לקראת יום האלצהיימר – למה חשוב לחתום על ייפוי כוח מתמשך?

בכל העולם ציינו השבוע את המודעות למחלה שגורמת ללוקים בה לדימנציה. עו"ד חנה בן יהודה מסבירה איך דווקא היום הזה צריך להניע אותנו לחתום על ייפוי כוח מתמשך
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%97%d7%a0%d7%94-%d7%91%d7%9f-%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%94 |
אילוסטרציה Envato

ב-21 בספטמבר, מדי שנה, מציינים בכל העולם את יום האלצהיימר הבינלאומי. אלצהיימר, מחלה ניוונית של המוח והיא חשוכת מרפא. לרוב המחלה מתפרצת אצל מבוגרים, מעל גיל 65, ישנם גם מקרים בהם התפתחו תסמיניה בגיל מוקדם יותר, בגילאי 40-50. תסמיני המחלה הם פגיעה בזיכרון, תחילה לטווח הקצר ובהמשך דמנציה וחוסר יכולת של החולה להתמצא בזמן. ברור שלא כולנו נחלה באלצהיימר אבל אנחנו אף פעם לא יודעים מה צופן לנו העתיד ועל כן, ציון יום האלצהיימר הבינלאומי הוא הזדמנות טובה, למי שיחלה ולמי שלא יחלה, להניע את עצמו לחתימה על ייפוי כוח מתמשך. וגם לדאוג להוריו שיעשו כן.

מהו ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שנכנס לחיינו, בישראל, רק בשנים האחרונות. עד כניסתו לתוקף, עם תיקון חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופוסיות, הוא הפקיע מידי המדינה את המונופול שהיה לה עד כה במינוי אפוטרופוס. כלומר במינויו של אדם לקבלת החלטות בשמו של אדם שאינו יכול לעשות זאת עבור עצמו.

עו"ד חנה בן יהודה

עד כניסתו לתוקף, הייתה המדינה האחראית למינוי בעל תפקיד, לעיתים מטעמה ולעיתים קרוב משפחה, אך הליך המינוי והפיקוח עליו נעשה באמצעות בית המשפט ומשרד האפוטרופוס הכללי. כך, שאדם שהופך לבלתי כשיר לקבל החלטות בענייניו, נאלץ להסתמך על המדינה שתדאג לו.

אך כאמור, ייפוי כוח מתמשך שינה את התמונה וכיום הוא מעביר את הכוח שהיה עד כה בידי המדינה, לידיו של החסוי (כלומר מי שעבורו ממנים אפוטרופוס). על ייפוי כוח מתמשך חותם האדם בעוד הוא כשיר לקבל החלטות בענייניו. הוא יכול לבחור אדם אחד שאותו הוא מייפה את כוחו והוא יכול לבחור מספר מיופיי כוח. אלה, יקבלו את ההחלטות עבורו כשהוא כבר לא יוכל לעשות זאת ולא יהיה כשיר לכך.

הכוח בידיים שלו

מייפה הכוח יכול לבחור למנות מיופה כוח למספר תחומים שונים המקיפים את חייו: התחום הכלכלי, התחום הבריאותי והתחום האישי. הוא יכול לבחור מיופה כוח אחד לכולם הנושאים האלה או אחד לכל תחום או אפילו כמה מיופיי כוח על תחום אחד. את היקף הסמכויות בוחר מייפה הכוח. הכוח הוא בידיים שלו.

חשוב לדעת כי מיופה הכוח חייב להסכים לקבל על עצמו את התפקיד. מייפה הכוח רשאי גם לקבוע כי מיופה הכוח יחויב בדיווח לאנשים מסוימים על פעולותיו או שיהיה בפיקוח האפוטרופוס הכללי, וזאת כדי לוודא שמיופה הכוח לא חוטא לתפקידו ודואג לאינטרסים של מייפה הכוח.

על מסמך של ייפוי כוח מתמשך יש להכין מול עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת לייפוי כוח מתמשך. לאחר שעורך הדין יסביר למייפה הכוח על ההליך ויערוך את המסמך הוא יחתים אותו עליו ויעביר אותו להפקדה. בבוא העת, במידה ומייפה הכוח יגיע למצב של חוסר יכולת לקבל החלטות עבור עצמו, ייכנס המסמך לתוקף.

ליצירת קשר עם עו"ד חנה בן יהודה לחצו כאן


עו"ד חנה בן יהודה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות