מדוע זוכתה חברת מעוף מעבירה של מתן שירותי כ"א ללא רישיון?

לפי ביה"ד לעבודה בחיפה החוק מחייב חברות קבלן המספקות שירותי כ"א לפעול ברישיון אך לא מחייב חברות המספקות שירותי מיקור חוץ: "יש עמימות משפטית"
אייל חן |
אילוסטרציה envato

שופט בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, אסף הראל, זיכה חברת אאוטסורסינג ונושאי משרה בכירים אשר הואשמו על ידי משרד הכלכלה שסיפקו שירותי כח אדם למפעל באמצעות שני עובדים, מבלי שהיה לחברה רשיון לעסוק כקבלן כח אדם.

בהחלטת הזיכוי ציין השופט כי יש לעשות הבחנה בין קבלן כח אדם ובין קבלן מיקור חוץ (אאוטסורסינג), כפי שהחוק עושה זאת, אף שמדובר ב"עמימות משפטית".

חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כח אדם, אוסר לספק שירותי כח אדם ככל שלא ניתן לשם כך רשיון על ידי משרד הכלכלה.

הרישיון ניתן בכפוף להפקדת ערבויות כספיות והוא מיועד להגן על עובדי קבלני כח האדם.

אספקת שירותי כח אדם ללא רישיון מהווה עבירה פלילית שהעונש המירבי שניתן להטיל בגללה הוא מאסר של שישה חודשים.

לעומת זאת, על מנת לספק שירותי מיקור חוץ – אאוטסורסינג (שאינם בתחום הניקיון, שמירה או הסעדה) – אין צורך ברישיון לפי החוק.

אאוטסורסינג היא פעילות שבה קבלן נוטל על עצמו לבצע פונקציה מסוימת בעסק של המזמין – כגון ייצור, מחשוב, הסעות.

משרד הכלכלה מגיש במקרים מסוימים כתבי אישום נגד חברות או אנשים שסיפקו שירותי כח אדם ללא רשיון לפי החוק. ההליכים הפליליים האלה מתבררים בבתי הדין לעבודה.

במקרה שנדון בבית הדין, הוגש כתב אישום נגד חברת "מעוף" שירותי אאוטסורסינג בע"מ וכנגד מי ששימשו בתקופה הרלוונטית המנכ"ל שלה וסמנכ"ל תפעול.

"עמימות משפטית"

מעוף אאוטסורסינג הואשמה שסיפקה שירותי כח אדם למפעל הפלסטיק פאלפליי, באמצעות שני עובדים, מבלי שהיה לה רישיון לעסוק כקבלן כח אדם.

מעוף טענה שם שלא סיפקה שירותי כח אדם אלא סיפקה מיקור חוץ של פעילות הייצור והאריזה במפעל.

השופט הראל זיכה בהכרעת הדין את החברה והמנהלים מהעבירות שיוחסו להם על ידי המדינה בכתב האישום.

בית הדין קבע שלא הוכח ש"מעוף" עסקה באספקת שירותי כח אדם, והתקבלה טענתה שסיפקה שירותי מיקור חוץ של פעילות הייצור והאריזה במפעל.

זאת מאחר ולמעוף היתה שליטה ופיקוח על פעילות האריזה והייצור שביצעו עובדיה במפעל ולא מדובר היה רק בהצבת כח אדם שם.

בהכרעת הדין מציין בית הדין כי המבחנים המשפטיים להבחנה בין קבלן כח אדם לקבלן שירות אינם חד משמעיים תמיד, ולעיתים במקרה מסוים חלק מהמאפיינים יצביעו על כך שמדובר בקבלן כח אדם וחלק אחר יצביע שמדובר במיקור חוץ.

השופט הבכיר הראל קובע בהכרעת הדין כי העמימות המשפטית הזו לגבי ההבחנה בין קבלן כח אדם לקבלן שירות, מקשה על אכיפה פלילית של האיסור לעסוק כקבלן כח אדם ללא רישיון, שכן תנאי לאכיפה פלילית כזו הוא שהאיסור הפלילי יהיה ברור.


לצפייה ודירוג כבוד השופט אסף הראל


דניאל בר-גולדמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות