הוסר איסור הפרסום על עד המדינה נגד גל הירש

ביהמ"ש השלום בת"א הסיר את הצו על זהותו של העד בפרשת דיפנסיב שילד לבקשת האלוף במיל', אך לאור בקשת התביעה הורה על עיכוב ביצוע החלטתו עד לתחילת חודש ספטמבר
דנה לווינסקי |
גל הירש. צילום: באסל עווידת, פלאש 90

שופט בית המשפט השלום בתל אביב, שאול אבינור הסיר את צו איסור הפרסום משמו של עד המדינה בפרשת דיפנסיב שילד, זאת לבקשת גל הירש, לשעבר מפקד אוגדת הגליל שהואשם בביצוע עבירות מס בשווי מיליוני שקלים, לאחר שעל פי כתב האישום לא דיווח בשנת 2008 על הכנסות אישיות בסך 6.1 מיליון שקלים. עם זאת השופט עיכב את ביצוע החלטתו עד לתחילת חודש ספטמבר.

בדיון ציין השופט כי אין להתעלם מהעובדה שבשנים האחרונות גדל החשש לפגיעה בפרטיות עקב הפומביות והמחוקק קבע כי הפומביות היא הכלל ואיסור הפרסום הוא החריג. בהקשר לחלוף הזמן ציין השופט כי מדובר במקרה חריג ממש מאז הוצאת הצו חלפו 6 שנים ואי אפשר להתעלם מתקופת הזמן ממושכת ובמקרה הזה לא הוגשה הערכה מקצועית מטעם המשטרה בעניין עד המדינה ולא ידיעות מודיעיניות העשויות ללמד על סיכון כזה או אחר של עד המדינה. השופט גם הדגיש כי קשה לקבל טענות למסע תקשורתי נגד עד המדינה וביקורתו של הירש היא לא כנגד העד אלא ביקורת חריפה כלפי רשויות התביעה, לכן אין לעד המדינה עילה לחשש ממשי ממנו.

"ניסיון למנוע דיון פומבי בגיוס עד מדינה פלוני, עלול לתת יתר תוקף לעמדותיהם של חובבי קנוניות ותאוריות קונספירציה מופרכות. במקרה לפני מדובר בעבירות של השמטת הכנסות, ואין כל ראיות לאיומים. לכן אין כל הצדקה להמשך איסור הפרסום", סיכם השופט אבינור.

עניין ציבורי

זהותו של עד המדינה נגד הירש נאסרה בפרסום מתחילת החקירה לפני כשבע שנים ולפני מספר חודשים פנה הירש לבית המשפט בבקשה להתיר את פרסום שמו של עד המדינה וגם פרטי ההסדר בנימוק שקיים עניין ציבורי בפרסומו זאת בשל עברו של עד המדינה ובנסיבות גיוסו על ידי הפרקליטות. בהמשך נאשם נוסף בתיק עודד שכנאי, הצטרף לבקשה.

הפרקליטות טענה מנגד בתשובתה כי פרסום שמו של עד המדינה נגד הירש עשוי להרתיע עדים אחרים משיתוף פעולה בעתיד וקיים חשש כי מסע ההכפשות הייחודי לו צפוי עד המדינה, יפגע באופן רחב יותר במוסד עד המדינה ובאינטרס הציבורי לעודד חתימה על הסכמי עד מדינה, וירתיע עדים משיתוף פעולה עם הרשויות.

עוד נטען, כי הירש מייצר התעניינות ציבורית מוגברת בפרשה, באמצעות העלאת טענות לא מבוססות נגד הפרקליטות וכעת מבקש לנצל את אותה התעניינות ציבורית לצורך הסרת צו איסור הפרסום מעל שמו של עד המדינה בשלב ראשון, והכפשתו בתקשורת, באופן שעלול להשפיע על עדותו, בשלב שני. לפי הפרקליטות ניתן יהיה לשקול את הסרת צו איסור הפרסום בעניינו של עד המדינה, רק לאחר תום עדותו במשפט. הפרקליטות ציינה כי איסור פרסום הפרטים הנוגעים לעד המדינה אינו פוגע בזכותו של הירש להליך.

נפסל לרמטכ"לות

כזכור החקירה נגד הירש נפתחה לפני כשבע שנים, לאחר שהוצג כמועמד למפכ"ל, ומועמדותו בוטלה בשל כך. הירש שהכחיש את כל החשדות נגדו טען כי מאחורי החקירה שנפתחה נגדו עמדו מניעים פסולים וטען גם כי נגרם לו עינוי דין חמור בשל העובדה שחקירתו נערכה לפני יותר משבע שנים ובתחילתה החשדות נגדו היו חמורים בהרבה.

בכתב האישום צוין כי הירש קיבל את הכספים בעבור ייעוץ שהעניק לצבא גיאורגיה ביחד עם שותפיו, כחלק מחברה שהקימו בשם "דיפנסיב שילד". הירש הואשם בכך שהוא העביר את הכנסותיו לחשבון הרשום על שמו בבנק בשוויץ ולחשבון הרשום על שם חברה זרה שבה שלט בבנק בשוויץ, לצורך התחמקות ממס. לפי האישום, הירש לא דיווח בהצהרות ההון שלו על הכספים המצויים בשוויץ.

התיק עצמו נמצא בהליכים מקדמיים ועדיין לא ניתן מענה לכתב אישום בידי הירש, אולם בינתיים כבר נחתם הסדר טיעון עם יניב אדם, מעורב נוסף בתיק ונגזר דינו.

___________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט שאול אבינור

___________________________________

עו"ד סיוון כהן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות