"ברשות השופטת אין שופטים 'של ימין' ואין שופטים 'של שמאל'"

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אמרה בפתח ועידת המשפט ה-11 של לשכת עוה"ד כי המתקפות ההולכות ומתגברות על הרשות השופטת מדאיגות: "ניסיון מסוכן להביא לפוליטיזציה של המערכת"
דנה לווינסקי |
נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות. צילום: דוברות לשכת עוה"ד

"ברשות השופטת אין שופטים 'של ימין' ואין שופטים 'של שמאל'; אין שופטים 'מטעם' ואין שופטים 'שלנו'", כך אמרה הבוקר (יום ב') נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, בפתח ועידת המשפט ה-11 של לשכת עורכי הדין. הנשיאה חיות הביאה דאגה מהמתקפות המתגברות על הרשות השופטת וציינה כי מדובר בתהליך כלל-עולמי מדאיג שבא לידי ביטוי "בניסיונות מסוכנים להביא לפוליטיזציה של מערכת המשפט ולשחיקת האמון הציבורי בה".

חיות, שנשאה דברים בפתח ועידת המשפט ה-11 של הלשכה, אמרה, כי "בשנים האחרונות הולכות ומתגברות המתקפות על הרשות השופטת, והן מתעצמות בתקופת הבחירות והופכות קרדום לחפור בו לשם השגת רווח פוליטי. למעשה, אנו עדים בהקשר זה לתהליך כלל-עולמי מדאיג שניתן להגדירו כתופעה של 'שינוי האקלים' הדמוקרטי".

לדבריה, תהליך זה לא פסח גם על מדינת ישראל ו"הוא בא לידי ביטוי בניסיונות מסוכנים להביא לפוליטיזציה של מערכת המשפט ולשחיקת האמון הציבורי בה..".

"להותיר את הרשות השופטת מחוץ למשחק הפוליטי"

"מן הראוי להותיר את הרשות השופטת כולה מחוץ למשחק הפוליטי", הוסיפה חיות. "כך בימי שגרה, ובימי תקופת הבחירות על אחת כמה וכמה… ברשות השופטת אין שופטים 'של ימין' ואין שופטים 'של שמאל'; אין שופטים 'מטעם' ואין שופטים 'שלנו'. יש נבחרת מצוינת של שופטות ושופטים מקצועיים ומסורים, אשר פוסקים בכל מקרה על פי נסיבותיו, ללא מורא וללא משוא פנים, ובהתאם לעקרונות היסוד של משפטנו ובראשם שלטון החוק וזכויות האדם. העקרונות הללו עשויים אמנם להוביל לעתים לתוצאה שיש לה השלכות פוליטיות, שאינן לרוחה של קבוצה פוליטית כזו או אחרת, אך ההכרעה השיפוטית עצמה מבוססת על הדין ועליו בלבד".

נשיאת העליון, אסתר חיות, ויו"ר לשכת עוה"ד, אבי חימי. צילום ארכיון: דוברות לשכת עוה"ד

לשיטתה, הראייה לכך שההכרעה השיפוטית מבוססת על הדין בלבד היא העובדה שפסקי הדין שניתנים בבית המשפט העליון 'זוכים' לא אחת לקיתונות של ביקורת מכל קצות הקשת הפוליטית – כך מימין ולא פחות מכך גם משמאל. בעיניי, אין הוכחה טובה מזו לכך שבית המשפט היה ונותר עצמאי וא-פוליטי, ולכך שהחלטותיו ניתנות לגופו של עניין ועל פי העקרונות שמנחים את שיטת המשפט הישראלית מאז קום המדינה ועד היום…״.
___________________________________________

עו"ד אבי חימי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות