ביהמ"ש: "בחברה הערבית נרצחת בממוצע אישה מדי חודש"

בגז"ד שניתן במחוזי בחיפה, נידון גבר שדרס ודקר את אשתו ל-12 שנות מאסר, אף שהיא נותרה בחיים. השופט: "ההיקף המצער של התופעה מחייב הטלת עונשים מרתיעים"
נעמה כהן |
מיצב נגד רצח נשים. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי חיפה, אמיר טובי, גזר 12 שנות מאסר לריצוי בפועל ובנוסף הפעלת 4 חודשי מאסר על תנאי לנאשם שהורשע בשתי עבירות של חבלה בכוונה מחמירה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, איומים ועוד כנגד אשתו לשעבר. השופט טובי גם הורה לנאשם לפצות את המתלוננת בסך 50 אלף שקלים.

על פי כתב האישום, בו הורשע הנאשם בשתי עבירות של חבלה בכוונה מחמירה, עבירה של תקיפה הגורמת חבלה של ממש , איומים והחזקת סכין שלא כדין, לפני כשנתיים וחצי, תקף הנאשם את אשתו לשעבר (המתלוננת) בבעיטות ואגרופים והסב לה נזקי גוף.

האירוע השני, כך לפי האישום, הוא החמור יותר, התרחש חצי שנה מאוחר יותר, באירוע זה פגע הנאשם במתלוננת באמצעות רכבו, הפילה ארצה ובעודה שרועה על האדמה דקר אותה מספר דקירות בחלקי גופה השונים לרבות בחזה ובבטן. המתלוננת הובהלה לבית החולים במצב קשה ואושפזה משך ששה ימים. קדמו לשני אירועי האלימות הנ"ל איומים מצב הנאשם כלפי המתלוננת שנשלחו לטלפון הניד שלה.

צער וחרטה

הסנגור טען כי מדובר במי שטוען לחפותו ולכן אינו משמיע דברי חרטה והבעת צער במסגרת הטיעונים לעונש. בהתייחס לאירוע הראשון, כי מתחם הענישה צריך לנוע בין עונש צופה פני עתיד למספר חודשי מאסר בפועל.

באשר לאירוע השני, נטען כי מתחם הענישה לו עתרה המאשימה, הנע בין 15 ל-20 שנות מאסר, הינו מופרך ולא בכדי לא גובה בפסיקה. ואכן התמזל מזלה של המתלוננת והאירוע לא הסתיים בקיפוח חיים, אך זה היה גם מזלו הטוב של הנאשם ויש ליתן לכך ביטוי בגזירת העונש.

בהתייחס לנסיבות האירוע השני, טען הסנגור כי מדובר באירוע שנמשך זמן קצר בלבד, כאשר הדקירות ברובן לא היו בפלג הגוף העליון, ולכן לא בכדי לא יוחס לנאשם ניסיון רצח, שכן גם המאשימה הבינה כי לא מדובר בניסיון לשלול חיים.

גיהינום במקום מקום בטוח

השופט טובי ציין בגזר הדין כי מדובר בעבירות חמורות ביותר, שיש להטיל בגינן עונש מחמיר ומרתיע. "בית המשפט עמד במספר רב של הזדמנויות על מדיניות הענישה המחמירה שיש לנקוט בעבירות אלימות הנעשות בידי גברים כלפי נשותיהם, תוך שצוין כי היקפה המצער של תופעה זו מחייב הטלת עונשים מרתיעים שיבטאו את סלידתו של בית המשפט הימנה ואת חוסר נכונותו להשלים עמה", כתב השופט.

עוד הוסיף בגזר הדין, כי לנאשם הרשעות קודמות והוצאו נגדו מספר צווי הגנה על ידי המתלוננת. "מתחילת השנה ועד לראשית חודש יולי נרצחו בחברה הערבית לבדה שבע נשים", כך נכתב. "בממוצע אישה מדי חודש. כולן צעירות, בתחילת חייהן, חלקן נרצחו בביתן, מקום שאמור להיות מקום מבטחים בעבורן… תפקידו של בית המשפט במלחמת חורמה זו מתבטא בהחמרת הענישה באופן משמעותי".

"בענייננו", כתב השופט טובי, "המתלוננת אמנם לא קיפחה חייה בעקבות מעשיו הנתעבים של הנאשם, אך רק כפסע היה בינה לבין המוות. רק יד המזל היא זו שהובילה לכך שהמתלוננת לא התווספה לאותה רשימה אומללה של נשים שנרצחו, כאמור. בנסיבות, יש להתייחס במלוא החומרה למעשיו הבזויים והמקוממים של הנאשם".

______________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אמיר טובי

______________________________________

עורך דין פלילי פאדי אסעד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות