם וחפצים אסורים בתמורה לכסף
גילי סיוון-כהן |
צילום: פלאש 90

הרכב שופטי בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה על קולת עונשו של הסוהר אלירן ערן, שהורשע בעבירות שוחד וסמים, והחמיר את עונשו ל-20 חודשי מאסר, במקום עבודות שירות שנגזרו עליו במחוזי.

כנגד הנאשם אלירן ערן, שעבד כסוהר בכלא "אלה", הוגש כתב האישום הכולל ארבעה אישומים בגין הכנסת כדורים, ביניהם כאלה המשמשים כתחליפי סם, וחפצים אסורים לאסירים בכלא, תמורת כסף.

במסגרת הסדר טיעון, שלא כלל הסכמות לעונש, הודה ערן בשלושה מהאישומים. בית המשפט המחוזי באר שבע, גזר על ערן 9 חודשי מאסר, שירוצו בעבודות שירות.

בגזר הדין התייחס בית המשפט המחוזי גם לעובדה כי האסירים איימו על ערן תוך שהוא מדגיש כי "אין מדובר בהשפעה מכרעת" זאת כיוון שמתוקף עבודתו כסוהר היה עליו לפעול לסיכול האיומים.

המדינה ערערה על קולת העונש ונטען כי בית המשפט המחוזי הקל בעונשו של ערן במידה חריגה ובלתי מוצדקת, נוכח חומרת העבירות בהן הורשע ובנסיבות ביצוען.

הרכב השופטים כאמור, קיבלו את עמדת הפרקליטות והחמירו את עונשו של ערן ל 20 חודשי מאסר.

"שוחד – פגיעה בשלטון החוק"

השופטים ציינו, כי "בראש עבירות השחיתות השלטונית, ניצבת עבירת השוחד. עבירה זו פוגעת בשלטון החוק, בטוהר המידות של עובדי הציבור, בתקינות המנהל הציבורי ובאמון הציבור בו. פגיעתה של עבירה זו חמורה משעה שמשרת ציבור, אשר שם תפקידו מלמד על האחריות הנלוות למשרתו, מועל באמון הציבור ומשתמש בתפקידו לשם רווח אישי, וזאת על חשבון רווחת הציבור בשמו הוא נושא משרה ציבורית… משכך נקבע כי העונש בגין עבירת השוחד יהא מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח".

עוד נכתב בפסק הדין כי "שירות בתי הסוהר עובד לילות כימים כדי למגר הברחות של סמים וחומרים מסוכנים אסורים לבית הכלא … בהינתן זאת, קשה שבעתיים פגיעתן של עבירות אלו כאשר בשר מבשרו של שירות בתי הסוהר משמש "כדלת כניסה" נסתרת להברחת והחדרת סמים וחומרים מסוכנים אסורים לבין כותלי הכלא".

ביחס לאיומים שהופנו כלפי ערן, ציין בית המשפט כי, עבודתו המורכבת של סוהר בבית הכלא כרוכה מטיבה בחיכוך יומיומי עם עבריינים מורשעים.

בכך שגרת יומו של הסוהר רוויה בהתנהגויות שוליות והוא נדרש לעמוד איתן במשימתו לתפקוד תקין ומיטבי של בית הכלא חרף האתגרים החריגים.

בהקשר זה ישנה ציפייה גבוהה מהסוהר כי יתמודד עם לחצים ואיומים המופעלים כלפיו מטעם האסירים, ובד בבד פוטנציאל השחתת המידות בשל הקרבה והזמינות לעולם הפשע –רובץ לפתח.

מעשים המכתמים את שב"ס

"בעניינו", נכתב עוד בפסק הדין, "האיומים שהופנו כלפי המשיב לא היו מוחשיים ומידיים באופן הכובל את ידיו ואת שיקול דעתו, אלא היה ביכולתו לפעול לסיכולם בדרך של פנייה לגורמי מקצוע בשירות בתי הסוהר. בצומת זה המשיב בחר לילך בדרך של שוחד והברחת סמים ומעל בתפקידו ובאמון הציבורי שניתן בו. לכך יש להוסיף את העובדה שהמעשים נעשו מספר פעמים, והתפרסו על תקופה ממושכת, שבמהלכה המשיב לא פנה לממונים עליו כדי להסיר את עול איומי האסירים ולשוב לדרך הישר".

השופטים הוסיפו: "מעשיו של המשיב מכתימים את ארגון שירות בתי הסוהר, על משרתיו, אשר מדי יום עושים את מלאכתם המורכבת במקצועיות ובצניעות, אף שלעיתים הם נחבאים אל הכלים ונחשפים רק באירועים עגומים בענייננו".


עו"ד אורי קינן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות