הותר לפרסום שמו של עו"ד החשוד בדיווח כוזב למיסוי מקרקעין

ביהמ"ש העליון קיבל את עמדת רשות המסים והתיר לפרסם את שמו של עו"ד עאדל בדיר, שנעצר לפני כחודש וחצי בחשד שדיווח באופן כוזב על עסקת נדל"ן
אייל חן |
אילוסטרציה envato

בית המשפט העליון קיבל היום (יום ה') את עמדת רשות המסים, שיוצגה על ידי עו"ד יורם הירשברג מהמחלקה הפיסקאלית בפרקליטות המדינה, ודחה את בקשת הערעור של עו"ד עאדל בדיר על החלטת בית המשפט המחוזי בת"א, אשר התיר את פרסום שמו, במסגרת חקירה של פקיד שומה חקירות מרכז ומיסוי מקרקעיןנתניה.

בהחלטתה, כללה כבוד השופטת יעל וילנר מספר הערות הנוגעות לחשיבות עיקרון פומביות הדיון והנסיבות שבהן יש לחרוג מעיקרון זה.

עו"ד בדיר נעצר לפני כחודש וחצי יחד עם נביל טאהא, בעל חברת הסעות מכפר קאסם אשר לו מכר את המקרקעין. על פי החשד, טאהא רכש מעו"ד עאדל בדיר 3 יחידות דיור תמורת סכום של 5.4 מיליון שקל. אולם, השניים דיווחו על עסקה למכירת יחידת דיור אחת תמורת סכום של 800 אלף שקל. בעקבות הדיווח הכוזב לכאורה, התחמק טאהא מתשלום מס רכישה בעוד שעו"ד עאדל בדיר התחמק מתשלום מס שבח, תוך ניצול של הפטור בגין מכירת דירת מגורים מזכה.

במסגרת הדיון על שחרורם ממעצר, נעתר בית משפט השלום בת"א לבקשתו של עו"ד בדיר להטיל צו איסור פרסום על שמו עד לסיום החקירה, בשל הנזק הכלכלי שעשוי להיגרם לו ובהיותו פעיל חברתי ואיש ציבור. רשות המסים הגישה ערעור נגד החלטה זו לבית המשפט המחוזי, אשר הורה על ביטול החלטתו של בית משפט השלום, משום שהמבקש לא הוכיח שהנזק שעלול להיגרם לו כתוצאה מפרסום שמו הוא נזק חמור, החורג מגדרו של הנזק הרגיל הנלווה לפרסום שמו של אדם החשוד בביצוע עבירות פליליות.

האינטרס הציבורי

כאמור, בית המשפט העליון דחה את בקשת הערעור של עו"ד בדיר על החלטת המחוזי. על פי פסק הדין, פרסום שמו של חשוד מתבקש על פי עיקרון פומביות הדיון. בהתאם לעקרון זה, על פרטיו של הליך משפטי, לרבות זהות בעלי הדין, להיות גלויים לציבור. חריג לעיקרון זה, המצדיק מתן צו איסור פרסום, הוא מקרה שבו צפוי להיגרם לחשוד נזק חמור כתוצאה מהפרסום. "איסור הפרסום, אפוא – הוא החריג, ויש לפרשו בצמצום", קבעה כב' השופטת וילנר בפסק הדין. לדבריה, "טענות לפגיעה כלכלית לא מצדיקות הטלת צו איסור פרסום, שכן פגיעה כזו היא חלק מהנזק הרגיל הנלווה לפרסום שמו של חשוד בפלילים".

"אשר לטענה שהמשיב הוא איש ציבור", כתבה כב' השופטת וילנר, "הרי שנפסק כי הפגיעה בפרטיות הכרוכה בפרסום שמו של מעורב בפלילים שהוא איש ציבור אכן גדולה יותר, אולם גם עצמת האינטרס הציבורי בפרסום רבה יותר".

עוד ציינה השופטת, כי קביעותיהן של הערכאות הקודמות נטועות עמוק בנסיבותיו העובדתיות הקונקרטיות של המקרה דנן, והן אינן מעוררות שאלה משפטית עקרונית החורגת מעניינו הפרטני של המבקש, ואשר ראוי לה, לפי טיבה ומהותה, להתברר במסגרת בקשת רשות ערעור ב"גלגול שלישי". כמו כן, לא נגרם למשיב עיוות דין אשר דורש מתן רשות לערער.
____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת יעל וילנר

____________________________________________________

עו"ד יניב איש – שלום

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות