המשטרה תפצה עצור שהושאר לישון אזוק בתנוחת צלב

ביהמ"ש בפ"ת קיבל הסכם פשרה לפיצוי של 17 אלף שקל לנאשם שזוכה, לאחר שתבע את המדינה על פגיעה קשה בו במהלך מעצרו: "כבודו נרמס עד עפר"
גילי סיוון-כהן |
צילום: פלאש 90

המשטרה שילמה באחרונה 17 אלף שקלים פיצוי, לנאשם שזוכה, שתבע אותה על פגיעה קשה בכבודו במהלך מעצר, לאחר שנכלא במהלך לילה שלם ב'כלוב' ללא שירותים ואף נאזק בשני ידיו בתנוחת צלב.

המדובר בפסק דין שניתן בבית המשפט השלום בפתח תקווה והורה למדינה לפצות את האזרח על מסכת של פגיעה קשה בכבודו בזמן שהיה עצור בתחנת המשטרה. האזרח, כבן 50 ובן העדה האתיופית, נעצר לחקירה בתחנת פתח תקווה בחשד שביצע עבירות של הפרת סדר ציבורי ותקיפת שוטר.

בעקבות החקירה הוגש נגדו כתב אישום שלבסוף הוא זוכה ממנו.

מספר שנים לאחר הזיכוי הפך הנאשם לתובע והוא הגיש תביעה נגד המשטרה בדרישה לפצותו על הלילה הארוך שבו עבר התעללות והשפלה בתחנת המשטרה.

טענות התובע גובו בצילום וידאו מהמצלמה המתעדת את תא המעצר. לפי התביעה, באותו לילה הוא הובא לתחנת המשטרה והוכנס למעין "כלוב" זמני שאין בו שירותים ומים זורמים. הוא גם נאזק בתוך הכלוב, ללא כל סיבה.

שעות ללא שתייה

שוב ושוב, ביקש התובע מהשוטרים שיאפשרו לו ללכת לשירותים והם התעלמו מבקשותיו.

בשלב מסוים לא נותרה לו ברירה והוא נאלץ להטיל את מימיו בפינת התא, תוך פגיעה קשה בכבודו.

בעקבות זאת השוטרים כבלו את ידו האחת לטבעת בקיר התא ועדיין נמנעו מלקחת אותו לשירותים ובהמשך הם גם כבלו את ידו השנייה לקיר, לטבעת אחרת המרוחקת מהטבעת הראשונה.

בתנוחת צלב זו, וכשהאיזוק לוחץ ומכאיב על ידיו, הוא הושאר במשך שעות ארוכות, ללא שתייה וללא גישה לשירותים.

"בתנוחת צלב איומה זו, כשכבודו וחירותו היחסית כעצור, ממשיכים להירמס עד עפר, וכשהאיזוק לוחץ ומכאיב על פרקי ידיו, הושאר התובע במשך למעלה משלוש שעות, ללא שתייה, ללא גישה לשירותים, וללא יכולת לעשות פעולות אנוש בסיסיות כגון לגרד עצמו, עד שנלקח לחקירה", נכתב בתביעה.

כאשר זוכה התובע השופטת כתבה בהכרעת הדין "אדם כבול אל הקיר כששתי ידיו פשוטות לצדדים והוא אינו יכול לזוז, אינה בהלימה לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ואין להשלים עם קיומה… אף אם אניח כי המשטרה לא בנקל תתמודד עם מי אשר מטיל את מימיו כפרובוקציה, הרי שכבילתו אל הקיר כשידיו פשוטות והוא מחוסר תנועה, מקוממת ואינה סבירה".

בעקבות הגשת התביעה נגדה, ולאחר משא ומתן, הגיעה המדינה להסכם פשרה עם התובע והסכימה לשלם לו 17 אלף שקלים בעקבות האירועים. סכום כזה הוא חריג בתביעות מסוג זה, על פגיעה של המשטרה בכבוד האדם של העצורים. במיוחד חריג שסכום כזה נקבע בהסכמת המדינה, שנראה שהבינה בניהול ההליך היא תיאלץ לשלם גם סכום גבוה יותר.


עו"ד יעל בן דוד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות