המדינה: להחמיר בעונשם של משתתפים בלינץ' במבצע "שומר חומות"

בהודעת הערעור שהוגשה לביהמ"ש העליון מבקשת הפרקליטות להחמיר "באופן משמעותי" את תקופות המאסר, של 5 ו-7 שנים שנגזרו על השניים
דניאל בן חמו |
כוחות המשטרה בערים המעורבות במהלך מבצע שומר חומות. צילום: פלאש 90

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט העליון ערעור על קולת עונשי המאסר שהוטלו על נואף אבו-אלהווא ורמי סלאח א-דין, שהורשעו במספר מעשי טרור, בין היתר בהשתתפות בלינץ' שאירע בירושלים במהלך מבצע "שומר חומות". במסגרת הודעת הערעור התבקש בית המשפט "להחמיר באופן משמעותי את תקופות המאסר בפועל שהוטלו עליהם".

אבו-אלהווא וא-דין הורשעו על פי הודאתם במסכת אירועים חמורה שהתרחשה כחלק ממעשי האלימות וההתפרעויות שהתקיימו במהלך מבצע "שומר החומות". במסגרת גזר הדין, בית המשפט המחוזי בירושלים הטיל על אבו-אלהווא שבע שנות מאסר ועל א-דין חמש שנות מאסר.

השניים הורשעו בין היתר בהשתתפותם באירוע לינץ' חמור בחומרתו בשכונת א-טור בירושלים, במסגרתו הותקף באלימות קשה זוג יהודי צעיר שזה עתה התארס. בהגיעם לצומת א-טור, זיהו מתפרעים כי ברכב נוסעים יהודים והחלו לרוץ אחרי הרכב תוך שהם צועקים ומקללים. כאשר הנהג שנסע לפני הרכב הבחין גם הוא שמצויים בו יהודים, הוא בלם בפתאומיות וחסם את דרכם.

בשלב זה, כך על פי הרשעתם, בעודם יישובים ברכבם, החלו המתפרעים ליידות לעברם אבנים. בהמשך לכך, א-דין שהגיע למקום היכה באמצעות ידו בחלון האחורי של הרכב ושבר אותו. בעוד בת הזוג הצליחה להימלט מהרכב ולהזעיק כוחות משטרה, המתפרעים תפסו את הנפגע והכו אותו בחוזקה בכל חלקי גופו. בעודו שרוע על הרצפה, הכה בו אבו-אלהווא באמצעות מחסום משטרתי וא-דין הוסיף ותקף אותו בבעיטות. אחד המתפרעים אף דקר את הנפגע בגבו, ובמקביל ניפצו אחרים את שמשות הרכב. האירוע הסתיים רק בשל תושייתו של הנפגע, שהצליח להיכנס לרכב ולהימלט מהמקום.

אלימים אלימים ממניע לאומני

בנוסף לאירוע הלינץ', השתתף אבו-אלהווא באירועים אלימים נוספים, והכל ממניע לאומני-אידיאולוגי וגזעני. בין היתר, השתתף יחד עם אחרים ביידוי בקבוקי תבערה לעבר בית יהודי ולעבר רכב בו היו חיילים. באותו מקרה, כאשר החיילים ירדו מהרכב כדי לכבות את האש, החלו לירות לעברם זיקוקים כדי למנוע מהם את כיבוי האש. במספר הזדמנויות נוספות אבו-אלהווא השליך בקבוקי תבערה וירה זיקוקים לעבר כוחות הביטחון, כאשר באחת הפעמים ביצע זאת יחד עם א-דין.

במסגרת הערעור, שהגישו עו"ד רחל מטר, מנהלת המחלקה הפלילית ועו"ד מורן פולמן, נטען כי העונשים שהוטלו על השניים מקלים מדי ואינם הולמים אפילו את חומרתו של אירוע הלינץ' לבדו. בהמשך לכך נטען כי בגין אירוע זה כשלעצמו נדרש היה להטיל עליהם עונש חמור יותר מזה שנגזר עליהם בגין כלל האירועים יחד. כמו כן טענה הפרקליטות כי גזירת העונש חוטאת לצורך לנקוט בגישה מחמירה כלפי מי שמבצע מעשי טרור ומעשי אלימות על רקע לאומני פעם אחר פעם, קל וחומר כלפי מי שביצע זאת במהלך תקופה רווית אירועי אלימות ברחבי הארץ.

את ההליך בבית המשפט המחוזי ירושלים ניהל עוה"ד אילן אקוקה מפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי).

__________________________________________

עו"ד ג'קי סגרון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות