ביהמ"ש: מי שהתחתן ב"נישואי יוטה" בזום זכאי להירשם כנשוי

ביהמ"ש המנהלי בי-ם קיבל את עתירת עמותת חדו"ש וקבע כי על רשות האוכלוסין ומשרד הפנים לרשום כנשואים כל זוג שנישא בהיוועדות חזותית מול עורך נישואין ביוטה
מעיין לביא |
צילום: פלאש 90

בית המשפט המנהלי בירושלים קיבל את עתירת עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון וקבע כי על רשות האוכלוסין ומשרד הפנים לרשום כנשואים כל זוג אשר נישא במסגרת "נישואי יוטה", נישואים הנערכים בהיוועדות חזותית מול עורך נישואין ביוטה ויכולים להיערך גם כששני בני הזוג בישראל. חדו"ש הגישה את העתירה בשם שמונה זוגות שנישאו בנישואי יוטה אך רשות האוכלוסין סירבה לרשמם כנשואים בהוראת שר הפנים דאז, הרב אריה דרעי, וכן בשמם של שני הרבנים ספקטור ולוינסקי מיוטה אשר ערכו טקסי נישואין מקוונים לזוגות ישראלים.

העתירה העקרונית הוגשה בחודש מרץ 2021 כאשר התברר כי הרב דרעי התערב בפעולת רשות האוכלוסין, לאחר שמספר זוגות שנישאו בנישואי יוטה נרשמו כנשואים, והורה לעצור את הרישום. הזוגות בשמם עתרה חדו"ש נגד השר, רשות האוכלוסין והיועץ המשפטי לממשלה, מייצגים את הקבוצות הרבות בישראל אשר בשל שליטת הרבנות הראשית על נישואי יהודים בישראל אינן יכולות להינשא כלל או שנכפה עליהן להינשא על פי מנהגי האורתודוכסיה. עד היום נישאו כבר כ-600 זוגות בנישואי יוטה, ורבים יותר יוכלו עתה להסתייע בערוץ זה לאחר שנמנעו מלעשות זאת ביודעם כי המדינה מסרבת לרשום את נישואיהם.

העתירה, שהוגשה על ידי היועץ המשפטי וסמנכ"ל חדו"ש, עו"ד שגיא אגמון, ומנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, ביקשה לקבל פסק דין עקרוני הקובע כי סירוב הרשויות לרשום נישואין שנערכו באמצעות היוועדות חזותית אינו כדין, וסותר את הוראות החוק ופסיקת בית המשפט העליון המחייבות את רשות האוכלוסין לרשום תעודות נישואין מחו"ל. העתירה הדגישה את העובדה כי באופן עקבי, מאז שנות ה-60, דחה בית המשפט העליון את ניסיונותיו של משרד הפנים לסרב לרשום נישואין אזרחיים של ישראלים בחו"ל בניסיונו לחסום את דרכם של זוגות ישראלים לממש את זכותם לנישואין.

השופט: "נושא עקרוני"

פסק הדין הנוכחי בא בעקבות פסק דין שניתן על ידי בית המשפט המנהלי בלוד בחודש יולי בעניינם של שני בני זוג אשר רשות האוכלוסין סירבה לרשמם כנשואים. חשיבותו של פסק הדין הנוכחי, כאמור, היא בכך שהתבקש בו סעד עקרוני וכללי, אשר יחול על כלל הזוגות שנישאו או יינשאו בדרך זו. היועצת המשפטית לממשלה טרם החליטה אם לערער על פסק הדין.

בפסק הדין של השופט אברהם רובין נכתב כי "העתירה שלפניי היא עתירה עקרונית – כללית, זאת בשונה מהעתירה בעניין בריל שאמנם העלתה נושא עקרוני, אך היא עסקה בעניינו של זוג קונקרטי. הנימוק לפיו לא ניתן לרשום בישראל נישואי יוטה שנערכו במתכונת המתוארת בעתירה, כיוון שמדובר בנישואין שנערכו בישראל, הוא נימוק שאיננו יכול לעמוד".

"אשר על כן", הוסיף השופט, "המשיבים ירשמו את דבר נישואיהם של אלו מבין העותרים שלפניי אשר הגישו בקשה לרישום נישואיהם, זאת אם וככל שאין מניעה חוקית אחרת לרשום את נישואיהם. חזקה על המשיבים כי ינהגו באופן שוויוני גם באלו מהעותרים שיגישו בעתיד בקשה לרישום נישואיהם, או באחרים שנישאו בנישואי יוטה כמתואר בעתירה, אשר יגישו בעתיד בקשה לרישום נישואיהם".

לפיכך, פסק דין זה מאפשר לכל זוג שנישא בנישואי יוטה להירשם כנשוי באופן מיידי, בהיעדר מניעה אחרת לנישואין.

מנכ"ל חדו"ש: "מימוש חירות הנישואין"

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב הגיב לפסיקה בסיפוק רב, והצביע על כך שפסיקתו העקרונית של השופט רובין יוצרת מציאות חדשה המקרבת את הציבור בישראל למימוש חירות הנישואין אשר הפוליטיקאים מימין, שמאל והמרכז מונעים ממנו מאז הקמת המדינה.

"המציאות הפוליטית ערב הבחירות החמישיות בסבבי הבחירות הנוכחיים אינה מבשרת טובות לחופש הנישואין", הוסיף הרב רגב, "והדבר אך מגביר את חשיבותו של פסק הדין החדש. המדובר בפריצת דרך הנהנית מתמיכה ברורה של רוב הציבור היהודי בישראל, המעוניין בחופש נישואין והכרה שווה של המדינה בכל סוגי הנישואין, כחלק ממימוש מלא של הבטחת מגילת העצמאות לחופש דת ושוויון. חדו"ש תמשיך להיאבק לקידום חירות הנישואין, ותפעל במישור המשפטי והציבורי לרישומם של כל הזוגות הממתינים לרישום או שינצלו את חלון ההזדמנויות שנפתח עתה ויינשאו בנישואי יוטה".

__________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט רובין אברהם דן (רמי)

__________________________________________

עו"ד שני ליבמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות