האם בעלת דירה סירבה להשכיר אותה לזוג נשים בשל העדפתן המינית?

בנות הזוג טענו כי בעלת הדירה הפלתה אותן לרעה וגרמה להשפלתן. היא טענה מנגד כי זכותה לעשות כרצונה בקניינה הפרטי. האם ביהמ"ש קיבל את תביעתן?
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

רשם בית המשפט לתביעות קטנות בבת ים, לכנר אדוארדו, דחה תביעה נגד בעלת דירה שסירבה להשכיר אותה לזוג נשים.

הרשם לכנר ציין בפסק דינו כי חרף סלידתו מהתנהלות הנתבעת, סעד משפטי הוא לא בין הסעדים להם התובעת זכאית.

למרות דחיית התביעה קבע הרשם כי לא מוצדק להשית הוצאות על התובעת שבחרה להביא את עלבונה לפתחו של בית המשפט ולהשמיע את קולה.

על פי התביעה, התובעת ובת זוגה החליטו לעבור לגור יחד ונכנסו לחפש דירה באתר "יד 2", שם מצאו מודעה שפרסמה הנתבעת להשכרת דירתה בבת ים.

לאחר שיחת טלפון קצרה, משהבינה הנתבעת כי מדובר בבנות זוג, סירבה להשכיר להן את הדירה.

לטענת התובעת, תחילה הנתבעת נשמעה כמי שמעוניינת לקדם את השכרת הדירה אך בהמשך התקשתה לעכל את הרעיון שמדובר בבנות זוג ולטענתה, הנתבעת התנהגה בגסות ודיברה בשפה בוטה שגרמה לבנות הזוג לחוש חוסר נעימות, עלבון והשפלה.

התביעה הועמדה על כ-34 אלף שקלים ועוד נטען כי הנתבעת תחבה ידה לחייה הפרטיים של התובעת ומדובר בהתנכלות על יסוד נטייה מינית, פגיעה בזכויות יסוד הקבועות בחוק-יסוד כבוד האדם וחירותו, וכן הפליה אסורה לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ומקומות ציבורים.

ללא סעד משפטי

מנגד טענה הנתבעת כי התובעת זממה את התביעה מראש ו"צדה" אותה באמצעות סיפור כיסוי כשבפתיחות ספונטנית החליטה לספר שהיא גרה עם בת הזוג.

עוד נטען כי התביעה חסרת עילה שכן הנתבעת לא הפרה שום חוק, לא אמרה שאינה משכירה את דירתה ללסביות, אך גם אם הייתה אומרת זאת – כל אדם רשאי לעשות בקניינו ככל העולה על רוחו, וחוק איסור הפליה עוסק מקומות ציבוריים ואינו נוגע לרכוש פרטי.

הנתבעת ציינה עוד, כי לא דיברה אליה בגסות והסירוב להשכיר לה את הדירה היה בשל העובדה שהאוכלוסייה בשכונה דתית.

כאמור, הרשם לכנר דחה את התביעה וציין כי הפסיקה אומנם מכירה בזכות השוויון כחלק מזכות האדם לכבוד, אך כשלעצמה, היא אינה זכות יסוד שמחייבת במערכת יחסים שבין אדם לחברו.

בהיעדר הוראת חוק מפורשת, זכות השוויון לא גוברת על זכויות אחרות, כמו זכותה של הנתבעת להשכיר את דירתה לפי שיקול דעתה ולסרב לעשות זאת על יסוד נימוק מפלה.

עוד קבע הרשם כי חוק איסור הפליה לא חל כאן, מאחר שתחולתו הוגבלה בעיקר למערכת היחסים שבין עוסקים וצרכנים, וספק רב אם ניתן לראות בדירה פרטית כ"מוצר" וסיכם כי אף שההפליה כאן מובהקת וקשה ובית המשפט סולד ממנה, התובעת לא זכאית לסעד משפטי.


לצפייה ודירוג כבוד השופט לכנר אדוארדו_


עו"ד עדן חג'ג'

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות