למי נתונה הסמכות לדון בעניינם של מבקשי המקלט מאוקראינה?

רשות האוכלוסין ביקשה כי הערר בנוגע לפליטה יתנהל בביהמ"ש המחוזי בירושלים, אולם שופטת המחוזי בת"א קבעה כי היא הסמכות לדיון בהליך
גילי סיוון-כהן |
פליטים מאוקראינה בגבול הונגריה. צילום: פלאש 90 (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה)

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן, קבעה כי הסמכות המקומית לדיון בערר של מבקשת מקלט אוקראינית נתונה לה, למרות העובדה שמדובר בערר על החלטת בית הדין למשמורת בירושלים. השופטת דחתה את בקשת רשות האוכלוסין להעביר את הדיון לבית המשפט המחוזי בירושלים, והורתה לרשות לשלם למבקשת המקלט הוצאות בסכום של 25 אלף שקלים.

על פי הערעור על החלטת ראש הרשות לבית הדין למשמורת בתל אביב שהוגש על ידי מבקשת המקלט האוקראינית, לבית המשפט המחוזי בתל אביב, כי עצם העברת ההחלטה לראש הרשות בירושלים נעשתה בחוסר סמכות.

המרחק מנתב"ג

השופטת אגמון-גונן קבעה בהחלטתה כלל סמכות מקומית חדש, ולפיו כל מי שכניסתו סורבה בנתב"ג עניינו יידון כאילו ההחלטה התקבלה גם היא בנתב"ג.

"בנסיבות אלו", כתבה השופטת, "אני סבורה כי הסמכות המקומית תיוותר במקום שבו נמצא הגבול, במקרה זה בשער הכניסה המרכזי לישראל – שדה התעופה ע"ש דוד בן גוריון. אם תאמר אחרת, תאפשר לרשות, לקבוע את מקום הדיון ע"י שינוי במקום מתן ההחלטה. לאור הקשיים שיש לרבים מהנדרשים לשירותי הרשות, ייתכן כי שינוי מקום ההחלטה, שיגרור עמו שינוי בסמכות המקומית, ימנע את הגישה לערכאות בפועל".

השופטת הוסיפה בהחלטתה כי "אין לאפשר שינוי כללי הסמכות המקומית, על ידי עצם העברת מקום מתן ההחלטה, כאשר כוח זה ניתן לרשות עצמה, ולנזקקים לשירותיה אין כל שליטה על כך. העברה שכזו, מפרה את חובת ההגינות המנהלית המוטלת על הרשות".

בסיום הדיון, כאמור, החליטה השופטת לחייב את רשות האוכלוסין בהוצאות הבקשה להעברת מקום הדיון עקב היעדר סמכות מקומית בסכום של 25 אלף שקלים.

_____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת מיכל אגמון-גונן

____________________________________________

עו"ד לודמילה איליאגויב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות