המדינה ערערה על זיכוי רוחן מרצח: "הוא עמד בראש הארגון"

הפרקליטות טוענת כי ביהמ"ש המחוזי שגה כשזיכה את אבי רוחן מעבירת רצח במסגרת פרשה 512 ודורשת להפוך ההחלטה. באת כוחו של רוחן, עו"ד אורנת קמרון: "הפרקליטות צריכה לעשות חשבון נפש"
אייל חן |
אבי רוחן
אבי רוחן. צילום ארכיון: פלאש 90

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט העליון ערעור בגין זיכוי אבי רוחן מעבירת הרצח במסגרת "פרשה 512" והרשעתו כמסייע לרצח בלבד באישום הנוגע למטען החבלה שהתפוצץ ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, וכן ערעור בגין אופן ריצוי עונשו של עופר בוהדנה, מי שהטמין את אותו המטען, ונדון לשלושה מאסרי עולם ועוד חמש שנים אשר ירוצו כולם בחופף זה לזה. בתגובה לערעור אומרת עו"ד אורנת קמרון, המייצגת את רוחן, כי הפרקליטות מנהלת מסע רדיפה נגדו. "צר לי", כך אמרה, "שבמקום לערוך חשבון נפש על ביסוס כתב אישום שכל כולו הוא בדיה של עד מדינה, עבריין מורשע עם נטיות אלימות על גבול הסוציופתיה, בוחרת הפרקליטות להוסיף חטא על פשע ולהמשיך בעיוות הדין כלפי מרשי מר רוחן".

במסגרת הערעור נטען כי בנוגע לרוחן יש לראות בו כחלק מהמעגל הפנימי של מבצעי העבירה, ולהרשיעו כ"מבצע בצוותא" של מעשי הרצח. בנוגע לבוהדנה נטען כי הטלת המאסרים בחופף, על מנת ליצור הבחנה בין בוהדנה לאברג'יל (ראש ארגון הפשיעה) אינה נותנת מענה למטרות הענישה: גמול, הלימה, הרתעה ושמירה על ביטחון הציבור.

עו"ד אורנת קמרון
"מנהלים נגד רוחן מסע רדיפה", עו"ד אורנת קמרון

כזכור, רוחן ובוהדנה הועמדו לדין במסגרת כתב אישום רחב היקף, אשר כונה בשם "פרשה 512". כתב האישום, ולאחריו הכרעת הדין, מתארים את פעילותם של השניים במסגרת ארגון פשיעה בראשותו של יצחק אברג'יל. כתב האישום מונה 13 אישומים שונים שבמסגרתם יוחסו לנאשמים השונים בפרשה עבירות לפי חוק מאבק בארגוני פשיעה, עבירות רצח, ניסיון רצח, חבלה בכוונה מחמירה, עבירות סמים בהיקפים עצומים, הלבנת הון, עבירות מס ועוד (כל אחד על פי חלקו).

סיוע לרצח

בהכרעת הדין, זיכה בית המשפט המחוזי ת"א את רוחן מעבירת רצח והרשיע אותו כמסייע לרציחתם של שלושה אנשים חפים מפשע, במהלך ניסיון החיסול של זאב רוזנשטיין, באמצעות הטמנה והפעלת מטען ברחוב יהודה הלוי בתל אביב. על בוהדנה, אשר הורשע בין היתר בשלוש עבירות רצח, לאחר שנקבע כי הוא זה שהטמין את המטען ביהודה הלוי, גזר בית המשפט שלושה מאסרי עולם ועוד חמש שנים, וקבע כי כלל העונשים ירוצו בחופף זה לזה.

בהודעה הערעור נטען, כי ביחס לרוחן שגה בית המשפט המחוזי כאשר קבע כי חרף תפקידו ומעמדו של המשיב בארגון הפשיעה, כמו גם חפצו במותו של רוזנשטיין, והשתתפותו בישיבה בה דרבן את חבריו לארגון לקדם את המטרה, ואף נתן כסף לצורך אותה מלחמה מול רוזנשטיין. רוחן, נטען, הוא מסייע בלבד לעבירות הרצח שבוצע שלושה שבועות לאחר מכן, זאת לנוכח היעדר ראיות למודעות לפרטי התכנית הקונקרטית.

עוד על פי הערעור, הרשעתו של מי שעומד בקצה העליון של פירמידת הארגון ומנחה את אנשיו לבצע את המשימה ולהשיג את המטרה, כמסייע בלבד, וראייתו כגורם חיצוני למעגל המבצעים, שגויה מבחינה נורמטיבית, ואינה עולה בקנה אחד עם האבחנה הראויה בין מי שמצוי במעגל פנימי של העשייה ומי שמצוי במעגל החיצוני כמסייע בלבד. קביעה זו אף אינה מותאמת למאפייני ביצוע עבירות על ידי ארגון פשיעה המתאפיינת בשיטתיות ובהמשכיות. ולכן יש לראות את תרומתו של מנהל בארגון לביצוע העבירה במובן רחב יותר.

איפה ההרתעה?

ביחס לבוהדנה נטען בהודעת הערעור כי בקביעה על חפיפת העונשים, לא ניתן משקל לנסיבות ביצוע הרצח והסיכון המובהק שיצרו מעשיו של המשיב עת הטמין מטען חבלה המכיל 4 קילו חומר נפץ ואף מסמרים להגברת הרסס, בטבורה של עיר, מעל לבית עסק, אשר בו ובסביבתו נמצאים אנשים רבים.

עוד נטען, כי במעשי רצח המבוצעים בדרך זו, של ביצוע "פיגוע פלילי" בו מצאו את מותם שלושה אנשים חפים מפשע ונחבלו אנשים נוספים, אין זה ראוי לראות בנתוניו האישיים של המשיב ככאלו המצדיקים חריגה מן הכלל, המנומק בשיקולי מוסר והרתעה, לפיו בעבירות אלימות בכלל, ורצח בפרט, יש לצבור את העונשים זה לזה.

עו"ד אורנת קמרון המייצגת את רוחן: "מסע רדיפה של הפרקליטות"

עו"ד אורנת קמרון, המייצגת את רוחן, מסרה: "הכרעת הדין בעניינו של רוחן בוססה כולה על עדויות עדי מדינה אשר להם אינטרס מהותי להציל את עורם מענישה רבת שנים מאחורי סורג ובריח. לא ניתן להתעלם מהעובדות לפיהן הזמנים שלא הסתדרו לתביעה בכל הנוגע להכנת המטען ביהודה הלוי והנחתו, שכן הוכח כי הוא הוכן והונח לפני הפגישה הלכאורית בבלגיה".

"צר לי", הוסיפה עו"ד קמרון, "שבמקום לערוך חשבון נפש על ביסוס כתב אישום שכל כולו הוא בדיה של עד מדינה, עבריין מורשע עם נטיות אלימות על גבול הסוציופתיה, בוחרת הפרקליטות להוסיף חטא על פשע ולהמשיך בעיוות הדין כלפי מרשי מר רוחן. אני תקווה כי מסע הרדיפה המגוחך של הפרקליטות ייעצר על ידי בית המשפט".
_______________________________________

עו"ד אורנת קמרון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות