שופטת בית המשפט המחוזי תל אביב, סגנית הנשיא צילה צפת, קיבלה בקשה לנהל תובענה ייצוגית נגד קונצרן פולקסווגן שכולל את מכוניות פולקסווגן, אאודי, סקודה, סיאט, פורשה ועוד.
על פי האישור אם תתקבל התביעה, כלל הציבור בישראל אשר נחשף וייחשף לזיהום אויר עודף עקב פליטה עודפת של מזהמים מכלי הרכב בהם הותקנה התוכנה התרמיתית יוכל לקבל פיצוי.
עניינה של התובענה הייצוגית בפרשה שכונתה "פרשת דיזלגייט" שהתפרסמה בארה"ב בשנת 2015, לאחר שהתברר כי קונצרן פולקסווגן התקין במכוניות בעלות מנוע דיזל מתוצרתו תוכנה תרמיתית אשר מזהה שהרכב נמצא בבדיקת מעבדה ומפחית את רמת פליטת תחמוצות החנקן NOx כך שתעמוד בתקין המחייב.
ואולם, כך לפי התביעה, כאשר המכונית עוברת למצב נסיעה רגיל בכביש התוכנה מפסיקה את פעולתה ורמת פליטת הזיהום עולה הרבה מעבר לתקן המותר.
באופן זה ובשל מצג השווא כאילו רמת הזיהום ממכוניות אלו פחותה, הצליחה קבוצת פולקסווגן להשיג להן אלו רישיון רכב וניתן היה לשווקן בארץ וגם זכתה בהטבת מיסוי "מיסוי ירוק".
הליכים פליליים בארה"ב
לטענת המבקשים, במסגרת הליכים פליליים שננקטו בארה"ב נגד קבוצת פולקסווגן, הודתה הקבוצה במרמה, קנוניה, שיבוש הליכי חקירה, ומתן הצהרות כוזבות בעת ייבוא טובין.
הליך פלילי זה הוביל למאסר של מספר מנהלים ואף גורם בכיר אחד כמו כן נטען כי כפועל יוצא מהפרשה שילמה קבוצת פולקסווגן בארה"ב ובגרמניה קנסות בסכום מצטבר של 2.4 מיליארד אירו.
כנגד קבוצת פולקסווגן נפתחו הליכים אזרחיים בארה"ב, קנדה, אוסטרליה בריטניה, ובמסגרת הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שילמה קבוצת פולקסווגן בארה"ב סך של כ-14 מיליארד דולר וגם בקנדה שולמו פיצויים לפי הסדרי פשרה בתובענות ייצוגיות בהיקף של 2.1 מיליארד דולר.
בסיכומו של דבר, לאחר 7 שנים, בית המשפט אישר לנהל את התובענה בשם שתי קבוצות:
קבוצה ראשונה – כלל הציבור בישראל אשר נחשף וייחשף עד למתן פסק דין בתובענה, לזיהום אויר עודף עקב פליטה עודפת של מזהמים מכלי הרכב בהם הותקנה התוכנה התרמיתית.
הקבוצה השנייה – כל מי שרכש רכב או הוא בעלי רכב, מנוע דיזל מתוצרת קבוצת פולקסווגן שהותקנה בו התכנה התרמיתית.
לצפייה ודירוג כבוד השופטת צילה צפת