איגוד הדייגים בישראל: "צריך לפצות אותנו"

באיגוד דורשים לגבש נוהל תמיכות שיסדיר את פיצוי הדייגים עבור השבתות הדייג: "ההשבתה האגרסיבית והכפויה סותרת את הזכות החוקתית לחופש העיסוק"
נעמה כהן |
דייג (למצולם אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: תומר נויברג, פלאש 90

משרד החקלאות כופה על הדייגים בים התיכון, מדי שנה בשנה, איסורי דיג עונתיים (למשך עשרות רבות של ימים רצופים) ללא מתן פיצוי הולם תמורת השבתת פעילותם בתקופות הרבייה והגיוס.

בהתנגדויות על נוהל התמיכה ובעתירה לבג״ץ ביקשנו לגבש נוהל תמיכות שיסדיר את פיצוי הדייגים, בכל שיטות הדיג, לא רק עבור השבתת הדיג בשנה החולפת, אלא אף עבור השבתת הדייג בשנים קודמות, וזאת החל ממועד כניסתה לתוקף של הרפורמה בתקנות הדיג בשנת 2017.

התנגדות הדייגים לנוהל התמיכה נובעת מכך שנהלי התמיכות שהוצאו בעבר וגם השנה כללו תנאים שרירותיים וגורפים, והעניקו לעומדים בתנאיהם פיצוי זעום, שהיה רחוק מלשקף את אובדן ההכנסה עקב ההשבתה. ביקשנו בהתנגדויות ובג״ץ כי פגמים אלה יסולקו מנוהל התמיכה השנה, כמו גם מנהלי התמיכות שיגובשו מעתה והלאה, אולם המשרד לא נענה לו לדרישה אחת.

דרוש פיצוי רטרואקטיבי

"ההשבתה האגרסיבית והכפויה סותרת בצורה בוטה את הזכות החוקתית לחופש העיסוק, ושוללת אמצעי קיום מציבור הדייגים המקצועיים המבקשים לפרנס את משפחותיהם בכבוד". אמר סמי אלעלי, דובר איגוד הדייגים, ״אנו מבקשים שיהיה נוהל תמיכה ושיפוי קבוע, על מנת שלא נצטרך, כמו שלצערנו קורה, לצאת כל שנה לאותו מאבק למען הפרנסה שלנו. גובה התמיכה לא מבוסס על פי הפגיעה הכלכלית ואובדן ההכנסה. יתרה מכך, ההשבתה מיושמת בשיא עונת הדיג, כשאחריה ישר יש איסור טבעי, כלומר גורמים שמחלישים את הדיג, וזה מתבטא בחודשיים של מים חמים, גלים ומדוזות, תקופה שבה בקושי יש עבודה בדיג".

״הדרישות שלנו ברורות ומוצדקות", מוסיף אלעלי, "והן; שינוי תנאי הסף לקבלת התמיכה, ביטול תנאי אי ביצוע עבירה על פקודת הדיג 18 חודשים לפני פרסום הנוהל, זהו תנאי המטיל עונש כפול על הדייג ומחריף את העוול, שיהיה פיצוי על פי מדרג, פיצוי בעלי סירות בסכום גבוה מפועל כמובן, שכן עליו מוטלות הוצאות רכישת הסירה, רשתות וציוד, רישיונות ובטוחים, תחזוקה וכו, בנוסף לפיצוי רטרואקטיבי על כל השנים שלא נתנו פיצויים".

אלעלי ציין כי מאז הותקנו התקנות בסוף שנת 2016 הדייגים סובלים מפגיעה כלכלית קשה. אחריותו וחובתו של משרד החקלאות לנהל ממשק דיג בר קיימא, אולם במקום זה שוללים מאתנו את זכות הקיום והפרנסה. זהו אמצעי ענישה המצטרף להגבלות הרבות בענף הדיג, שמטרתן העיקרית היא לעקור את הדייגים ולחסל את המורשת".


דניאל בר-גולדמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות